Annons

Hur ordnar jag ett avtal till kund?

Produkter
(logga in för att koppla)

DavidJPersson

Aktiv medlem
Har haft en del ströjobb senaste halvåret, antingen där jag fotograferat mot publicitet eller lägre belopp via Frilansfinans, exempelvis.

Däremot har jag inte använt mig utav något avtal med dessa kunder, utan mest skrivit i ett mail hur de får använda bilder etc.

Nu har jag dock landat en rätt stor kund och även om ett avtal inte kommit på tal, så undrar jag ifall det är något jag bör ha till varje kund? Eller spelar det ingen roll?

Har googlat och googlat, men hittar inte en enda mall, så vet inte riktigt vad det ska innehålla eller hur pass avancerat/stort det ska vara.

Kan någon vänlig själ bistå med lite hjälp?
 

Spunken

Aktiv medlem
Jag sitter också och letar just nu, för egen del.
Om du googlar "avtal fotograf" och lagar vet pdf-en från arkitekt.se så har något att utgå ifrån. Sedan får man ju anpassa och fixa lite.
 

ErlandH

Aktiv medlem
När jag googlar ”avtal fotograf” får jag flera användbara träffar, men prisguiden från SFF är förstås den proffsigaste.
 

Fredrikpersson

Aktiv medlem
Bra idé och proffsigt att se till att ha ett avtal med ny och lite större kund.

Men att "fixa till" ett arkitektavtal eller använda ett 14 år gammalt fotografavtal riskerar att vara sämre än inget avtal alls. Varför överväger ni som letar avtal och är yrkesverksamma inte att gå med i SFF och få uppdaterat avtal, rådgivning och en massa annat?

/F
 

jphotog

Aktiv medlem
Du tycker antagligen att det är en bra ide att ringa en fotograf när någon behöver en bild.

Ring en jurist!
 

ErlandH

Aktiv medlem
Men att "fixa till" ett arkitektavtal eller använda ett 14 år gammalt fotografavtal riskerar att vara sämre än inget avtal alls.
Sorry, noterade faktiskt inte att dokumentet jag länkade till var från 2008, men å andra sidan har villkoren knappast förändrats på något grundläggande sätt sedan dess. Och klok (uppdaterad) information från SFF är ju fortfarande tillgänglig även för ickemedlemmar.
 
ANNONS