Annons

Hur funkar det med eget domän?

Produkter
(logga in för att koppla)

Istvan84

Aktiv medlem
Hej på er alla!

Jag har ju nyligen börjat fixa iordning en egen portfolio, och har tagit hjälp av zenfolio. Så min adress till min hemsida nu är ju istvan.zenfolio.com

Vilket inte är särskilt smickrande eller lätt att memorera, därför tänkte jag skaffa ett eget domän namn som man kan länka min sida från. Men hur funkar det då? För har sett att man har olika paket, med säg 500mb uppladdning osv osv.

Men iom jag egentligen laddar upp bilderna på zenfolio, då borde väl inte mitt domän-namn belastas va? (För det kostar ju rätt mkt mer om man vill ha några ggb utrymme) Sedan, har ni någon sida som ni kan rekommendera att använda? Vad är lättast bäst? Alltså är det en .nu .com .se .org eller vilken adress är bäst egentligen att ha? Antar väl att .com är bäst, men de kostar säkert mkt mer med va?

Så jaa, hoppas någon vänlig själ kan svara på min frågor =)

MVH
Istvan

Att skaffa ett domännamn har inget att göra med hur mycket du kan ladda upp, du skaffar ett eget domännamn och sedan är det upp till dig om det ska peka på en egen webserver, ett konto på ett webhotell, etc. Vad gäller zenfolio så vet jag inte om du kan koppla ett domännamn till ett konto där, det är nog bäst du kollar själv.

Det bästa är väll att ha en .se adress om du ska ha en svensk sida men det gör egentliogen inte så stor skillnad.

Googla på "skaffa domän" eller "köpa domän" så hittar du mer info.

Ahaa okej, då förstår jag. Tackar så mkt för svaret!

Det funkar med Zenfolio om man har premiumkontot som jag har. Annars inte :)

Tack återigen!

MVH
Istvan

Du tänker rätt.
Vad du kan göra är att skaffa en domän som du sedan via många leverantörer kan länka automatiskt till en adress, vilken som helst.
Själv har jag Loopia som jag tycker fungerar stabilt och bra även om dom säkert inte är allra billigast.
Nu har jag inte länkat så själv, men jag hjälpte en kollega på samma site, så om du tex surfar till www.miljöäventyret.se så hamnar du på en facebooksida. Likadant hade du kunnat göra till din portfolio.

ANNONS
Götaplatsens Foto