Annons

Hur påverkar kylan analoga kameror?

Produkter
(logga in för att koppla)

Carriefisher

Aktiv medlem
(Jag kan hålla med om att trådtiteln är lite luddig.. men aja.)

Hej! Jag har haft problem med min analoga kamera (Canon Av-1) eftersom den tycktes alltid dö så man var ute i kylan och fotograferade. Sen idag så köpte jag ett nytt batteri och vips så var den åter i sitt topskikt och kunde ta en bild varenda gång jag tryckte på slutaren.

Varför jag undrar det där med kylan är för att jag har en digitalkamera (jag vet att den drar mer ström) som inte tycks kunna klara sig lika länge ute kylan utan dör lite då och då när man har tagit ett flertal bilder.

Då kommer min fråga, klarar sig en analog kamera sig "bättre" ute i kylan (eftersom det är inte lika mycket elektronik) eller är det så att de nya digitalkamerorna drar så mycket på batteriet (kylan påverkar ju också) men eftersom de är nyare modell så borde väl de vara byggde för att klara samma påfrestning?

(Jag kan hålla med om att trådtiteln är lite luddig.. men aja.)

Hej! Jag har haft problem med min analoga kamera (Canon Av-1) eftersom den tycktes alltid dö så man var ute i kylan och fotograferade. Sen idag så köpte jag ett nytt batteri och vips så var den åter i sitt topskikt och kunde ta en bild varenda gång jag tryckte på slutaren.

Varför jag undrar det där med kylan är för att jag har en digitalkamera (jag vet att den drar mer ström) som inte tycks kunna klara sig lika länge ute kylan utan dör lite då och då när man har tagit ett flertal bilder.

Då kommer min fråga, klarar sig en analog kamera sig "bättre" ute i kylan (eftersom det är inte lika mycket elektronik) eller är det så att de nya digitalkamerorna drar så mycket på batteriet (kylan påverkar ju också) men eftersom de är nyare modell så borde väl de vara byggde för att klara samma påfrestning?

Min erfarenhet av Canon A1 och Pentax Spotmatic är att de klarar kylan bättre än t.ex min Pentax K100D. Digitalkamerorna är som du säger mera effektkrävande än de äldre kamerorna som jag nämner. Minst känslig är Pentaxen där batteriet bara försörjer en enkel exponeringsmätare. Kameror med film som har elektrisk filmframdragning eller motor (winder) använder vanligen alkaliska eller uppladdningsbara batterier och är också känsligare. Det är nog inte kamerorna egentligen som är känsligare för kyla utan batterierna.
Däremot blir filmen spröd i kyla och jag har varit med om att perforeringen rivits sönder vid filmframdrag.

ANNONS
Götaplatsens Foto