Annons

Hur funkar det rent praktiskt när nån fotar en olycka?

Produkter
(logga in för att koppla)

Gip

Aktiv medlem
Jag fick stå i en tröttsam bilkö i morse och den berodde "naturligtvis" på en olycka.

När jag körde förbi olyckan stod det en man där med sitt stora vita objektiv och då kom det fram 2 frågor i mitt huvud.

Vet tidningarna när en olycka sker så att det är någon snabbt på plats och fotar eller var den bara en vanlig människa som råkade ha en sån kamera i sin väska och såg sin chans att dokumnetera det hela.

Om man nu är först vid en olycksplats och får en bra bild på en olycka och är ensam om bilden (om den t.ex brinner, då spelar det ingen roll om så det kommer 200 fotografer efteråt, bilen har ju redan brukkit ner)
Om man nu står där med sin unika bild, vad gör man sen?

Det kommer troligtvis aldrig hända, men det kan ändå vara bra att veta.

Haha Gill... jag tror jag såg samma olycka.. ialla fall om det var vid 09:00 tiden på motorvägen vid Lindome motet... men jag svängde av för att slippa kön...

Till din fråga:

Många av dessa fotografer har polisradio och hör alla anrop. Sedan har du vissa som skickas ut av redaktionen och även dom som helt sonika har turen att passera en olycka med sin utrustning i bilen.

Vi har ju en massa yrkes fotografer här som säkert kan berätta lite närmare hur det fungerar...

Skicka en förfrågan till olika tidningar om de är intresserade av bilden. Är det en lokal händelse, fråga lokaltidningarna, är det en händelse som de rikstäckande tidningarna kan vara intresserade av, skicka till dem. Är händelsen av globalt intresse, skicka till Times, BBC, CNN osv.

Bara en tidning har publicerat bilden, och om den är bra, så kommer fler köpare att höra av sig. Om inte bilden är, som nog oftast är fallet, en dagslända. Då är den färskvara och du har bråttom med att sälja den.

Sen finns det ju (nyhets)bildbyråer också som köper bilder på aktuella händelser.

P.S. Inlägget inte baserat på egen erfarenhet, endast på hur jag tror att det funkar.

Kalle_B skrev:
Haha Gill... jag tror jag såg samma olycka.. ialla fall om det var vid 09:00 tiden på motorvägen vid Lindome motet... men jag svängde av för att slippa kön...

Till din fråga:

Många av dessa fotografer har polisradio och hör alla anrop. Sedan har du vissa som skickas ut av redaktionen och även dom som helt sonika har turen att passera en olycka med sin utrustning i bilen.

Vi har ju en massa yrkes fotografer här som säkert kan berätta lite närmare hur det fungerar...

Jepp, det var helt klart samma olycka...och det VÄRSTA är att jag brukar köra via Lindome centrum och komma ut vid Kållered, men just iDAG åkte jag ut på motorvägen vid Lindomeavfarten och fick sitta i kön i 10 km/tim heeeeela vägen ner mot olyckan...när jag kunde ha suttit i kö i bara 100 meter...nåja, jag skulle ändå bara jobba så...

Jag som är en sådan fotograf känner att jag nog kan tillföra lite.

Det vanligaste sätter att få reda på att en olycka har inträffat är att lyssna på radiotrafik, tex polisradio. Det gäller även att ha ett stort kontaktnät som man kan få tips ifrån. tex bärgare som är kallade till platsen. Även en del tips kommer från tidningarna som vill att man ska åka och fotografera en viss olycka.

Om du är på plats på en olycka och vill sälja bilden ifrån den finns det flera sätt att göra det på. Antingen använder man sig av Scanpix eller Pressens Bild som säljer bilden åt dig eller så kontaktar du tidningarna direkt. De köper bilden om den är orginell och inte det finns någon likande bild att tillgå från någon av de vanliga fotograferna som de brukar köpa av. De har ofta en förstahandsvalsfotograf att köpa av. Men om inte denna fotograf finns på plats så är det helt öppna att köpa av de som har bilder som de vill ha!

Här är en bild som jag tog på uppdrag i Lördags åt Aftonbladet.

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,744639,00.html

Det måste vara ett knöligt jobb om man åker bil...jag menar om du hör nåt och sätter dig i bilen så hamnar du väl i samma bilkö som alla andra...eller tillhör du dom som man svär åt som åker på väggrenen ?
(jag svär av ren avundsjuka för att jag tror att det är nån som kommer hem i tid för att dom är lite kaxigare ;))

Appråpå polisradios. Jag har en DLS 200 c som jag lyckats låsa... Finns det ngt värde i den?
Ngn form av certifikat med serienummer o mitt namn ska finnas...

Ribbe skrev:
Men snart byter de radiosystem till RAKEL och det är avlyssningssäkert.

Ja Polisen, när vi sett att det fungerar och det kommer att ta tid innan dom har fart i RAKEL. Dessutom vill inte Brandförsvaret ha det så dom kommer att fortsätta med sitt gamala radionät.

Gip skrev:
Det måste vara ett knöligt jobb om man åker bil...jag menar om du hör nåt och sätter dig i bilen så hamnar du väl i samma bilkö som alla andra...eller tillhör du dom som man svär åt som åker på väggrenen ?
(jag svär av ren avundsjuka för att jag tror att det är nån som kommer hem i tid för att dom är lite kaxigare ;))

Det är en av de svåraste sakerna som finns att komma åt en olycka och inte hamna i köerna. Att köra i vägrenen är nog det dummaste man kan göra för då är Polisen sur på en när man kommer fram och bara avisar en från platsen. Med resultat att man inte får några bilder. Så det är list och god lokalkännedom som gäller för att komma till platsen på div lokalvägar. Ett av de svåraste ställerna är motorvägar där man ofta får ta fram 300mm eller mer och stå på långt håll och fotografera.

Hej på er!

Ja jag bör väl också kunna uttala mig i frågan eftersom jag ofta fotar just denna typen av fotojobb.
Det är precis som Pontus Altin skriver.

Man måste lyssna på polisradion. Där får man mycket matnyttig information. Och visst, Rakel är på intågande, men det är en bra bit bort, och myndigheterna har lovat pressen insyn även i framtiden. Vad denna insyn består av är det dock ingen som vet ännu. Så det låter vi vara osagt…

Utöver polisradion så måste man precis som Pontus skriver, även ha ett brett kontaktnät. Det skadar inte att ha kontakter med polisen, räddningstjänsten och tex SOS personal. Väktare och bärgare är även de bra att ha kontakten med.
Desto bättre kontakt man har med tex ovan nämnda yrken, desto lättare har man att komma över information anser jag.

Sen utöver detta så ska man försöka skaffa sig ett brett kontaktnät ute i samhället i stort. Många av mina tips kan komma från personer som man inte alls trodde skulle tipsa om någonting. Men man har en bra kontakt med dem i andra ärenden gör att de ofta är villiga att ge tipps.

Sen blir man naturligtvis ofta utringd av någon redaktion som vill att man ska göra att jobb åt dem.
Som tex i lördags så ville Expressen att jag skulle fota åt dem.
De skickade upp en reporter till Gävle som jag skulle möta upp. Tillsammans skulle vi täcka upp och göra ett reportage om de skottlossningar som förekommit ett tiotal ggr mot bilar i Gävle de senaste dagarna.

Efter en längre stunds grottande och ringandes till olika kontaktytor så lyckades vi få fram ett namn på den misstänkta gärningsmannen. Polisen gav oss inga ledtrådar om var man kunde finna honom, annat än att de själva inte lyckats få tag på honom.
Vi grottade vidare och efter ytterligare en hel del telefonsamtal så hade vi bestämt ett möte med den misstänkta mannen.
Resultatet blev att vi fick en exklusiv intervju med mannen innan det att polisen kom och grep honom.
Polisens utredare ringde senare upp och gratulerade till att vi hittade honom före dom gjorde det. Skoj!

Detta hade aldrig gott utan kontakter.….

Så mitt tipps är....
Polisradio i både din bostad och din bil. Gärna en bärbar också om du vill ha koll för det mesta.

Men det viktigaste av allt.....
KONTAKTER, KONTAKTER, KONTAKTER !!!!

Resultatet av lördagens övningar kan ni läsa i söndagens Expressen, eller på webben på följande adress:
http://www.expressen.se/index.jsp?a=486538

FILM) (ulltand skrev:
Appråpå polisradios. Jag har en DLS 200 c som jag lyckats låsa... Finns det ngt värde i den?

Skicka den till dls i göteborg (de som säljer den). De kan låsa upp den åt dig. Annars så har den inget värde. ....

Förresten... har du överhuvudtaget valt någon kod någon gång på den... kanske fabriksinställningen som gäller... jag ska kolla min bruksanvisning till min dls 300c...

FILM) (ulltand skrev:

Ring dom som har sålt den.. http://www.dls.se

Här är iallafall en bruksanvisning:
http://www.dls.se/pdf/dls200old.pdf

AHHHH ser nu att den leverras med koden 1111...
Om det inte så att du har slagt fel kod sju gånger.. för då låser du den och måste skicka in den.

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto