Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur försäkra sig om ett minneskorts "överlevnad" under resa...frågor om backup osv..

Produkter
(logga in för att koppla)

Tobbe.T

Aktiv medlem
Hur försäkra sig om ett minneskorts "överlevnad" under resa...frågor om backup osv..

Poängtera att du åker på drömsemestern.....vart det nu än må vara....du bränner av tonvis med bilder.....

Hur gör man säkrast för att vara helt 100% säker på att få med sig alla dessa hem utan att drabbas av ett "insjuknat" och omedgörligt minneskort av ngn anledning....tex röntgenapparaterna på flygplatserna, hur e dom ,mot minneskorten, kan dom orsaka skada? E väl det jag e mest orolig för då man hört skräckhistorier om hur illa en vanlig filmrulle kan må efter dessa...

Likaså kopiering på plats eller vad man kan säga.
Finns det ngn "copy-shop" eller vad man kan kalla det i de flesta länder där man kan lämna in sitt minneskort, o minuterna efteråt få ut de på cdskiva/dvd som bckup, eller hör såna verksamheter till ovanligheterna?
Att det e som vissa ställen här i Sverige, att man får vänta flera dagar innan det e klart.
Är det mer utbrett utomlands generellt, eller existerar det överhuvudtaget inga såna ställen?

Bör man därav investera i egen backuputrustning att ha med till såna resor, eller?

Många frågor jag hoppas få svar på!

/Tobbe

Minneskort tillhör de jämförelsevis säkraste lagringsmediumen idag. De innehåller inga rörliga delar och att tappa dom i golvet borde inte göra ett skvatt. Jag tror inte röntgenapparaterna påverkar dem men om du vill vara säker så är det bara att be personalen titta på och säga att du inte vill köra det igenom apparaten.

Faktum att det du nog mer bör oroa dig över är att kameran skrotar informationen på minneskortet, det är inte helt ovanligt att de och t.ex skrivare och liknande gör detta. Du kan ju köpa dig en bärbar hårddisk med inbyggd läsare, de är inte så dyra, sök på Zebra Media på google. De har massor att välja imellan. Med en sådan får du en backup, alternativt är en cd-brännare med kortläsare, kostar runt 2000 kr.

Jag skulle inte oroa mig alltför mycket. Flashminnen kan tilläggas att de används i svarta lådor på flygplan just pga att dom tål att kraschas med :D

Ett internetcafe, en medhavd USB-läsare och en FTP-server i sverige är min plan.

Evt kan man ju även bränna CD/DVD på cafeet.

Fungerar ju naturligtvis bara i någotsånär civiliserade delar av världen.

Beroende på vilket så är ju inte alltid en FTP-server i sverige ett vettigt alternativ, Jag kan mycket väl tänka mig att det går åt åtskilliga Gig på en konsert. Så du får satsa på vettiga internetcaféer i sådant fall.

Enligt specarna för Compact Flash ska dessa kort klara en shock på ca 2000G, vilket kan låta mycket men motsvarar ung. ett fall på ca 3m mot en hård yta.

Röntgen är inga problem, men vill man vara på säkra sidan utöver det är ju ALLTID handbagage, kanske innerficka att rekommendera. Mest av säkerhetsskäl.

Jag skulle nog ha med en så liten bärbar dator som jag kunde och bränna backupskivor, alá DVD.

Hårdiskar är klart mer stötkänsliga än minneskort, och samtliga mellanlagringsenheter brukar köra med 2.5" hårddisk eller dylikt.

Statisk elektricitet kanske kan vara skadligt.... En del USB-pinnar är visst känsliga för det, men jag är osäker på om det är USB- eller flashdelen som pajar

Största risken är antagligen att man tappar korten eller blir bestulen/rånad.

Minnet i korten är lika okänsligt för röntgen som själva kameran, 110% säkert.
Största riskerna är att man tappar korten (de är ganska små...) Statisk elektricitet med en gnista direkt mot kontaktstiften är säkerligen inte så bra. Låt kortet sitta i kameran eller ha dem i den lilla ask som brukar följa med korten.
Bäst är att ha en sk. bärbar hårddisk att kopiera innehållet till då och då. Om inte kortet raderas har man ju en backup.
Är man extremt försiktig kan man köpa en sk. bärbar brännare. Då kan man bränna flera skivor med samma innehåll och posta hem ett par.
Annars är den i särklass största risken att man råkar trycka bort sig i menyerna och radera rubbet, men även då kan bilderna gå att rädda med särskilda program.
Med film ska vi inte ens tala om hur många sätt man kan tabba sig på...och det innan man ens vet om det blev något på filmen...

Jag har med mig en bärbar hårddisk och kopierar infot på minneskortet till den. Annars är det numera väldigt få ställen i världen där man inte kan få sitt kort kopierat till cd i en fotoaffär eller ett internetcafe. Och det går på en grisblink för det mesta, det längsta jag fått vänta var någon timme.

Minneskort är säkra lagringsmedia. Hårddiskar har rörliga delar och kommer sannolikt att skära ihop innan minnsekortet pajar. För bästa säkerhet bör data lagras på två olika enheter långt i från varandra.

Min rekomendation för bästa ekonomi är att använda två stycken portabla hårddiskar, t ex i bärbara datorer eller som minnesbankar som föreslagits tidigare. När hårddiskarna blir fulla kan fler köpas till undere resans gång.

Finns det sedan möjlighet att få datat hemsänt till en dator med speglad disk minskar risken för förlust beroende på skador på utrustningen.

Det är roligast att resa med en resekamrat och har kamraten samma intresse för fotografering kan man med fördel med var sin bärbar hårddisk lagra sina egan bilder och kompisens bilder i hårddiskarna. På detta vis finns det två exemplar av bilderna bevarade till eftervärlden och systemet klarar en förlust av en enhet.

ANNONS
Götaplatsens Foto