Annons

Hur funkar det med Tax-refund på flygplatsen?

Produkter
(logga in för att koppla)

stefanden

Medlem
Som rubriken lyder hur bokstavligt talat funkar det med Tax-refund på flygplatsen?

Är just nu i japan och har ju då självklart handlat och då fått både rabatt och kvitto i passet, är det ett måste å gå till Tax-refund disken eller kan jag ta bort kvittona och bara strunta i dem? Om jag skulle gå till den disken, blir jag automatiskt skickad vidare för tull osv?

Vore väldigt tacksam för svar på detta...

Mvh Stefan.
 

apersson850

Aktiv medlem
Tax refund får du på avreseflygplatsen. Tull betalar du i samband med inresan till ett annat land (i detta fall hemlandet, förmodar jag), så det är två skilda ting.
Huruvida det finns någon informationsöverföring från "tax refund" till inresetullandet vet jag inte. Jag brukar handla saker i USA, och då finns ingen "tax" att "refunda", så det har inte varit aktuellt.
 

stefanden

Medlem
Okej då är jag nog kanske lite med... Om inte annat så plockar jag väll kvittona då så får dom väll ringa om det är något som är fel...

Vill bara inte stå på flygplatsen och missa något flyg bara för att detta skall jävlas med en.

Mvh Stefan
 

Nat0

Aktiv medlem
Jag skulle väldigt gärna veta hur det hela slutar eftersom jag själv kommer befinna mig i samma situation om några veckor. Om jag får fråga, vart har du handlat och fått kvitton i passet?
 

stefanden

Medlem
Det spörs hur det går helt enkelt, återkommer med resultat om det inte finns någon annan här som direkt kan säga hur det går till här i japan... :)

Jag har enbart varit på yodobashi camera vid akihabara och handlat än så länge.

Mvh Stefan
 

Göran R

Aktiv medlem
Senast jag handlade Taxfree I Japan fick jag ett kvitto faststämplat I passet. Det tog passtjänstemannen hand om när jag lämnade in passet för kontroll innan avfärd på Narita.
Jag fick ett lägre pris direkt när jag betalade I affären. Många affärer har den servicen. Om Yodobashi har det nu vet jag inte. Men dom svarar gärna på frågor, en del av deras säljare är bra på engelska och vana att hjälpa turister.
 

stefanden

Medlem
Okej då låter jag dom bara sitta kvar i passet så märks det vad som händer...
Jo första gången ja va där fick jag 10% antar 5%tax å 5% för att jag betalade med kort, dock fick jag bara 5% andra ången men jag ides inte inte börja å diskutera då det är bra mycket billigare än hemma ändå...

Mvh Stefan
 
ANNONS