Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

HP 8750 eller 8750GP?

Produkter
(logga in för att koppla)

Malla

Aktiv medlem
Funderar på HP skrivare 8750 eller 8750 GP. Det som skiljer är c:a 1200 kr och "Included HP colorimeter with display profiling software powered by GretagMacbeth™ technology." Någon som har denna? Eller vet eller någon åsikt om det är värt att lägga till detta och vad det innebär? Är främst intresserad av denna då den ska vara bra för svartvitt, någon som har erfarenhet?

Hej,

Vi hade en diskussion denna och andra sv/v skrivare i en tråd förra veckan.

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=42392&highlight=hp+8750

Kommer inte ihåg om du var med i den men den kan vara väl värd en titt. Jag var själv inne på att köpa en HP 8750 för att få snygga sv/v utskrifter. Nu har jag bestämt mig för en Epson R2400 istället. Skälet till att jag kommer att köpa en skrivare som kostar dubbelt så mycket är pappersurvalet (utskriftskvaliteten tror jag är likvärdig för de två skrivarna). Om du skall vara säker på att få lång livslängd på dina HP utskrifter måste du använda HPs eget papper. HP-skrivaren använder infärgningsbläck som ger bra färgmättnad och fungerar utmärkt på blanka papper men som är känsligare för ljus och annan påverkan än det pigmentbläck som Epson använder. HPs papper är konstruerat så att det kapslar in bläcket och på så sätt skyddar mot att färgerna bleks. Den finessen har -vad jag vet - inte några andra papper.Förutom att det är tråkigt att vara beroende av en tillverkares papper (och de priser de sätter) är HPs urval av papper ganska smalt.

Förutom att jag kommer att köpa en R2400 kommer jag också att köpa en imageprint RIP till skrivaren vilken innehåller profiler för de flesta förekommande papper på den svenska marknaden. Detta kommer naturligtvis att kosta en hel del mera än HP-skrivaren men jag tror att den ökade flexibiliteten är värd det. Dessutom sparar en RIP i de flesta fall bläck eftersom den i de flesta fall använder en mindre mängd bläck för utskrifterna än tillverkarnas drivrutiner.

Egentligen frågade du inte om skrivaren men jag ville gärna dela med mig av de erfrenheter jag gjort de senaste veckorna när jag undersökt marknaden för sv/v skrivare ganska ingående. Ursäkta om jag gör ditt beslut svårare nu :).

Skärmkalibreringsutrustningen som är bundlad med HP-skrivaren har jag ingen erfrenhet av, men jag är övertygad om att den är bra. Gretag är ett erkänt märke med gott rykte. Kanske finns det någon annan som kan dela med sig av praktiska erfarenheter.

Skrivarhälsningar

Fredrik

ANNONS
Götaplatsens Foto