Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur länge håller negativ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ström

Aktiv medlem
Tjabba,

jag har funderingar kring hur många år svartvita resp. dianegativ håller, och vad som är viktigt att tänka på när man förvarar dom.

Vilket är det bästa sättet att skölja svartvita nyframkallade negativ? Finns det någon spec. kemi man kan använda sig av?

/Henning

Ström skrev:
Vilket är det bästa sättet att skölja svartvita nyframkallade negativ? Finns det någon spec. kemi man kan använda sig av?

Ett bra sätt är att efter fixet skölja filmen i en minut och sedan ha den i ett HCA-bad i ca tre minuter. Därefter skölja i ungefär sju-tio minuter.

När sköljningen är klar kan man för ännu bättre hållbarhet bada filmen i ett bad med Agfa Sistan (ca 12 ml Sistan till 500 ml vatten). Därefter hänger man filmen för tork.

Sistan är en silverstabilisator, som ökar hållbarheten. Tester i klimatanläggningar har visat att fotomaterial som behandlats i Sistan inte gulnar.

Jag använder Sistan bara ibland, till viktiga negativ.

Angående förvaringen så har det skrivits en del om det tidigare på forumet - vilken typ av negativblad som är bäst osv.

Man bör undvika att ha negativpärmen på hyllor av spånplattor. De avger formalinångor, och värst när de är färska.

Filmförvaring

Använd filmerna till max ett år efter sista datumet på neg.. Är det svartvit film, max 2-3år.. /D

Är man seriöst intresserad av maximal hållbarhet är två fixerbad att rekommendera.

Om fixeringstiden är tre minuter så fixerar du 1,5 minuter i ett bad, sedan resterande tid i ett annat.

När du fixerat kanske 20 filmer i en liter fix, återvinner du det första och blandar ett nytt färskt andrabad.
Det som tidigare var andrabad blir nu det första.
Sedan fortsätter den ruljangsen...

Vitsen med detta är att fixeringen hela tiden avslutas med ett fräscht fix, det gör att de sista, svårlösliga kristallerna (ofta beståernde av silverjodid) lättare försvinner. Samt att tiden i ett ”smutsigt” fix minskar = lättare att skölja rent.

Krångligt? Bara om du vill tycka det...

Redan 1873 kom man fram till att dubbla fixbad är att rekommendera.
Jag kör det för papper också, när jag framkallade och kopierade färg hade jag dubbla blekfixbad, troligen ensam i Sverige om det?

Varför är två fixerbad att rekommendera?

Fixeringsprocessen, dvs överföring av olösliga silverhalogenider till lösliga argentotiosulfatkomplex, går i flera steg och några av mellanprodukterna är svårlösliga och tenderar att bindas till framför allt barytskiktet i fotopapperen. Genom överskott av färskt fix (andra badet) driver man reaktionen till slut. Det går precis lika bra att använda snabbfix i ett bad med en fixtid av 60 sekunder (Ilfords Galerie-metod).

Har fotografisk film barytskikt? Nej.

Är tvåbadsmetoden relevant för film? Nej.

ANNONS
Götaplatsens Foto