Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur illa med VGA?

Produkter
(logga in för att koppla)

Per

Aktiv medlem
Ska börja pyssla med grafisk produktion i liten skala på min arbetsplats, och har ordnat en duglig skärm (Dell 2209WA) och snart nog en kalibrator, Spyder 3 Pro tänkte jag.

Den dator jag använder har några år på nacken, men det är egentligen inget problem för det jag ska använda den till. Enda haken är att den inte har någon digital utgång till bildskärmen utan enbart VGA. Jag har läst runt en del, men det är väldigt olika bud - när, på vilket sätt och i vilken grad märker jag av det? Påverkar det möjligheterna till kalibrering?

Per

Ska börja pyssla med grafisk produktion i liten skala på min arbetsplats, och har ordnat en duglig skärm (Dell 2209WA) och snart nog en kalibrator, Spyder 3 Pro tänkte jag.

Den dator jag använder har några år på nacken, men det är egentligen inget problem för det jag ska använda den till. Enda haken är att den inte har någon digital utgång till bildskärmen utan enbart VGA. Jag har läst runt en del, men det är väldigt olika bud - när, på vilket sätt och i vilken grad märker jag av det? Påverkar det möjligheterna till kalibrering?

Per

Har skärmen DVI tycker jag definitivt du ska köpa ett grafikkort som har DVI ut. Bilden känns mer skarp och jag kan inte se att kalibreringen skulle påverkas negativt av det.

Är det enabrt upplevd skärpa som påverkas alltså? I så fall får det nog vara; tyvärr är det inte riktigt så enkelt som att bara skicka efter ett nytt grafikkort och plugga in på min arbetsplats.. :)

Med analog utgång på datorn måste plattskärmen synka sina pixlar exakt mot datorns. Inte så lätt utan klocksignal. På gamla tjockskärmar fanns inte det problemet. Inte på samma sätt åtminstone. Gamla plattskärmar kunde vara svåra att trimma in men på nya har jag sällan sett något problem. Tryck "auto adjust" och det ser oftast bra ut.

Tack Per, då förstår jag bättre. Det har alltså inte så mycket med färger och ljus att göra, utan mer 'synergonomi'.

Per

Mina erfarenheter gäller mest "kontorsskärmar förr och nu". Kalibrering vet jag inte mycket om. Det borde inte påverkars av det jag beskrev.

Är det enabrt upplevd skärpa som påverkas alltså? I så fall får det nog vara; tyvärr är det inte riktigt så enkelt som att bara skicka efter ett nytt grafikkort och plugga in på min arbetsplats.. :)

Sorry fel ord, det blir skarpare.
Efter jag börja använda DVI ser jag inte tillbaka till VGA.

Skillnaden i skärpa mellan att köra analog bildöverföring överföring (VGA) jämfört med digital bildöverföring (DVI, HDMI, DisplayPort) är minst sagt enorm (åtminståne på de skärmar jag har testat med). De plattskärmar jag har testat med VGA har då blivit avsevärt oskarpare än motsvarande CRT.
Personligen upplever jag det som oerhört jobbigt att läsa text i normal storlek på VGA-kopplad plattskärm.

Tyvärr vet jag inte om eller hur det påverkar kalibrering och profilering, men jag tycker inte att det bör påverka något, eftersom man profilerar skärmen som den är kopplad, m.a.o. tar ju profileringen hänsyn till eventuell färgförskjutning. Men som sagt, detta är inget som jag vet, utan en spekulation.

Skillnaden i skärpa mellan att köra analog bildöverföring överföring (VGA) jämfört med digital bildöverföring (DVI, HDMI, DisplayPort) är minst sagt enorm (åtminståne på de skärmar jag har testat med). De plattskärmar jag har testat med VGA har då blivit avsevärt oskarpare än motsvarande CRT.
Personligen upplever jag det som oerhört jobbigt att läsa text i normal storlek på VGA-kopplad plattskärm.

Tyvärr vet jag inte om eller hur det påverkar kalibrering och profilering, men jag tycker inte att det bör påverka något, eftersom man profilerar skärmen som den är kopplad, m.a.o. tar ju profileringen hänsyn till eventuell färgförskjutning. Men som sagt, detta är inget som jag vet, utan en spekulation.

På min hd ready platt tv så blev det extremt mycket skarpare med VGA än med HDMI. (datorn kopplad till tvn)

På min hd ready platt tv så blev det extremt mycket skarpare med VGA än med HDMI. (datorn kopplad till tvn)

Håller med föregående skribent. Kolla din HDMI-kabel, och om det inte är något fel på den, kolla alla andra delar inblandade i HDMI-överföringen. Det talar emot all rationell logik att en analog överföring via VGA-kabel blir skarpare än en helt digital överföring. Anledningen är förståss att både dator och TV arbetar helt digitalt. Med en analog kabel kommer du således först konvertera den digitala signalen till en analog signal. Där får du en del förluster. Sedan kommer den analoga signalen att digitaliseras i teven igen, där får du ännu mer förluster.

Den enda logiska förklaringen är att det är något tekniskt fel på din utrustning som gör att HDMI inte fungerar som det skall.

Min samsung 42" full-HD teve får fullkomligt värdelös bild med analog överföring. Det blir betydligt skarpare och snyggare på min gamla tjock-TV.

Då ska du ta och kolla din utrustning, det låter som något är fel.

Det där kan ha med tevetillverkarens implementation av kontakterna att göra. Vissa tillverkare har av någon gammal anledning låtit bli hantera signalerna korrekt med mappning pixel i signalen mot pixel på panelen, utan de har kört omskalning av bilden som kommer in på HDMI. Tror det är rätt typiskt då att VGA tolkar teven som "datorsignal" så den försöker den efter bästa förmåga mappa in korrekt, medan den tolkar HDMI som "video" och så kör den nåt jävelskap som overscan, dvs att den skalar upp bilden och låter bli att visa ytterkanterna.

Vet inte om problemet kvarstår på nyare apparater men det har talats rätt mycket om det i hembiovärlden förr i alla fall. Observera då att detta bara har bäring på platta teveapparater, vad gäller datorskärmar så har jag samma uppfattning som övriga att VGA-sladd går fetbort :)

ANNONS
Götaplatsens Foto