Annons

Hur många bilder ska en Canon 100 mm klara av?

Produkter
(logga in för att koppla)

William Spiik

Aktiv medlem
Hejsan!

Hade tänkt att köpa ett macro-objektiv (närmare bestämt Canon 100mm Macro 2.8, möjligtvis Tamron 90mm) begagnat för att underlätta priset. ;-)

Mejlade en person (som hade en annons ute där hon sålde en Canon 100mm f/2.8 osv) och hon svarade på mina frågor ang hur många bilder hon hade tagit, och hon svarade ett par tusen (i runda slängar 3-4 alltså)

Nu till min fråga, hur många bilder ska ett objektiv klara av? Vet att vissa kameror ska klara 150.000 bilder, vissa 100.000... Är det lika med objektiv?

Snabba svar underlättar.
MVH

Har aldrig tidigare sett någon som frågat efter hur många bilder objektiven gått.
Visst finns det saker som slits också i ett objektiv när man använder det men de håller väldigt länge.
Främst är det hur man handskas med det om det får stötar eller repor. Objektiv suger också i sig damm inuti med tiden. Varken damm i objektivet eller repor på linserna påverkar bilderna nämnvärt men däremot värdet.
Däremot finns det en ojämnhet i kvalitén på objektiv. Det är viktigt att få ett bra ex. Det kan man egentligen bara kolla genom att provfotografera med det.

Du får nog bara problem om du tänkt göra mycket stop-motion filmer med det. Det lär överleva flera kamerahus åtminstone, dvs hundratusentals exponeringar. Ett stalltips är att dyra L-objektiv kan hålla längre än de billigaste zoomarna de slänger med i paket.

Tror inte det är något man behöver bekymra sig över. Det är mycket som spelar in, och det gör det omöjligt att sätta någon gräns.

Jag har ett EF300/4L från -92. Skulle vara kul att veta hur mycket det har gått, men man kan ju iaf gissa att det gått några tiotusentals exponeringar. Än så länge inga problem =)

Hejsan!

Hade tänkt att köpa ett macro-objektiv (närmare bestämt Canon 100mm Macro 2.8, möjligtvis Tamron 90mm) begagnat för att underlätta priset. ;-)

Mejlade en person (som hade en annons ute där hon sålde en Canon 100mm f/2.8 osv) och hon svarade på mina frågor ang hur många bilder hon hade tagit, och hon svarade ett par tusen (i runda slängar 3-4 alltså)

Nu till min fråga, hur många bilder ska ett objektiv klara av? Vet att vissa kameror ska klara 150.000 bilder, vissa 100.000... Är det lika med objektiv?

Snabba svar underlättar.
MVH

Mycket intressant fråga!
Jag skulle fråga igen säljaren, av gluggen Canon 2,8/100mm, hur många bilder har tagits under vatten, för att vara på den säkra sidan!

Alla gluggar kan användas i många år, på torra land, ge tusentals bilder, rengöras vid behov, för att sedan ge ytterligare tusentals bilder ...

Jag har en Nikon AF-S 80-200/2,8 som jag sommaren 2006 köpte begagnad, billigt, i mycket slitet yttre skick av en amerikansk fotofirma via Ebay.

På hösten det året lämnade jag in det och övriga utrustningen på årlig översyn hos Lasses Kameraservice här utanför Stockholm. De skulle göra rent kameror och objektiv och justera fokus i mån av behov.

När jag fick tillbaka grejerna berättade de att de bara öppnat min 80-200 och sedan försiktigt satt ihop den igen utan att röra något. Det var så otroligt slitet och sönderkört inuti att de inte ville röra något. Det var ett av de mest sönderkörda objektiv de sett och de varnade att det nog skulle sluta fungera när som helst.

Nu i höst har det faktiskt börjat ge upp, fokus kärvar lite på vissa avstånd och fokusmotorn orkar inte alltid, så det fastnar. Men då har jag tagit förmodligen runt 70000 bilder med det. Och det efter att de på Lasses konstaterade att innandömet såg helt sönderkört ut. Hur många hundratusentals bilder det antagligen tagit före jag fick tag i det ...? Bra fråga :)

Proffsobjektiv som är i alla fall rimligt välskötta håller för absurda mängder exponeringar. Jag såg någon siffra från några som gjorde leranimationer som stop-motion, de hade tagit över två miljoner exponeringar innan de behövde göra service på några av sina objektiv eftersom bländarna började variera lite. Nu jobbade ju inte autofokusen speciellt mycket i de objektiven, och jag misstänker att det normalt är den del som ger upp först.

Men några tusen exponeringar ... Då är ett objektiv knappt varmkört ;)

Jag har en Nikon AF-S 80-200/2,8 som jag sommaren 2006 köpte begagnad, billigt, i mycket slitet yttre skick av en amerikansk fotofirma via Ebay.

På hösten det året lämnade jag in det och övriga utrustningen på årlig översyn hos Lasses Kameraservice här utanför Stockholm. De skulle göra rent kameror och objektiv och justera fokus i mån av behov.

När jag fick tillbaka grejerna berättade de att de bara öppnat min 80-200 och sedan försiktigt satt ihop den igen utan att röra något. Det var så otroligt slitet och sönderkört inuti att de inte ville röra något. Det var ett av de mest sönderkörda objektiv de sett och de varnade att det nog skulle sluta fungera när som helst.

Nu i höst har det faktiskt börjat ge upp, fokus kärvar lite på vissa avstånd och fokusmotorn orkar inte alltid, så det fastnar. Men då har jag tagit förmodligen runt 70000 bilder med det. Och det efter att de på Lasses konstaterade att innandömet såg helt sönderkört ut. Hur många hundratusentals bilder det antagligen tagit före jag fick tag i det ...? Bra fråga :)

Proffsobjektiv som är i alla fall rimligt välskötta håller för absurda mängder exponeringar. Jag såg någon siffra från några som gjorde leranimationer som stop-motion, de hade tagit över två miljoner exponeringar innan de behövde göra service på några av sina objektiv eftersom bländarna började variera lite. Nu jobbade ju inte autofokusen speciellt mycket i de objektiven, och jag misstänker att det normalt är den del som ger upp först.

Men några tusen exponeringar ... Då är ett objektiv knappt varmkört ;)

Dom flesta fotografer är prylnördar så vi hinner sällan slita ut ett objektiv för det kommer alltid något nytt man köper. Den enda glugg jag har slitit ut är canons 24-70 den var ruskigt sliten och söndernött. Samma med kameror jag skulle lätt kunnat dra in leverbrödet idag med min gamla 5D o 1ds mark 2 men varför om man kan köpa nya med lite bättre bildkvalitet och finesser.
Sedan behöver man fylla på inventariekontot med jämna mellanrum. Canons 100mm är bra byggd betydligt bättre än tex tamrons 90mm men bildkvaliten är jämnbördig.

men varför köper du inte nya 100mm macron från canon med ny teknik på is den kommer jag säkerligen shoppa...........

Dom flesta fotografer är prylnördar så vi hinner sällan slita ut ett objektiv för det kommer alltid något nytt man köper. Den enda glugg jag har slitit ut är canons 24-70 den var ruskigt sliten och söndernött. Samma med kameror jag skulle lätt kunnat dra in leverbrödet idag med min gamla 5D o 1ds mark 2 men varför om man kan köpa nya med lite bättre bildkvalitet och finesser.
Sedan behöver man fylla på inventariekontot med jämna mellanrum. Canons 100mm är bra byggd betydligt bättre än tex tamrons 90mm men bildkvaliten är jämnbördig.

men varför köper du inte nya 100mm macron från canon med ny teknik på is den kommer jag säkerligen shoppa...........

Därför att den är skapligt mycket dyrare, och för en 12-åring är ca 10.000:- mycket mer pengar än 3-4000:-.

Hejsan!

Snabba svar underlättar.
MVH

Som många redan svarat är ett par tusen exponeringar ingenting i sammanhanget. Du har säkert koll på att det finns tre olika EF 100 f/2.8 Macro, ett äldre utan IF & USM och ett nyare med IF & USM och det senast med IF, USM, IS & L. Jag betalade 3300kr för mitt med IF & USM och är supernöjd.

Bilagor

• 3xEF.jpg
    3xEF.jpg
    69.7 KB · Visningar: 722
Till Jonas Isberg, du ordnade den lilla pedagogiska filmen på 30 min, jag blir i alla fall imponerad.

Hälsningar
Stefan

Därför att den är skapligt mycket dyrare, och för en 12-åring är ca 10.000:- mycket mer pengar än 3-4000:-.

Well done William,
Tyckte frågan i början var lite naiv men inte trodde jag du var 12. Skulle snarare gissa på runt 20 och nybörjare.
Hoppas du nu känner att du fått bra svar av oss gubbar.
Behöver du mer information så fråga igen.

Som många redan svarat är ett par tusen exponeringar ingenting i sammanhanget. Du har säkert koll på att det finns tre olika EF 100 f/2.8 Macro, ett äldre utan IF & USM och ett nyare med IF & USM och det senast med IF, USM, IS & L. Jag betalade 3300kr för mitt med IF & USM och är supernöjd.

3300:-? Oj, vilket superpris.

Har bara hittat annonser som har legat på 4-5000:- sek.

Och då har även objektivet ofta haft ett år på nacken osv.

Well done William,
Tyckte frågan i början var lite naiv men inte trodde jag du var 12. Skulle snarare gissa på runt 20 och nybörjare.
Hoppas du nu känner att du fått bra svar av oss gubbar.
Behöver du mer information så fråga igen.

Jo, jag tror jag har fått klartecken om hur det här fungerar i huvudet.

Lite lustigt att det verkar som att bara männen är forumrävar, vart är tanterna?

De låter männen spekulerar färdigt sen säger de sitt!

Istället för att starta en massa olika nya trådar, har du läst recensionerna vi har här på fotosidan om de olika macro optiken.
Hållbarheten kan skilja en hel del även om de kommer ifrån samma band så kan det förekomma exemplar som vars af motor kan gå sönder innan ens garantin har gått ut jämfört med en annan som håller 10-15 år.

För att förvilla dig ännu mera så kan du ta en titt i detta forum om du nu inte redan känner till det.

http://photography-on-the.net/forum/index.php?

3300:-? Oj, vilket superpris.

Har bara hittat annonser som har legat på 4-5000:- sek.

Och då har även objektivet ofta haft ett år på nacken osv.

Begpriserna följer kronkursen mot USD. Låg dollar = låga beg priser i Sverige. Köpte detta objektiv för 1½ år sedan då dollarn under fyra månader kostade runt 6 kr. Sedan dess har den dragit iväg över 9 kr och vänt tillbaka igen.

Folk jämför beg mot att plocka hem nytt från US.

Jag betalade 3100 för mitt EF 100/2,8 USM, och då var det med motljusskydd och i nyskick, men inte kartong, och det var dessutom i affär. Med tanke på den nya L-makron lär priserna för den gamla inte gå upp, så betala inte för mkt, högst 3500 med allt som skall ingå. Normalt kan man kanske säga att man betalar 70 procent av billigaste nypris för något i nyskick begagnat, men som tidigare sagts så hänger det även samman med vad man får betala i New York. Glöm dock inte att de priser som t ex B H photo anger är utan lokal skatt, som är 8,625 procent som man måste plussa på om man köper där i butik.

Begpriserna följer kronkursen mot USD. Låg dollar = låga beg priser i Sverige. Köpte detta objektiv för 1½ år sedan då dollarn under fyra månader kostade runt 6 kr. Sedan dess har den dragit iväg över 9 kr och vänt tillbaka igen.

Folk jämför beg mot att plocka hem nytt från US.

Dollarn ligger ju på 6,5 kronor nu, enda så hittar jag inte en enda annons där priset är under 4.000:-.

Ska avvakta och se om priserna sjunker pga den ny L-makron Canon gav ut.

ANNONS
Götaplatsens Foto