Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur gör ni för att komma nära vilda djur?

Produkter
(logga in för att koppla)

Saedís

Ny medlem
Hej!
Efter att ha sett reportaget om den 13 åriga naturfotografen så blev man lite (*hosthost* väldigt) inspirerad.
Jag bor ute på landet med bl.a flera rovfåglar, rådjur, älg och en och en annan räv. Jag kan ungefär rådjurens stråk (inte deras ”klocka” dock) och vet ett ställe där älgarna någon tid på dagen går.
Men hur gör man för att komma nära dom? Jag använder en Nikon D200 med ett objektiv som går upp till 200mm.

Har ni några speciella kamouflerad kläder?
Många sitter på lur(gömsle?) men om man, som jag har, en kamera med dålig ljuskänslighet, hur tusan gör man då, då det är svårt att få ljus? Gråter i tystnad? ;) Samt att min kamera är inte direkt tyst, men ibland är det så att djuren vet redan att man är där. Hur ska jag undvika att skrämma iväg dom? Då dom kan acceptera ens ”närhet”, men inte alltid ljuden.
Hur många timmar väntar ni på djuren? Vad gör ni under tiden?
Har alltid velat fota räv, men man kan ju knappt se dom ens när man åker bil. Finns det några kännetecken på ställen dom gärna håller till, förutom avföring och spår?

Sist, men inte minst, allemansrätten. Jag har sett älg spår precis vid en hage, men ett hus ligger bara högst några 100 meter bort. Får jag ändå hålla till där? Självklart flyttar jag på mig om det inte uppskattas (även om jag har rätt till att vara där- vet själv hur det är med folk som bara valtsar rakt in på ställen där dom inte direkt har att göra och skiter fullständigt i om dom saboterar).

Har inte tillgång till bil då jag är minderårig.

Tack på förhand!
 

pdahlen

Aktiv medlem
Har inte så många råd på hur man kommer nära, men vet man ett bra ställe så kan man såklart prova med ett litet bärbart gömsle eller kamouflagenät, man få ta sig dit i god tid oftast tidig morgon. Har provat kamouflagekläder men har inte sett någon större skillnad med eller utan om man är i rörelse i öppen terräng. Sitter man i ett gömsle så kan man ju alltid lyssna på något, ta med sig en Ipad etc.

Både när det gäller djur och miljö så ska man vara försiktig, man ska vara försiktig och inte skrämma djuren och man ska vara försiktig med mark som är odlad etc.

Ville nämna att man behöver inte alltid vara precis i närheten, det kan vara fint att ta med lite miljö runt omkring, utnyttja soluppgång, morgondimma etc och bygga upp en fin bild ändå. Jag gillar tex min häger som bara är en lite prick, men ibland är less is more.

Använder man ljuset som en faktor så spelar utrustningen mindre roll, det behöver inte vara objektiv för 100000:- för att spegla en tidig morgondimma.
 

Bilagor

arp

Aktiv medlem
För vilda djur så är det tyvärr fokuslängd och bländaröppning som är avgörande till 80% skulle jag säga.
Oddsen att de du söker kommer inom 500m är rätt stor om du har bra ställe och tålmodig, oddsen att de kommer inom 100m är däremot rätt liten, oddset att de kommer inom 50m eller närmare är högst osannolikt då yta räknas i kvadrat (lägg på chansen att de kan se eller höra bländaren ju närmare dig de kommer).

Inom djurfoto vill man ofta få ett "porträtt" av huvudpersonen, och det fungerar på samma sätt som man gör ett porträtt på en person, har du personen stående på en brygga 100 m bort så kan det förvisso bli en bra bild men sällan som ett personligt porträtt av djuret, då måste du nära.

Hade önskat jag kunde säga att du inte behöver det dyraste glaset eller ljusstarkaste gluggen för bästa bilderna.
Men tyvärr är det i grova drag så, man behöver en lång range för att nå fram och du behöver ett ljusstarkt glas för att låsa fast djuret, speciellt under morgontimmarna när ljuset är som lägst men också som finast, med dimma och andra stämningseffekter och du behöver det också för att isolera djuret från bakgrunden.

Sen med det sagt ska jag säga att de mest levande bilderna tas inte på maxlängden 600-800mm.
Ju närmare du kommer ju mindre atmosfär och mer färg / perspektiv får du att jobba med,
Problemet är bara att går du ut med ett 100-200 mm porträttglas endast så finns risken att efter 5 morgonar utan några exponeringar tagna så dvalar intresset.. då är det bättre att kunna fånga djur med långdistansare och kunna ha kvar djuret i räckvidd för att jobba under längre tid i väntan på rätt vinkel, uttyck eller ljuset att ändras.. vad det nu är man söker.

Sen se till att en kortare glugg är med, haft otaliga gånger där man önskar man hade sitt 50/1.4 eller t.o.m macroglas med sig. (hade en fullvuxen älg på 10m avstånd i sarek häromåret prommenerande förbi genom vattnet, ha 100-300/4 på kameran var inte mycket värt då, var bara lägga ner kameran och njuta av upplevelsen)

lycka till med fotandet, är otrolig rolig fotoform när turen är framme.
 

erny

Medlem
Hur du kommer nära.

Hur du kommer nära beror lite på vilka djurarter det gäller. Förde flesta däggdjuren typ älg, rådjur, räv m.fl. så spelar lukten MYCKET stor roll, ofta större roll än synen, medan för fåglar spelar lukten ingen roll alls men synen betyder allt. Du kommer aldrig att få en älg nära om du sitter i "fel vind". Och när det gäller synen så är det rörelser som är det stora problemet. Du kan få en älg mycket nära bara du sitter i "rätt vind", alltså att det blåser ifrån älgen och mot dej och om du sitter absolut stilla, oavsett kläder. Kolla därför alltid vindriktningen när du ska välja plats, med en tändsticka eller liknande. Eftersom det är dina rörelser som är det största problemet för synen så är ett gömsle typ "Doghouse" eller vilket skynke som helst att föredra framför kamokläder tycker jag. Då kan du röra på dej utan att det syns, och då kan du också vänta ut djuren uthålligare. Det är jobbigt att sitta stilla... Sedan är det ju en fördel om man har något att locka med, hjortdjur gillar överblivna äpplen, saltstenar mm. Rävar gillar korv och liknande. Eller så sätter du dig vid ett hygge, i rätt vind, där du tror att djur kommer ut för att äta morgon och kväll. Det är en fördel om du kan mata på samma ställe under en längre period men då måste du fråga markägaren om lov. Ljud från kameran är ett problem, men svårare att göra något åt. Det är en fördel om det susar lite av vinden. Man kan dock locka med ljud också, rävar med muspip, och järpar med en järppipa, men det kan kräva lite övning. Lycka till!
 

PMD

Aktiv medlem
Man behöver tålamod. Och mer tålamod. Etc, etc.

Man måste klara av att sitta och vänta läääänge. Det kan vara svårt, men efter ett tag är det inte riktigt så tråkigt som man trodde från början. Naturen är sällan alldeles tyst och stilla så även om man inte får syn på det man väntar på så märker man så småningom att det händer en del annat som kan vara trevligt att se och höra.

När det gäller fåglar kan det löna sig att försöka lista ut var de häckar. Då kan man sitta i närheten (på behörigt avstånd) och vänta på att mamma eller pappa fågel kommer med mat till barnen.

Här kommer en fågel med mat till ungarna. (Klicka för att se i lite större storlek).
 

Bilagor

BeBest

Aktiv medlem
Ta det lugnt och ha ögonen med dig

Jag har turen att ha ett viltrikt område inpå knutarna. Cirka en timme innan soluppgången går jag ut och följer då en väg vilken passerar över ett odlingslandskap omgivet av skyddande skog. Under dagen vilar hjortdjuren och vildsvinen inne i skogen men innan soluppgången är de ute och äter frukost på åkrarna. Så länge jag rör mig på vägen reagerar inte djuren särskilt mycket såvida inte de befinner sig direkt intill den. Den vägen är ca 4km och då jag kommit fram befinner jag vid ett antal viltvatten där det finns en del vadare och andfåglar. Där inväntar jag soluppgången och knallar sedan hem igen med dagens bildskörd.
Jag har vanliga kläder vanligen jeans, jacka eller väst beroende på årstid. Kameran är en Lumix FZ300. Den väger under kilot inklusive reservbatterier och väska. Kamerans superzoom är ovärderlig då djuren befinner sig på flera hundra meters avstånd men det går även bra att med samma objektiv fotografera humlor på 1cm avstånd. Jag använder ytterst sällan stativ. Kamens akilleshäl är att den behöver ljus. Befinner sig viltet ute på öppna ytor går det bra att fota dem från ca 30 minuter innan soluppgången sommartid men är man inne i skogen får man vänta till solen är på väg upp över horisonten. ISO över 800 är inte att rekommendera och vill man trycka ut fotona är gränsen 400.
Hur man vill komponera sitt foto är mest en fråga om tycke och smak samt hur mycket man vågar tänka utan för boxen.
Innan du skaffar dig en mer kompetent utrustning kan det vara bra att känna sig för och få veta om du trivs med den typen av fotografering. Behöver du ett bättre objektiv kan kanske begagnatmarknaden vara ett. Alternativ. Seriösa fotoaffärer brukarna begagnadeobjektig atttillgå.
 

sears

Aktiv medlem
Håller med föregående att tålamod som gäller. Sedan försöka läsa på om djuret. Vart den håller till, vart den jagar osv. Tänk också på att det är lätt att störa djuren under vissa tidsperioder tex när de har fått ungar. Rätt så vanligt att man försöker komma närmare när man har lite kortare räckvidd på sitt objektiv.

Jag följer temat på bilder i tråden och bifogar också en fågelbild :)
 

Bilagor

MichaelB

Aktiv medlem
Ibland handlar det bara om ren tur.

Barnen undrade vad det var som rördes sig under min biltransport som stog på tomten så jag smög ut med kameran det visade sig var en Sparvhök som tagit en av dom jobbiga skatorna vi har. Han måste varit bra hungrig för han satt kvar i nästan 2 timmar & åt inget kvar av skatan när han var färdig. Jag kunde ligga på ca 2 meters håll & fota honom en längre stund sen fick han äta färdig i fred.
 

Bilagor

PMD

Aktiv medlem
Här hade min fru sett var staren hade sitt bo, så jag satte mig och väntade. Det dröjde inte så länge innan det dök upp en matande förälder. När det gäller matande fåglar så behöver man oftast inte vänta så länge.
 

Bilagor

PMD

Aktiv medlem
Allemansrätten

Det bästa man kan göra om man är osäker på allemansrätten är att fråga markägaren om man stör. I ditt fall med några hus på cirka 100 meters håll bör allemansrätten gälla. En tomt sträcker sig vanligen inte så långt (man får ju inte klampa in på någons tomt med hänvisning till allemansrätten).

I jordbruksmarker kan det dock vara lite knepigt att själv avgöra om man stör. T.ex. så får man enligt allemansrätten beträda beteshagar, men man får ju inte skrämma djuren som betar där.

Om man är tveksam så är alltså det bästa att kontakta markägaren och förklara varför man vill hålla till på en särskild plats. De flesta bönder är trevliga och uppskattar att man frågar, så det är god chans att du får ett ja på en fråga.
 

PMD

Aktiv medlem
Ibland handlar det bara om ren tur.
Man kan hjälpa turen på traven genom att sätta upp fågelmatare. Jag har två gånger inom ett år fått påhälsning av en sparvhök vid trädet där fågelmatarna hänger. Första gången hann jag hämta kameran.

Det var någon av de sista dagarna i december så ljuset var lite knapert.
 

Bilagor

ANNONS