Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur locka till fotoklubb?

Produkter
(logga in för att koppla)

Elenor

Aktiv medlem
Vad skulle få dig att ta kontakt med eller rentav gå med i den lokala fotoklubben?

Själv är jag medlem i fotoklubben sedan 14 år, och har insett att det inte är så värst många medlemmar som tillkommit och blivit kvar sedan dess. En handfull kanske?
Måste det vara så? Vad kan vi i fotoklubbarna göra för att locka fler att komma med? Vad skulle få just DIG att komma till oss?

Verksamheten består (i alla fall hos oss) av ett möte en gång i månaden då vi har bildinlämning till månadstävlingen, redovisning av förra månadens bildinlämning, vi fikar och umgås och dessutom har vi alltid en programpunkt. Den består oftast en inbjuden gäst som visar bilder och berättar om något intressant. Vid årsmötet brukar vi ha en extra intressant gäst, mycket god mat och dryck och så delar vi ut priser till årets klubbmästare och så vårt vandringspris till någon som åstadkommit något speciellt under året.
Dessutom finns ju alltid möjligheten till råd, idéer och praktisk hjälp av medlemmarna i klubben. För att inte tala om kontaktnätet man får i en förening oavsett inriktning.

Är inte det intressant nog? Vad krävs mer? Snälla, berätta för mig vad som skulle få DIG att komma med i den lokala fotoklubben!

Elenor skrev:
Snälla, berätta för mig vad som skulle få DIG att komma med i den lokala fotoklubben!

Ja i just mitt fall skulle det vara att mer ungdomar/barn började gå med också. Jag är 17 år, på min lokala fotoklubb är medelålderna runt 60 år (som jag inte är medlem i).

Ett tips kanske skulle kunna vara att öppna upp en "portal" på internet där man kan disskutera med medlemmarna, se foton som anses vara toppkvalitet från klubben.

Det var mina 10 öre...

Jag är inte med i någon fotoklubb även om jag tycker det skulle vara jättekul. I mitt fall beror det på att de fotoklubben här alltid har sina möten på vardagskvällar, vilket kan vara helt kört för en ensamstående mamma.

Jag tror klubben här varit väldigt osynlig tidigare och trots en liten kommun har inte många vetat att klubben finns. Nu har de däremot börjat synas riktigt bra genom "utställningar" både i fotobutikens fönster och på biblioteket. Kanske är det så att många fotoklubbar är ganska "osynliga" så det kan bli svårt för medlemmarna att hitta dit?
/Lotta

Jag har varit med i 4 fotoklubbar totalt.
och alla dom hade olika anledningar till att jag gick ur.

dålig ekonomi , hög medelålder (inga aktiviteter),
För mycket proffs som inte delade med sig men styrde klubben , långt avstånd.

Sista klubben hade jag 35 mil till så det förklarar varför jag inte var med där längre.

Generellt sett tycker jag det är viktigt att det finns Engagemang i en klubb . Medlemarna måste vilja göra saker i klubben vill dom inte det så kommer klubben att gå under.

Locka allmänheten till olika engagemang som klubben ordnar T ex tips runda, fotomaraton osv..
komunen kanske kan sponsra en tävling av typ "min ort" för att sedan trycka upp vykort..

Om man lyckas skapa ett intresse från allmänheten om fotoklubben tror jag fler kommer dit för att stanna..

/Lars-åke

ja, Jag har varit intresserad av att gå med i någon fotoklubb men det har inte blivigt av nu på över 2 år.
I Torsdags så hade fotoklubben öppethus.
så jag knallade dit och fann det mycket intressant.
Nu är jag medlem i Lidköpings FK och ångrar mig inte.

Adam

Jag hade faktiskt tänkt att dra igång en tråd i ämnet, bra att du kom igång Elenor.
Håller webben på att ta över klubben? Hemska tanke, finns väl inget trevligare än att umgås i goda vänners lag när man delar samma intresse.
Själv har jag varit med i tre klubbar och märkt samma trend i alla klubbar, ungdomarna kommer och går, är klubbarna för gubbiga? Eller är de för tråkiga? Vad krävs för att få fler medlemmar? En klubb sköter sig inte själv, man måste ju aktivera sig och sina medlemmar för att det ska hända något, är det för jobbigt?
Jag vet att jag själv reagerade på gubbväldet när jag gick med i en fotoklubb första gången, kan tänka mig att dagens ungdomar reagerar likadant. Nu har ju klivit in i gubbåldern själv och är kanske därmed mer tolerant med gubbtänket...
Frågorna hopar sig, vad tycker ni som är kring 20-25 här på fotosidan? Kan ni tänka er att vara med i någon klubb? Vad förväntar ni er i så fall? Kom ihåg bara att medlemmarna själva gör klubben till det den är, man väljer styrelse en gång per år, styrelsen sköter hela verksamheten (brukar vara så) utifrån medlemmarnas önskemål.

Fotosidan är bra men för mig är den fortfarande ett komplement till klubben. Det går ju trots allt inte att jämföra upplevelsen av en diabild mot att se en bild på skärmen, finns inte en chans att göra en rättvis bild i datorn. I en klubb umgås man på ett helt annat sätt än vi gör här på fotosidan, betydligt trevligare i mitt tycke. Vi i Växjö fotoklubb har ett planerat möte per månad då vi tittar på bilder, någon inbjuden eller någon ur klubben, vi har tävling varje månad och vi gör en årlig utflykt i början av juni. Dessutom har vi ett sk mellanmöte mellan varje ordinarie, inget planerat utan det får bli det som blir.
Förutom det så har vi ett välutrustat mörkrum med tre förstoringsapparater som man får fri tillgång till som medlem. Bara att tuta och köra!

orkade inte läsa alla svar men...

Jag tycker att en toppenidé är att fixa en himla massa utställningar! visa upp er, era medlemmar osv...
Åk runt till skolorna i närheten av er stad, informera och inspirera...
Det som är synd med fotokulubbarna numera (endel) är ju just att medelåldern är runt 60 år, inte för att det är något fel med äldre människor, men ofta vill ju som sagt de yngre ha nån i sin egen ålder där oxå..
En bra blandning är bäst!
Men som sagt, utställningar (bibliotek, skolor, cafeér osv) och att åka runt o affischera, och informera om er klubb -berätta om ert fiiina mörkrum och er billiga medlemsavgift så bör det locka folk tror jag!

Lycka till!!

L.

För mig behövs ingen fotoklubb. Jag har ju FOTOSIDAN, vad mer kan man begära. Här kan man diskutera olika fotoproblem, få användbara tips och inte minst komma i kontakt med en massa fotokompisar.

Jag är kassör i Fotografiska Föreningen i Malmö. Vi har 110 medlemmar varav ett 30-tal är aktiva.
Varje år får vi numera ca 30 nya medlemmar, mest ungdomar, men vi förlorar också 30 st varje år på grund av flyttning, tidsbrist eller att det inte varit deras "grej". Vi har märkt att en viktig sak är hemsidan www.ffim.org
Vårprogrammet är klart, men hela har ännu inte kommit med. Vi träffas varannan måndag udda veckor (dock ej juni, juli, aug) och har ett program till varje möte. 2 gånger varje termin gör vi en gemensam fotoutflykt. Vi har märkt att medlemmarna inte är intresserade av tävlingar, utan man vill ha bilddiskussioner istället. Reseberättelser och liknande bildvisningar och mörkrumsteknik samt efterbehandling av bilder är populära. Och föredrag av proffsfotografer samt studiebesök. Varje möte har vi mellan 20 och 35 besökare. 2/3 av tiden program och 1/3 snack om kaffedrickning. Kolla gärna in hela vårt program på vår hemsida, när det förhoppningsvis snart har kommit in. De nya medlemmarna är mestadels ungdommar som vill jobba i mörkrummet. De kommer inte regelbundet till våra möten. Om man skaffa ett mörkrum måste man ha en mörkrumsansvarig, annars förfaller mörkrummet ganska snart. Det har vi märkt tidigare. Men nu har vi en mycket duktig mörkrumansvarig som heter Eva Lundh, som faktiskt är med här på fotosidan. Vår ordförande Leif Rosén håller i den internationella verksamheten. Vi har haft fotoutbyte med flera länder, huvudsaklingen Malmö Stads vänorter (Dublin, Florens, Tangshan, Stralsund samt Köpenhamn). Vi hade en fotoutställning i Kina (Tangshan) och 12 st av oss reste dit till vernisagen. Även medlemmar i den kinesiska fotoklubben har besökt oss.
I år till hösten skall vi ha en fotoutställning i Stralsund, och i gengäld kommer vi ordna en för Stralsund hos oss i Malmö i sinom tid. Vi har besökt alla våra vänorter och även har fått besök från dem. År 2002 ordnade vi en uställning för Pistoia (Florens) under Malmöfestivalen.
Varje termin har vi en cuptävling i dia och en i svart-vit med en domare utifrån om möjligt.
Varje deltagare lägger 2 st bilder i samma hög/kassett. Men det bildas två högar/kassetter med lika många bilder i varje. 2 bilder visas samtidigt och domaren bedömmer dem genast för att ta bort en, o s v. Tills en bild blir kvar som då är vinnaren. Vinnaren får hela potten, i vilken deltagarna har lagt 10,- per inlämnad bild. En mycket populär tävling som är spännande.
Vi delar också ut några diafilmer till några frivilliga och ett eller flera tema, som skall redovisas några veckor senare under ett mötet.
Vi har gjort en fotobok om Malmö med medlemmarnas bilder i svart-vit, och i år planerar vi en CD-Rom med bilder från Malmö.

Jag har inte gått med i någon fotoklubb än, det finns en där jag bor, Gotlands fotoklubb, dessvärre träffas dom bara en gång per månad, medelåldern är tydligen hög, och dom har inget mörkrum..

Ska väl gå dit någon gång ändå, men det jag var ute efter var; en fin lokal med mörkrum dit man kunde gå ner några kvällar i veckan och träffa fotofolk och snacka lite, fler yngre medlemmar och lite aktiviteter..

Saker blir iofs inte mer än vad man gör dem till, ska gå dit någon dag :)

fotoklubb

själv funderar jag på att bli medlem i enskedes fotoklubb. Är det nån som redan är medlem där som kan säga ifall det är bra,vad man görm vad det kostar osv.

Efter att ha läst alla svaren här så inser jag att vi kanske gjode något udda när vi var yngre... Jag och några kamrater startade "Mälaröarnas Fotoklubb", skulle säga att medelåldern låg under 18-år.
Vi jobbade främst för att få till ett bra labb som vi kunde använda men ordnade även ett par utställningar. Åkte ner till fotomässan i Göteborg några gånger.
Tyvärr fick alla jobb m.m. och hela klubben dog ut, jag antar att det är det som drabbar ungdomarna i andra klubbar. Förhoppningsvis återkommer folk när karriären har lugnat sig och familjen är bildad.

Det jag tror att klubbarna kan locka med idag är:

- Tillgång till labb & studio, det går aldrig att få på Internet (ok, kanske om man klassar Photoshop som labb).
- Utställningar, alla vill vi visa upp våra bilder.
- Kurser/Workshops, man kan läsa sig till mycket men det finns inte mycket som mäter sig med att gå en halvdag med någon som kan något riktigt bra.

Personligen har jag svårt för allt för mycket tävlingar och fikamöten med bildspel...

En annan sak som jag tyvärr upptäckt är att man ofta är aviga mot digitalfotografering. Ok, ska erkännas att det har sina baksidor. Men det hör framtiden till och skillnaden mellan detta och film fotografering är inte stor. Detta kan nog ha lite i att göra att medelåldern är hög, skulle jag gissa..

Jag behöver bara se på min grabb, han har växt upp framför datorn. Han blev sugen på att börja plåta, det var naturligt för honom att satsa på digitalt.
När jag såg vad han kunde göra med digitalkameran och photoshop....Ha! Då var jag fast jag också.

Aktiviteter

Det finns mycket att göra för att locka nya medlemmar. Jag har upptäckt att det är svårt att locka och hålla kvar medlemmar med bara bilder och trevlig samvaro som ofta är viktigt för många äldre medlemmar.

Vi har i Enskede fotoklubb, www.enskedefotoklubb.nu (som jag är ordförande i) börjat med fler aktiviteter. Nya och yngre medlemmar samlas i en UngNy-grupp där vi är mer aktiva än på vanliga månadsmöten. Vi har småkurser, tittar på varandras bilder och är ute och fotograferar tillsammans. Det fungerar verkligen bra.

Vi har också anordnat fotomaraton som var myckjet populärt. Därför ska vi i år satsa storskaligt på fotomaraton i Stockholm för några hundra deltagare.

Mörkrum lockar många, men vi har valt att ligga lite lågt i att sälja in vårt mörkrum. Mörkrummet är något sekundärt i vår verksamhet.

Det är viktigt att ta hand om nya medlemmar när de väl kommer till nya klubben. Jag har mött många som inte känt sig särskilt välkomna i de klubbar de besökt.

I vår klubb pratar vi inte så mycket teknik utan är ganska bildinriktade. Dock finns det ett behov bland många nya medlemmar att lära sig mer om teknik. Men då måste man göra det på rätt sätt - gärna i kursform och inte som allmänt tekniksnack under mötena som kräver stora förkunskaper.

Ett annat tips är att skicka en enkät till de medlemmar som slutat. Vi fick faktiskt tillbaka flera medlemmar på det sättet.

/m

PS. Glöm inte att ha roligt på mötena och se till att utstråla er glädje när ni kommunicerar.

I http://www.helsingborgsfotoklubb.com/ träffas vi en gång per vecka där vi försöker att ha ett bra program, sedan ett bra stort mörkrum som har blivit väldigt populärt där medlemmarna kan komma och gå som dom vill alla timmar på dygnet. Jag tror det är viktigt att ha ganska täta träffar i en fotoklubb, en hemsida som uppdateras ofta + fotokurser med jämna mellanrum. Förövrigt kan ni läsa det mesta på vår hemsida som är värt att veta om klubben och deras program.

Vi har gjort lite annorlunda!

Vi är några som träffades via fotosidan och drog igång vår egen lilla "klubb" Vi träffas ca 2 gånger i månaden och diskuterar allt möjligt. Fikar, drar historier, snackar tekniksnack, framtida projekt, ideer och lite bilder också. Vi har lite resurs utbyte också, lånar saker om det behövs. Vi är två proffs och några glada amatörer.

Jag tror att FK kan kännas vara lite skrämmande ibland och för top-styrt. Jag har funderat i många år att joina Gerlach-gänget, men det har aldrig blivit av.

Det är enklare och roligare som vi har det nu, men vem vet... Kanske det blir båda.

Re: Vi har gjort lite annorlunda!

necromancer skrev:
Vi är några som träffades via fotosidan och drog igång vår egen lilla "klubb" Vi träffas ca 2 gånger i månaden och diskuterar allt möjligt. Fikar, drar historier, snackar tekniksnack, framtida projekt, ideer och lite bilder också. Vi har lite resurs utbyte också, lånar saker om det behövs. Vi är två proffs och några glada amatörer.

Jag tror att FK kan kännas vara lite skrämmande ibland och för top-styrt. Jag har funderat i många år att joina Gerlach-gänget, men det har aldrig blivit av.

Det är enklare och roligare som vi har det nu, men vem vet... Kanske det blir båda.
Patrik, Visst kan det kännas lite toppstyrt men det är ju likadant på arbetsplatser, där är säkert mycket som skulle kunna utvecklas för trivseln men alla följer chefen och lider istället för att öppna munnen och säga att så tycker jag. I en fotoklubb med kanske 70 - 100 medlemmar har alla medlemmmar rätt att säga sitt, i Helsingborgs fotoklubb finns 70 medlemmar och vi har en brevlåda där medlemmarna kan ge sina förslag till förbättringar eller aktiviteter men inte en enda lapp under 2002 fanns i lådan, nu är det säkert inte för att medlemmarna tycker allt är perfekt men allt som läggs i lådan tar vi upp på styrelsemöte och behandlar för att alla skall få det så bra som möjligt och dom som inte öppnar munnen får ju faktiskt skylla sig själv. Medlemmar kommer medlemmar går precis som på arbetsplatser, men i slutändan tror jag nog att många har det trevligt i en fotoklubb
/Inge

Anledningen till att jag valt att inte vara med i någon fotoklubb längre är allt snack om vad som är bäst osv... Ett exempel:

Jag hade nyligen köpt ett paket med en Canon EOS 30 med 28-90-glugg... Ett ganska stort steg för mig som hade en kass Minolta-kamera innan... När man då stolt vill visa sin nya kamera får man höra: Varför köpte du Canon? Nikon är bättre! Den där gluggen är kass köp en 28-70 2,8L istället för 16000,-

Det var då jag hoppade av fotoklubben...

Och nu trivs jag bra med min webbaserade fotoklubb: FOTOSIDAN!

Här kan man sålla bort allt skitsnack om vad som är bäst eller inte...

Mvh

Mattias

ANNONS
Götaplatsens Foto