Annons

Hur färglägga en siluettbild i PS?

Produkter
(logga in för att koppla)

Janne K

Aktiv medlem
Hej,
Jag har (helt gratis) tagit en bild till en stående spalt i en tidning. Den är svartvit, helt utan mellantoner - alltså en ren kontrastbild. Nu skulle tidningen vilja ha bilden färglagd i den svarta delen. Finns det någon kompetent och vänlig själ som kan förklara hur jag kan göra detta på ett enkelt sätt? Jag använder PS 7.0. Tusen tack på förhand!
Janne Kellgren

Antigen använder du bara hinken (bucket tool) väljer den färg du vill ha och klickar i det svarta eller så kan du använda trollspöet (magisc vand tool) för att markera det svarta och sedan göra ett justerings lager med solid färg. hoppas dessa funkar i 7.0.

Mvh.

Fredrik

Om jag förstår det rätt så ska det svarta bli färgat?

1. Skapa nytt justeringslager för Solid Color (tror jag det heter på svenska). Alternativt skapar du ett tomt lager och fyller det med valfri färg.
2. Sätt blandningsläget till Lighten

Klart! Sen kan du testa olika färger i övre lagret tills du är nöjd

Tack för tipsen, men jag lyckas inte få det här att fungera (har kanske ett för gammalt PS). Någon som kan tänka sig att göra ett par färgläggningar av bilden åt mig för en hundring? Vore kalas, för jag har ont om tid att fixa och trixa med sånt här, men om man kan det bör det gå jättesnabbt, verkar det.
Janne

Tack för tipsen, men jag lyckas inte få det här att fungera (har kanske ett för gammalt PS). Någon som kan tänka sig att göra ett par färgläggningar av bilden åt mig för en hundring? Vore kalas, för jag har ont om tid att fixa och trixa med sånt här, men om man kan det bör det gå jättesnabbt, verkar det.
Janne

Skicka den till mig om du vill.

anders.tedeholm(at)gmail.com

ANNONS
Götaplatsens Foto