Annons

Hur använda macrofilter o close up?

Produkter
(logga in för att koppla)

lovley_77

Medlem
Snälla kan någon förklara enkelt eller hänvisa till en användningsanvisning angående macrofilter o close up .Har inte fått grepp om hur o var dom ska sitta på kameran, framför eller bakom objektiv, ska man använda macro för sig eller kombinera med close up? Har inte fått kameran än så min kompis låna setet igår men fick inte heller grepp om hur det funka? (kameran det gäller är nikon d40x med standard objektiv)
 
"Macrofilter" finns ingenting som heter - det är inget filter utan en närbildslins. "Close Up" betyder också närbildslins. Närbildslinsen sätts FRAMFÖR objektivet - skruvas in i filtergängan. Man får välja närbildslinsens diameter så att den passar filtergängan till det objektiv man tänker använda den på.

lovley_77 skrev:
...
ska man använda macro för sig eller kombinera med close up?
...
Om du med "macro" menar ett makroobjektiv, alltså ett objektiv som är speciellt korrigerat för att ge bra bildkvalitet vid närbildsfotografering i skalor runt 1:1 eller 1:2 (normalt är dessa objektiv också MYCKET skarpa vid fotografering på normala avstånd), så bör du undvika att använda närbildslinser framför ett sådant, eftersom man då tappar den fina skärpa som dessa makroobjektiv är kapabla att åstadkomma.

Om du med kombinera menar att skruva i flera närbildslinser framför varandra för att få större avbildningsskala, så bör du veta att skärpan då snabbt blir mycket sämre. Den skärpa man får med en närbildslins är till att börja med avsevärt sämre än den man får med ett äkta makroobjektiv. Det är ändå fullt möjligt att ibland få ganska hyggliga bilder med en närbildslins (de är ju väldigt billiga, relativt sett). Fast stora förstoringar brukar bli en besvikelse...

På många av dagens objektiv står det stämplat "Macro" (på alla Sigma t.ex.) trots att de inte alls är makroobjektiv. Det som menas är bara "närbildstagning". Det hade varit mycket mindre förvirrande ifall de istället hade stämplat "Close-up" på dessa objektiv - för det är vad det egentligen handlar om.

Till sist - den ursprungliga definitionen är att den normala avståndsskalan går från oändligt och fram till skala 1:10, närbildsområdet (Close up) från 1:10 och till 1:1, makroområdet fr.o.m. skala 1:1 (naturlig storlek) och upp till kanske 20 eller 25:1 gångers förstoring, och mikroområdet därifrån och till över 1.000 gångers förstoring.
 
ANNONS
Götaplatsens Foto