Annons

Hur mycket regn ??

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonte W

Aktiv medlem
Kanske en idiotfråga,men hur mycket regn o vatten klarar en Nikon D70 utan att bli förstörd.
Hur är det med objektiven ??
vore tacksam för svar.
// jonte

Jonte W skrev:
Kanske en idiotfråga,men hur mycket regn o vatten klarar en Nikon D70 utan att bli förstörd.
Hur är det med objektiven ??
vore tacksam för svar.
// jonte

Tänk att allt är fyllt med elektronik, hur skulle du skydda din mobiltelefon? Stänk och duggregn går bra om du torkar bort det någorlunda snart.

Saltvatten är aldrig bra.

Att slå in kameran i en plastpåse är lätt, gör det.

Dom flesta frågor finns redan massor av svar till i forumet, söker man så finner man oftast. Jag har dock full respekt för att alla inte känner till detta så därför gjorde jag faktiskt en sökning ock länkade åt dig.

Sorry

Fel av mig...
Tackför hjälpen, är inte så van vid forumen, o sk lära mig att söka nästa gång.
// jonte

För att återgå lite till frågan i stället för att hytta med pekpinnen:

Olika objektiv tål olika mycket vatten.
Min 80/200 "skjutzoom" fick imma på insidan frontlinsen efter ~2 timmar i lätt regn.
Med mitt Sigma 18-200 slutade min D50 att fokusera efter 20 minuter i snöstorm, det tog 1 dygn innan det funkade normalt igen.

Ett Sigma 100-300/4 + D200 verkar tåla en hel del vatten innan det blir några invärtes problem.
Tyvärr finns det väldigt lite info om vilka objektiv som tål lite vatten, skulle själv vlija veta vilka som är värda att satsa på i detta avseende.

När det gäller Nikons kameror gäller att du får mer tätning ju mer du betalar, men det verkar även skilja en del mellan exemplaren så ett exakt svar är nog svårt att ge.

ANNONS
Götaplatsens Foto