Annons

Hur fungerar mina gamla AF-objektiv med en DSLR?

Produkter
(logga in för att koppla)

olofforsberg

Aktiv medlem
Hej !

Jag inköpte min systemutrustning runt 2002-2003. Nikon med tre objektiv. Nu när jag tittar på en DSLR undrar jag om det stämmer att det kan bli problem med dessa gamla objektiv? Många har jag uppdaterats i digitalversioner. Mao är det något som har en framtid och värt att planera efter..

De objektiv jag är är:
Nikon 20/2.8 D
Sigma 28-70/2.8 (motor roterar inne)
Tamron 90/2.8

Sedan en kuriosaföljdfråga med tanke på framtiden. är det skillnad hur objektiv beter sig på dn DX och FX sensor?

Mvh Olof

Alla tre är ju bra och användbara objektiv, och alla tre funkar fint på digitalhusen också. Undantaget är D40, D40x och D60 - väljer du något av dessa hus får du ingen autofokus.

På en DX-kamera ställs mindre krav på hur bra objektivet tecknar i kanterna, men högre på hur det tecknar i mitten. En FX-kamera är inte lika kräsen med mittskärpan, men behöver i gengäld jämn skärpa över hela bildcirkeln.

Det känns bra. Har "hört" att vissa inte fungerar lika bra i digital som de gjorde i analogvärlden... Det är kanske någon mer som har erfarenhet av att använda dessa objektiv..

Att jag måste gå för en D80 har jag förstått.

De allra flesta objektiv funkar rent optiskt lika bra på en DSLR som på en "gammal" filmkamera. Undantag finns givetvis.

Att vi uppfattar många av gårdagens objektiv som sämre skulle jag vilja påstå bero på att vi har helt andra möjligheter att granska våra bilder i och med att de är digitala. I dag sitter vi och tittar på (letar kanske) efter fel med bilden på en bildskärm och med en förstoring på 100%. Det var väl ingen som gjorde så tidigare....

Du kan med gott samvete investera i en DSLR med förhoppning om bra bildkalitet i praktiken med de objektiv du har. Däremot måste du vara medveten om förändringen av bildvinkeln om du köper dig en D80 (DX). Ditt 20mm kommer att ge dig motsvarande bildvinkel som med ett 30 mm objektiv. Det kanske du kan leva med men ett 28-70 ger ju en rätt begränsad vidvinkel som motsvarar ett 42 mm objektiv.

ps. jag har just en Tamron 90mm macro och jag är kanonnöjd med den. Tom på en sån krävande kamera som D2X funkar den ypperligt

ANNONS
Götaplatsens Foto