Annons

Hur får man en manuell 550EX eller 580EX som slav?

Produkter
(logga in för att koppla)

Roinew

Aktiv medlem
Jag har tänkt mig att rigga upp två st Canon blixtar (en 550EX och en 580EX) och styra dessa med en ST-E2. Blixtarna vill jag ha i Manual mode för att ha bättre kontrol på exponeringen och för att de skall kunna samverka med en elinchrome D-2.

När jag ställer in dessa Canonblixtar som slavar och kör ETTL funkar det utmärkt. När jag ställer om dem från ETTL till M så fungerar de inte längre som slavar (Slav indikator slocknar).

Går det att ha 550EX eller 580EX som slav i M -mode?

Roine W

Det går inte... Canon-sändaren fungerar bara med automatiken.

Sätt systemblixtarna i vanliga slavtändare med sko så kan du köra manuellt.

Jag testade precis med en St-E2 och en 550ex, där går det bra att ställa in 550n på manual och slave samtidigt (Vi körde detta via en nikon en gång, dvs manuella blixtar triggade via en ST-E2 på nikonen)

Jag vet inte om det finns olika versioner av sändare eller blixtar.

Jag har nu lärt mej hur man kan få en 550EX att vara slav i M-läge. Man måste hålla modeknappen intryckt flera sekunder för att den skall fungera i detta läge.

Tack för hjälpen

550EX att triggas med radio

Jag fortsätter på min gamla tråd och undrar följande. Finns det något sätt att utlösa en 550EX med radio? IR kan vara lite svår ibland utomhus.

Roine W

PocketWizard sändare/mottagare och blixten på en separat blixtsko... men det är dyrt. :)

Finns även billiga radiotriggers med inbyggd blixtsko på ebay (finns även på kaffebrus numera, men dyrare) som funkar ganska okej med min 550ex.

Blir en del spontana triggningar och ibland missar den helt att trigga, men då dom kostar en tiondel av ett par pocket wizards så får man väl tycka att det är okej ändå.

Funkar dock inte alls med min 540ez av någon anledning, riktigt trist att inte kunna utnyttja gamla blixtar ens manuellt...

ANNONS
Götaplatsens Foto