Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

hoya hmc Y (k2)

Produkter
(logga in för att koppla)

matti hiltunen

Aktiv medlem
Kan någon kunnig svara på en "enkel" fråga !
Jag har bla filter hoya Y (K2) Enligt rekommen-
dation bör jag höja ett (1) EV eller bl.steg.
Känner min kamera Dynax 7 av detta filter och
korrigerar automatiskt till rätt EV ?
I samma veva vill jag gärna ha upplysning om
andra filter och tillämplning av EV.
Tacksam för snabbt svar !

Din kamera har inbygd exponeringsmätare, så den korrigeringsfaktorn du nämner tas med automatiskt utan att du behöver bry dig om det. Kameran vet visserligen inte att du har satt ett filter framför objektivet, men eftersom all mätning sker genom objektivet så används det vid mätningen.

Exponeringsmätaren mäter hur mycket ljus som kommer in till filmen och det finns flera orsaker till att man får in mer eller mindre ljus förutom just hur ljust det är på motivet:
* Vilken bländare som är inställd.
* Filter som är monterade.
* Fokuseringsavstånd vid närbildstagning.
Slutartiden påverkar också ljusinsläppet, men detta mäts inte, utan korrigeras för i kamerans elektronik på samma sätt som filmens ljuskänslighet (ISO).

Detta gäller alla filter oavsett av vilka korrigeringstal (toningar) de har.

Däremot om du skulle ha en extern handhållen ljusmätare, så måste du ta hänsyn till filterfaktorn själv. Fast det är överkurs :)

/Erik

Tack så mycket för den uttömmande förklaringen.
Jag går ut o provar detta i em.
Jag har ljusmätare sixtomat digital och om
jag har klurat ut denna rätt så kan jag även
placera ett filter framför och således få
en korrekt mätning för kameran ? Har jag rätt eller fel ?

Det är om du använder den inbyggda mätaren i kameran som du inte behöver göra något.

Använder du din handhållna Sixtomat så ska du inte hålla filtret framför mätare. Filtret sitter ju redan på kameran. :)
Däremot så behöver du känna till filterfaktorn på alla filter du använder. Efter att du har mätt ljuset och omvandlat det till bländare och tid så lägger du till filterfaktorn. Dvs med nämnda filter ska du korrigera 1 EV manuellt. Öppna upp bländaren ett steg eller öka tiden ett steg.

/Erik

Tack för den kommentaren, men fortfarande undrar
jag om jag placera ett filter framför sixtomat
och få värdet efter detta. OK, jag ju prova själv. Finns det någon på nätet som har svensk
manual till Gossen Digital Sixtomat. Välkommen
med tips !

ANNONS
Götaplatsens Foto