Annons

Hur fungerar en teleconverter? Å mellanring också förresten.

Produkter
(logga in för att koppla)

AlfaGTV

Aktiv medlem
Säkert en jättedum fråga, men jag känner att jag måste ställa den ändå.

Gör en teleconverter en delförstoring av bildcentrum, eller förlänger den verkligen brännvidden?
Om det andra alternativet är sant borde ju skärpedjupet bli kortare vid en given total bländare och samma fotograferings avstånd?

En fråga ang. mellanringar på en gång då;
Förändras brännvidden om du tjoppar på en mellanring mellan t.ex. ett 50mm och huset?

Låt höra era kompetenta röster! ;)

MVH /Micke

AlfaGTV skrev:

Gör en teleconverter en delförstoring av bildcentrum, eller förlänger den verkligen brännvidden?
Om det andra alternativet är sant borde ju skärpedjupet bli kortare vid en given total bländare och samma fotograferings avstånd?

Telekonvertern gör en delförstoring, vilket innebär att brännvidden förlängs.
Med telekonverter får du ett kortare skärpedjup på samma fotograferingsavstånd och med en given bländare. Egentligen inte för att du har en längre brännvidd, utan för att du får en större avbildningsskala. Avbildningsskalan beror av brännvidd och avstånd i kombination.

Förändras brännvidden om du tjoppar på en mellanring mellan t.ex. ett 50mm och huset?

Låt höra era kompetenta röster! ;)

MVH /Micke

Ja brännvidden ändras med mellanringen, på samma sätt som ett macroobjektiv ändrar sin brännvidd när du fokuserar och förändrar utdraget.

Med risk att dissas av någon som är säkrare än jag påstår jag att brännvidden minskar när du sätter på mellanringen.

AlfaGTV skrev:

Det är samma sak.

Om man betraktar ett objektiv som en ideal lins, så blir det ganska enkelt. En telekonverter är i princip en "negativ" lins (dvs en konkav lins).
Sätter man en konkav lins bakom en konvex lins så får man en resulterande brännvidd som är längre än den konvexa linsens.

Som kuriosa kan nämnas att de allra flesta teleobjektiv är uppbyggda av en normal linsgrupp och en "telekonverter" baktill. Det brukar kallas "äkta tele".

Nej, när man fokuserar ett objektiv så flyttar man objektivet bort från filmplanet. Ju närmare motivet är desto längre från filmplanet måste man flytta objektivet. Vad mellanringar gör är alltså att flytta objektivet extra långt bort från filmplanet och därmed är det möjligt att fokusera på motiv som ligger närmare. (Det är lite förenklat och förutsätter fortfarande att man approximerar objektivet som en ideal lins, och tar därför ingen hänsyn till s.k. internforkusering som en del objektiv har.)

PD

Re: Re: Hur fungerar en teleconverter? Å mellanring också förresten.

Arleklint skrev:

Med risk att dissas av någon som är säkrare än jag påstår jag att brännvidden minskar när du sätter på mellanringen.

Det beror lite på hur man ser det. Brännvidden brukar man säga är avståndet mellan linsen och bilden, och fokuserar man på närmare håll än oändligheten så flyttar man linsen bort från bilden. Alltså kan brännvidden sägas ha ökat.

PD

"Äkta tele"

PMD skrev:

Som kuriosa kan nämnas att de allra flesta teleobjektiv är uppbyggda av en normal linsgrupp och en "telekonverter" baktill. Det brukar kallas "äkta tele".

Jag glömde att påpeka att fördelen med s.k. äkta tele är att man får ett kortare objektiv än om man bara skulle ha en positiv linsgrupp med lång brännvidd.

PD

Re: Re: Hur fungerar en teleconverter? Å mellanring också förresten.

PMD skrev:

-----------------------------------------------------------------------
Mikael Ollars (AlfaGTV) skrev:

-----------------------------------------------------------------------

Det är samma sak.

Är det? Jag kan nästan svära på att en bild tagen med ett [email protected] (exempel) objektiv på en 35mm kamera har ett kortare skärpedjup än en identisk bild med ett [email protected] på en APS format kamera. (Eller ett identiskt utsnitt ur bildcentrum då naturligtvis.) Perpektivet borde plattas till ytterligare med 85mm också..

Men då kanske jag tänker fel och borde använda olika bländare i de båda exemplen????

MVH /Micke

Jag tog bort mitt inlägg eftersom jag missade att du hade olika bildformat.

Jag tar om det:

På samma bildformat ger 85mm och 50mm brännvidd samma skärpedjup så länge utsnittet är detsamma (samma avbildningsskala). Däremot får du olika perspektiv (eftersom du fotar på olika avstånd) och olika stor del av bakgrunden med i bilden.

Med samma objektiv på två olika format måste du backa med det lilla formatet för att få samma utsnitt. Då förlänger du skärpedjupet. Du minskar avbildningsskalan.

50 mm på en småbildskamera och 50 mm på Nikons DX format kommer ge samma skärpedjup på samma avstånd, men olika utsnitt.

Minskar du då brännvidden på DX-formataren för att få samma utsnitt, kommer du minska avbildningsskalan och öka skärpedjupet

Tyckte väl att jag satt och läste ett inlägg där, men plötsligt var det bara borta! :D

Jag tror mig börja förstå ditt resonemang faktiskt. Men jag tycker det här är ruskigt jädra svårt att få in i skallen... Det finns alldeles för många om och men.. :)

Nåväl, jag måste nog prova detta i praktiken, annars kommmer jag att fundera på detta i en evighet.
MVH /Micke

AlfaGTV skrev:

Jag tror mig börja förstå ditt resonemang faktiskt. Men jag tycker det här är ruskigt jädra svårt att få in i skallen... Det finns alldeles för många om och men.. :)

Problemet med resonmang om skärpedjup är att man måste enas om hur man definierar skärpedjup. Den enklaste definitionen baserar sig på en oskärpecirkel i den av objektivet projicerade bilden, dvs på filmen eller sensorn, men om man ska jämföra skärpedjup mellan olika filmformat så måste man ju ta hänsyn till hur mycket man förstorar negativet när man gör den slutgiltiga bilden, och då måste man även ta hänsyn till betraktningsavståndet.

PD

Cropping factor då?

Med ert sätt att se på saken, hur ska man tolka de olika krafter som hävdar att "Det heter beskärningsfaktor, inte brännviddsförlängning" då?
Jag syftar på konsekvenserna av en mindre storlek på mottagaren (film eller ljussensor) i ett systemkamerahus.

Låt höra, jag vill verkligen få det hela klart för mig.

MVH /Micke

Beskärningsfaktor eller vinkelbeskärning är som jag ser det bättre begrepp än brännviddsförlängning, (som dock är vedertaget).

För det enda du gör är ju att du skär av bildvinkeln genom att ha en liten sensor, objektivet har fortfarande samma brännvidd.

ANNONS
Götaplatsens Foto