Annons

Hur mycket felfokus ska man acceptera (D7000)?

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan K Tyrgården

Aktiv medlem
I förra veckan köpte jag en ny Nikon D7000 och passade samtidigt på att köpa en fast Nikon 35 1.8 - glugg.
Sköt lite bilder i helgen och tyckte att det var lite si och så med fokus. Nog för att det är lätt att missa fokus med bländare 1.8 men man är ju inte helt grön på detta heller direkt.

Tog ett gäng bilder på klassiska testbladet med rekommenderade inställningar (+stativ+fjärr+spegeluppfällning) och fick resultatet som ni kan se på bifogad bild (det är alltså fokus på runt +6 mm).

Resultat med live view var ruskigt dåligt. Otroligt svårt att få fokus alls.
Fokus på riktiga motiv kunde missa mer än de millimetrar den missade på testbladet enligt bild. (Nog för att grannen var suddig redan innan han kom upp på besök i lördags kväll.)

Det lustiga i det hela är att det går att finjustera fokus på denna kamera men dessa inställningar gör ingenting. Har testat med max åt båda hållen och fotat testbladet men det blir ingen skillnad!

Vad gör jag nu?

http://i43.tinypic.com/25k1w0l.jpg

Jag tycker det ser ut att vara för mycket. Har du något annat objektiv att testa med? Jag tycker att testarket brukar ge en rättvis bild om man nu använder en fokuspunkt.

Vill du testa på ett mer verkligt fall för att få felet konfirmerat, så sätt kameran riktad rakt fram mot ett litet plant testförmål där man tydligt ser skärpa på och ta en bild. Sätt sedan över till manuellt läge och ta en bild, utan att rubba kameran. Sedan flyttar du föremålet några mm framåt tex 2 och 4 mm och tar en bild flytta sedan objekt 2 och 4 mm bakåt från nollan och ta dessa bilder. Titta sedan på bilderna, de två första ska vara lika och de ska också vara de bästa, enligt ditt testark borde de bakre istället bli de bättre, är det så skicka allt till nikon för kalibrering

Skall hem och testa med en annan glugg, synd att det ska behöva vara så här när man köper en kamera för att man har ett behov av att fota idag och inte en månad efter köp.

Att många har problem visste jag redan. Får väl inget svar på frågan via den länken eller missade jag något?

Har du läst alla sidor? Jag vet inte vad du vill ha för svar? Du kan reklamen glugg och hus och få nya och hoppas att dom är Okej. Annars kan du skicka in hus och glugg till Lasses kameraservice och hoppas på att dom kan fixa det. Killen i tråden har ju snackat med nikon så du får ju veta vad dom säger angående just detta också...

Hej!
Jag har också haft fokusproblem med min D7000, hade då ett 18-105 och ett 17-70 objektiv och det var omöjligt att finjustera fokusen i kameran då det blev bra på en brännvidd men inte på de andra osv.
Skickade in kameran till Nikon och fick den justerad och efter det satt skärpan perfekt.

Sen köpte jag ett 35 mm och det fokuserade inte perfekt, men då det är fast brännvidd så är det inga problem att finjustera autofokusen för det objektivet i kameran. Jag har -10 på det objektivet nu och skärpan sitter där den skall.

Har du läst alla sidor? Jag vet inte vad du vill ha för svar? Du kan reklamen glugg och hus och få nya och hoppas att dom är Okej. Annars kan du skicka in hus och glugg till Lasses kameraservice och hoppas på att dom kan fixa det. Killen i tråden har ju snackat med nikon så du får ju veta vad dom säger angående just detta också...

Tyckte inte att tråden passade för mig då jag även har problem med live view samt fokus på längre avstånd än testbilden.

Klart intressant att läsa i övrigt.

Tyckte inte att tråden passade för mig då jag även har problem med live view samt fokus på längre avstånd än testbilden.

Klart intressant att läsa i övrigt.

Får du inte fokus under bra förhållanden i LV så är nog gluggen helt skrot. Reklamera...
Eller har du 2 liter matfett på linsen kanske?
Lämna tillbaka och få en ny säger jag...

ANNONS
Götaplatsens Foto