Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur extrem är en 15mm vidvinkel kontra 21mm

Produkter
(logga in för att koppla)

carpelux

Aktiv medlem
Jag står i begrepp att köpa en vidvinkel till min Bessa R2 och har svårt att välja. Valet står mellan Cosina-Voightläners 15/4.5 och 21/4.
Båda linserna är raktecknande. 15mm är inte kopplad till mätsäkaren, men det betraktar jag inte som ett stort problem pga det stora skärpedjupet den har.
Det jag vill ha ut av objektivet är bilder med typisk "vidvinkelkänsla". Frågan är dock om 15mm blir för mycket av det goda, och bilderna mest blir gimickartade med det?
Är det någon som har erfarenheter av de båda brännvidderna, eller av objektiven i fråga, så skulle jag bli väldigt glad för synpunkter.

21 mm är väldigt kraftig vidvinkel, för att inte säga extrem. 15mm är superextremt och ganska svåranvänt. Delar i utkanten av bilden blir utdragna och förvrängda. Det räcker säkert väldigt långt med 21mm.

Min pappa har 15mm och 12mm och de är alla bra. Men de är som sagt för extrema så han kör mest Leicas 21mm när han behöver extra vidvinkel, annars en Leica 28/2,8.

Jag har en 16-35/2,8 till min Canon 1D och det blir 21-45. Jag tycker att det är betydligt mer användbart än 16mm och jag saknar nästan aldrig mer vidvinkel. Vidvinkeleffekten är väl tilltagen på 21mm.

Jag anser 15mm vara ytterst svåranvänd b,vidd. Men det är ju en ytterst individuell åsikt,,

Det är helt klart stor skillnad mellan de båda,,

Spännande med 15mm, absolut. Om vi pratar fullformat alltså!!

/Niclas,

Niclasfoto skrev:
Jag anser 15mm vara ytterst svåranvänd b,vidd. Men det är ju en ytterst individuell åsikt,,
Håller med.

Det är lätt att tro att det är bättre desto mer vidvinkel, men alla brännvidder kortare än 20mm blir så extrema att de är svåra att använda. Blir svårt att få det snyggt.

Tack skall ni ha för all input. Jag tycker mig fått bekräftat att en 15mm är lite för extrem. Jag har redan ett 40mm och ett 85mm, så en 21 skulle väl passa in fint där i serien.
Men sedan tittade jag på Nils Bergqvists bilder, och tänkte på att en 21:a har jag ju redan till F4:an så...

Varför ska det vara så svårt att bestämma sig :)

ANNONS
Götaplatsens Foto