Annons

Hur rädda rulle som "sitter fast" i kameran?

Produkter
(logga in för att koppla)

Delitsch

Avslutat medlemskap
Hej!

Mitt första inlägg här på forumet blir en fråga efter hjälp pga lite otur blandat med klantighet :-(

Jag är nyss hemkommen från en trevlig bilträff och när jag skulle spola tillbaka filmrullen jag knäppt slut idag, så knakade det bara till och därefter hände det ingenting när jag vevade (ja jag har en gammal kamera :p).. så jag öppnade och då visade det sig att filmrullen gått av oh satt kvar i kameran.

Så min fråga är: går det att rädda något av det jag fotat?
Och isåfall hur ska jag göra?

Kameran i fråga är en Minolta SRT101 och filmen var/är en AGFA XRG200...

MVH / Fredrik

ps. Jag vet inte om detta hamnade i rätt forumdel nu, annars får jag ben nån moderator att flytta tråden :p ds.

Jag är ingen expert, men det finns firmor som är det och det finns firmor som heter det:)
En liknande sak hände min mor, hon gick till expert och de tog ut filmen gratis(dock hade den inte gått av) i sitt mörkrum/låda.
Jag skulle tänka mig att det kanske är enklast att gå till din lokala fotohandel, för jag antar att du inte framkallar själv?

Nej jag framkallar inte själv, :p men jag kan ju i alla fall gå och prata med dem och höra vad de tycker.. Nu gav du mig lite att hoppas på.

Någon som vet nåt billigt och bra ställe som skulle kunna fixa detta i stockholmstrakten, eller kan man gå till vilken fotobutik som helst?

Tack för hjälpen iallafall!

Dom flesta fotobutiker som har framkallningsmaskiner har mest troligt en låda som är ljustät.

Vi har iaf en, och det kommer rätt ofta kunder med liknande problem.

XRG200, heh, den slutade Agfa tillverka redan på 90talet om jag minns rätt.

Öh, jag vet inte riktigt vad du frågar om, men rullen har alltså gått i två. Den bit som är i kassetten är väl 'räddad' och ok. Den andra delen - slutdelen av filmen som inte var inrullad i kassetten är det ju knepigare med. Hur mycket ljus kom det in i kameran när du öppnade?
Jag har en gång öppnat en rulle svartvitt och upptäckte genast mitt misstag och smällde igen kameran (javisst, en Minolta SRT 101 var det också). Jag satt i lite dunkel rumsbelysning (typ studentlya) när jag öppnade så det var ju inte så starkt ljus, förstås. I mitt fall var det förstås bara att spola in filmen som vanligt.
[Jag var rasande på mig själv och slet mig i håret (det var bilder från Bob Dylan på utekonsert på 70-talet), men det visade sig att rullen iofs. hade en vit rand tvärs över med jämna mellanrum, men att flera bilder var alldeles ok.]

Du får väl gå med kameran, med rubbet i, till en fotoaffär (vilken som helst som inte bara är en 'kvick-stick' med en maskin och en tuggummituggande ung dam/herre med loj uppsyn - om det nu alls finns sådana i Sverige?) och förklara hur det ligger till. Är personalen lite äldre har dom nog haft hand om både det ena och andra missödet och räddar det som räddas kan! Har filmen blivit för mycket exponerad så är det knappast mer än kanske det innersta i 'snurran' du kan hoppas på.
Lycka till! Jag håller tummarna!
/Gitte

Som redan sagts borde vilken fotoaffär som helst kunna ta ut filmen och antingen framkalla själva eller (mer troligt) skicka den till lab, med info att filmen ligger löst (i filmburken eller vad dom nu lägger den i)

Jag antar att du glömde trycka in återspolningsspärren, och därför helt enklet drog av filmen med veven (?)
Isåfall är det mesta av filmen utanför filmkassetten, och måste läggas i nåt ljustätt som tex en svart filmburk med svart lock.

Om det är så kan du räkna med att dom flesta bilderna klarar sej; eftersom filmen inte är genomskinlig brukar de varv som är innanför de yttersta aldrig nås av ljus - åtmisntone ifall du slår igen bakstyckat direkt efter upptäckten att filmen inte spolats in...

Lycka till! ;-)

Dra ned persiennerna, leta reda på en filmburk som är svart (agfa burkar brukar vara det), lägg kameran under täcket och lägg ett par täcken till på den. Med händerna under täcket öppna luckan och väldigt försiktigt dra filmen genom att ta så långt ut på kanterna som möjligt (något avtryck skulle inte påverka eftersom det tvättas vid framkallningen). Se till att du inte lyfter täcket för mycket så att ljuset (som är väldigt svagt efter att du har dragit ned alla persienner och dragit för alla gardiner) inte "ser" filmen. Rulla ihop filmen och lägg in den i den svarta burken. Framkallar du själv är det bara att köra sen, skickar du till butiken bör du skriva att det ligger oskyddad film i burken som bör öppnas i mörkrum. Jag har gjort det själv och det var inga problem.

Done, good luck!

ok nu vet jag hur jag skall göra... men jag tror att det blir lättare att lämna hela kameran till fotoaffären.
Någon som vet ett ställe utan någon tuggummituggande yngling (=jag :p) bakom disken? Alltså en "riktig" fotoaffär.

Jo jag tryckte faktiskt in knappen som man ska när man ska spela bakåt..

Dessvärre var jag utomhus igårkväll när jag öppnade kameran, men det var på kvällen och solen hade gått ner så några bilder går nog att rädda..

Tack alla för hjälpen :)

Närmaste fotoaffär blir nog bra.
Fixar dom inte det här är det inte en fotoaffär utan en front för annan skum verksamhet - tuggummituggande, tex ;)
/Gitte

Sådär ja :) Jag lämnade in den på fotoquick på Ahlens, och de tog ut filmen ur kameran medans jag stod och väntade :D det kallar jag service..

En till grej som var bra att de bara tog betalt för en 24bilders film, fast jag hade en 36film varav ca 26 bilder vart bra...

Du säger att XRG200 slutade tillverkas på 90:talet. Det tror jag inte på eftersom man fortfarande kan handla filmen i affär.. Hur upplever ni kvaliteten på just den filmen? Jag kan säga att jag kom över den rätt billigt :D

Vilken seriös butik som helst fixar sånt medans du väntar, det tar juh bara en halv minut att öppna kameran i mörklådan.
Dessutom tar butiker betalt per lyckad bild, inte baserat på hur många bilders rulle du har.

Jag är nästan säker på att xrg200 inte tillverkats på ett bra tag iaf. Att man kan köpa den i nån butik betyder inte att den tillverkas, det är rätt långt datum på konsumentrullar och det kan vara riktigt gamla rullar du kommit över billigt.

Jag hittade en xrg200 rulle ett tag sen, som hade gått ut länge sen, men den var bra. Neutrala färger och inte så farligt korn.
Helt okej.

/Henri

Det är ju iofs sant.. ungefär hur länge håller en sån rulle, någon som vet? Min är nämligen bäst före 06/2007...

jo men nu tog de ju inte betalt per bild eftersom jag fick betala för 24, men 25/26 var helt ok... alltså fick jag två bilder "gratis" det tycker jag är schysst..

ursäkta för Off Topic..

Kring 5 år tror jag.

Jag rundar alltid neråt när det kommer in ungdomar. Juh yngre desto mer rabatt ger jag. ;)

Det finns fördelar med att gå till butik, men det ser dystert ut för fotobutikerna idag, folk kommer inte in med rullar och vill inte få sina digitala bilder på papper heller.
Och kamerorna, ja dom köper man på nätet efter man varit in och klämt lite i butiken.

Men men, vad ska man göra..

/Henri

Hehe då vet jag vart jag ska framkalla mina filmer i framtidn då ;) Synd att det e en bit dit bara : / hehe

Nu skall en ny rulle laddas och det ska ut och fotas igen :D Jag har kollat spärren ni pratade om och den verkar fungera nu, konstigt eftersom jag minns att jag tryckte på den... Men jaja jag återkommer om problemet fortsätter :)

Tack igen för tips och råd.. Man känner sig välkommen trots dumma frågor från en "yngling" hehe

MVH / Fredrik

eatfrog skrev:
Dessutom tar butiker betalt per lyckad bild, inte baserat på hur många bilders rulle du har.
/Henri

Är nog så i många butiker, men långt ifrån "standard".

Ofta är det ett pris för 24, ett för 36.
Sen brukar väl oftast framkallning/kopiering av "24+3" rullar, och tex film från engångskameror, vilka ju brukar ha 27 exp, prissättas som 24exp-rullar.

Du har en mkt bra inställning fö, va lite schysst mot de yngre, dom är ju framtiden även om denna kan vara lite skakig för butiksledet...var rädd om alla som kommer in generellt och odla nya kunder hos dom yngre - det är nog den "enda vägen.

ANNONS
Götaplatsens Foto