Annons

Hur bevara digitala fotoutskrifter?

Produkter
(logga in för att koppla)

Obbe

Aktiv medlem
Halloj,

Är lite novis inom området varpå jag ställer några frågor som förmodligen avhandlats X antal ggr.

Ska snart köpa en Canon Pixma 4200i och undrar vilken typ av fotopapper som har bäst egenskaper vad gäller kvalitet och hållbarhet? Bara att ta första bästa man hittar eller skiljer det avsevärt mellan olika märken/fabrikat?
Erfarenheter?

När jag väl hittat lämpligt papper och bilden väl är utskriven vill jag ju att den alltid ska vara lika fin vad gäller färgerna, ev. blankhet etc. Tips inom det området mottages tacksamt. Kan man spraya sina utskrivna foton med något eller liknande för att "konservera" dom?

Canon har sina egna papper och det är nog det enklaste. Jag tror Canon har några olika varianter, de bästa heter "Pro" någonting och det pappret ska tyligen ha bäst kvalité och hålla längst. Kolla deras utbud på deras sida eller i någon nätbutik.

Det som är bra med att du använder Canons egna papper är att skrivardrivrutinen har profiler för deras egna papper. Sen ifall det stämmer i praktikn vet jag inte.

Det som verkar hålla bäst enligt många tyckare är ett syrafritt papper typ Hahnemühle Photo Rag och sen skriver man ut med pigmentbläck (exempelvis MIS UT7 för att nämna en vanlig) baserat på kol.

Inga syror eller kemikalier inblandade i varken papper eller färg så det låter väl rätt troligt att det håller bra. Svart-vita utskrifter sägs hålla i sidådär 200 år med den tekniken.

Skrivare från Epson är poppis för att printa på detta sättet.

Håller enligt många precis lika bra eller bättre än dom bäst gjorda svart-vita klassiska fotografierna. Med fördelen att man inte behöver vara mörkrumsgud för att få till det. Tekniken är relativt enkel i jämförelse.

ANNONS
Götaplatsens Foto