Annons

Hur minimerar jag bilden för att kunna ladda upp den?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ceridwen

Ny medlem
Jag är ny här.
Jag skulle vilja veta hur jag gör för att lägga in en bild i mitt galleri här på fotosidan. Men det står att min bild är för stor, hur skall jag göra?
 

cecber

Aktiv medlem
Det enklaste sättet är nog att gå in under "spara" och välja "spara för webb" om det alternativet finns i ditt bildbehandlingsprogram?
 

kiwawa

Aktiv medlem
Först måste du göra bilden till max 1024 pixlar på den längsta sidan.
Sen kan du spara den, vad har du för program att göra detta i?
 

Leonard91

Aktiv medlem
Jag är också ny här =) Det känns nog som en självklarhet för er, men är det enda sättet att ändra storlek på bilden?
Jag använder för tillfället Adobe Photoshop 7.0
Vår andra dator har kraschat (den som vi använder mest), men jag vet faktiskt inte vilken version av photoshop vi har på den.
Hur ska jag göra för att få ner storleken och vilka format kan jag spara som? Jag kan välja "Save for Web", men då blir filen större än innan...
 

Per S

Aktiv medlem
Med de flesta program för bildbeabetning får man prova sig fram för att få ned en bild till rätt storlek för en sajt.

Programmet BD Sizer är det enda som jag har hittat som går rakt på sak, det vill säga krymper en bild till vissa geometriska maximimått (bredd * höjd räknat i pixlar) och storlek (räknat i kB).

BD Sizer kan också lägga in en vattenstämpel i bilden, och det klarar också satsvis bearbetning (batch) av flera bilder.

Dessutom är BD Sizer ett gratisprogram, som kan hämtas här:
http://www.idimager.com/?page=freeware

/Per
 

Ranger

Aktiv medlem
Och om du vill ändra bilden i Photoshop så brukar jag köra Image >> Image size (vet ej vad menyn heter i svenska versionen, men rubrik nr 3 från vänster) och sedan sätta storleken där...
 

Leonard91

Aktiv medlem
Jo det fungerar ju att ändra bildstorlek i Photoshop, men då blir ju kvaliteten mycket sämre. Tänkte på om det finns något annat sätt, eller knep ni använder för att få ner storleken (i kb), men behålla kvaliteten.
Testat att ladda upp en bild och det fungerar ju ok.
 

Skarpis

Aktiv medlem
Har försökt att anpassa bild i forumsvar till angiven storlek men den går inte att ladda upp - åtminstone syns den inte vid förhandsgranskning. Vad gör jag för fel?
 

ErlandH

Aktiv medlem
Leonard91 skrev:
Jo det fungerar ju att ändra bildstorlek i Photoshop, men då blir ju kvaliteten mycket sämre. Tänkte på om det finns något annat sätt, eller knep ni använder för att få ner storleken (i kb), men behålla kvaliteten.
Om man gör bilden mindre (dvs dels drar ner den i fysisk storlek, dels komprimerar hårdare) blir kvaliteten mycket sämre. Det går det inte att göra mycket åt.
 

Ranger

Aktiv medlem
Per - du ska bara publicera bilden. Förhandsgranskar du ditt inlägg försvinner bilden av någon konstig anledning.
 

Apone

Ny medlem
Med de flesta program för bildbeabetning får man prova sig fram för att få ned en bild till rätt storlek för en sajt.

Programmet BD Sizer är det enda som jag har hittat som går rakt på sak, det vill säga krymper en bild till vissa geometriska maximimått (bredd * höjd räknat i pixlar) och storlek (räknat i kB).

BD Sizer kan också lägga in en vattenstämpel i bilden, och det klarar också satsvis bearbetning (batch) av flera bilder.

Dessutom är BD Sizer ett gratisprogram, som kan hämtas här:
http://www.idimager.com/?page=freeware

/Per
Outstanding! Mycket enklare än något annat jag sett - tack för tipset!
 
ANNONS