Annons

Hur få till platt-kruva i Canon kameran?

Produkter
(logga in för att koppla)

H.Dalloway

Ny medlem
Hej alla

Jo. Jag hoppas någon kan förklara detta för mig. Det finns en effekt i Lightroom som jag skulle vilja återskapa så nära jag kan i min canon camera. Både till foto och film men jag vet inte hur.

Själva effekten finns bland kurv-effekter och heter "platt-kurva" eller flat-curve. Som jag förstått det så tar den dina mörka delar och drar upp dem, så de blir snarare mörkgråa.

Effekten av det hela blir att bilden "immar" igen, en grå imma läggs ovanpå skuggorna.

Finns det något jag kan göra i mina inställningar för att komma denna effekt så nära som möjligt? och är det detta som skulle kunna jämföras med C-log?

Hälsningar
Jakob.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Provat?

Hej alla

Jo. Jag hoppas någon kan förklara detta för mig. Det finns en effekt i Lightroom som jag skulle vilja återskapa så nära jag kan i min canon camera. Både till foto och film men jag vet inte hur.

Själva effekten finns bland kurv-effekter och heter "platt-kurva" eller flat-curve. Som jag förstått det så tar den dina mörka delar och drar upp dem, så de blir snarare mörkgråa.

Effekten av det hela blir att bilden "immar" igen, en grå imma läggs ovanpå skuggorna.

Finns det något jag kan göra i mina inställningar för att komma denna effekt så nära som möjligt? och är det detta som skulle kunna jämföras med C-log?

Hälsningar
Jakob.
Har du provat att ställa ner kontrast och färgmättnad till minimum i kameran? Sedan kan du kanske (använder inte lightroom) lägga till ytterligare i dina importinställningar alternativt göra en preset som du applicerar på de bilder du vill (vet inte om det är samma sak.)
 

Mats G

Aktiv medlem
Raw

Fotografera stillbild i RAW, då behöver man inte bry sig om inställning i kameran.
(De är endast aktuellt för JPG-filerna från kameran)
All information bevaras. Valen görs då bildbehandlingen.

Film är lite knepigare, då komprimeringen orsakar att omfånget begränsas.
Där kan det var idé att ställa in "platt", men då krävs efterbehandling, där man ändå inte gör så stora vinster. Så kör på "Cinema mode", eller vad det nu heter så blir det typ färdigt från kameran.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Ja, canons egna programvara är helt klart underskattad! Har inte undersökt Olympus workspace och nikons egna program om samma möjligheter finns. Någon som vet? (så jag slipper undersöka själv)? Fast det är ganska smidigt att gör egna presets i lightroom och Camera Raw också så kan man snabbt testa olika och se vílken som ser bäst ut för olika situationer. Gör alltid flera för olika kameror och olika ljussituationer så att jag snabbt kan få fram en grundbild som ligger nära den jag vill åstadkomma. Canons egna rawkonverterare som läser kamerainställningarna på alla punkter (som finns möjliga för RAW-filerna) har jag dock aldrig överträffat med Adobes program (närmast ligger olympusfilerna som ser väldigt bra ut utan handpåläggning i CRAW) . Har dock hittat några presets som ligger nära för de notoriskt knepiga nikonfilerna.
 

andreas89

Aktiv medlem
Nikon har samma typ av program (Picture Control Utility) men det är mycket mer rudimentärt, man kommer inte mkt längre än att justera kontrast, skärpa, mättnad.

Håller med om att Canons råkonverterare är kanonbra, iallafall när det kommer till bildresultatet.
 
ANNONS