Annons

Hur skall jag göra för att få bort bakgrundsskuggor?

Produkter
(logga in för att koppla)

Modefotografen

Aktiv medlem
Hej,

Jag är en amatörfotograf och vill veta hur jag lättast får bort bakgrudsskuggor som på bilden (Bifogad). Jag har en Minolta Diamage 7i. Den har en infälld blixt. För att kunna använda studio blixtarna så måste jag ha denna inbyggda blixt utfälld för att studioblixtarna skall fungera trådlöst. Jag förmodar att det är den inbyggda blixten som orsakar skuggan bakom modellen! Vad skall jag göra för att slippa skuggan?

Flytta modellen längre från bakgrunden är tips No 1. Tips No 2 är att inhandla en fjärrutlösare till studioblixtarna. Radio,Ir eller kabel. De är de enda jag känner till som garanterat inte påverkar din ljussättning. Radio är det bästa och nästan billigaste du kan ha idag. www.photax.se www.kaffebrus.com är svenska butiker som har bra grejor. Du hittar även på e-bay till mycket bättre priser från Kina t.ex.

72 Pixlar/Tum - Skulle behöva mer!

Tack för tipsen!

Som jag berättat tidigare så har jag en äldre Minolta Diamage 7i. Jag har märkt att när jag tryckt större bilder/Vepor på ca 70X150 cm så har upplösningen inte varit den bästa! Jag kan högst få 72pixlar/tum med denna kamera. Vad brukar nyare kameror ligga på i pixlar/tum? Daimage 7i har för övrigt 5,0 Mega Pixels.

Re: 72 Pixlar/Tum - Skulle behöva mer!

Modefotografen skrev:
Tack för tipsen!

Som jag berättat tidigare så har jag en äldre Minolta Diamage 7i. Jag har märkt att när jag tryckt större bilder/Vepor på ca 70X150 cm så har upplösningen inte varit den bästa! Jag kan högst få 72pixlar/tum med denna kamera. Vad brukar nyare kameror ligga på i pixlar/tum? Daimage 7i har för övrigt 5,0 Mega Pixels.
Du kan få precis hur många pixlar per tum du vill ha, det ställer du in när du skriver ut bilden på papper, vad det står där i datorn har absolut noll betydelse.

Re: Re: 72 Pixlar/Tum - Skulle behöva mer!

FILM) (Anddje skrev:
Du kan få precis hur många pixlar per tum du vill ha, det ställer du in när du skriver ut bilden på papper, vad det står där i datorn har absolut noll betydelse.

Tack Anders,

Alltså är det bara Mega Pixels som begränsar upplösningen på stora posters! Har jag förstått rätt? Så jag kan typ välja 300 pixlar/tum och sedan spara bilden i SMYK för tryck? Och så blir bilden med bättre skärpa/upplösning?

Re: Re: Re: 72 Pixlar/Tum - Skulle behöva mer!

Modefotografen skrev:
Tack Anders,

Alltså är det bara Mega Pixels som begränsar upplösningen på stora posters! Har jag förstått rätt? Så jag kan typ välja 300 pixlar/tum och sedan spara bilden i SMYK för tryck? Och så blir bilden med bättre skärpa/upplösning?
Har du 5MPx och skriver ut bilden i 72ppi så blir bilden större än i 300ppi, vill du ha en lika stor bild som 72ppi men med 300ppi får du interpolera upp bilden.

Re: 72 Pixlar/Tum - Skulle behöva mer!

Modefotografen skrev:
Tack för tipsen!

Alla kameror, nya som gamla, har den utskriftsupplösning du själv ställer in i exemplvis Photoshop. 72 dpi eller 200 dpi eller 300 dpi osv.

Ställer du en 5 mp bild på 72 dpi blir den utskrivna bilden givetvis större än om du sätter den till 200 dpi och ännu mindre på 300 dpi.

70x150 är betydligt mer än en kompaktkamera på 5mp kan fixa. Visserligen kan du i Photoshop, eller annat bildbehandlingsprogram interpolera bilderna så att de blir större, med en viss kvalitetsförlust (beroende på hur mycket du interpolerar)

En kompaktkameras lilla sensor tillåter inte så mycket interpolering som digital spegelreflex som har större sensoryta.

Har sett hyfsade utskrifter med 70 cm bredd eller höjd från 6 mp Canon 10D, Nikon D70 efter interpolering.

Det mesta jag lyckats pressa fram ur en dslr som Canon 5D med nästan 13 mp är en bildbredd på 100 cm (bilden skulle då motsvara c:a 4 st A3+ utskrivna i 200 dpi och "fuska till sig" c;a 40 mp. Då handlar det om rawfiler som interpolerats och blir nästan 240 Mb stora i 16 bitar, 120 Mb i 8 bitars färgdjup).

Det finns iofs program som Genuine Fractals som används för att att göra mindre bilder större. Med varierande resultat.

Men testa först med att höja dpi (dots per inch) i dialogrutan Bildstorlek i Photoshop. Se till att "bibehåll proportioner" är ifylld liksom filstorlek. Du ser då att steget från 72 dpi till 200 dpi minskar din bild radikalt. Nu kan du interpolera den upp till dubbla storleken här och fuska till dig "falska 10 mp". Se till att Bi-kubistisk är förkryssad i Ändra bildupplösning i Dialogrutan Bildstorlek. Jag tror att det mesta du kan pressa ut i 200dpi (en vanlig utskriftinställning på en fotoskrivare) är 40x50 ungefär. Ska du ha den större, med åtminstone hyfsat utseende på längre betrakningsavstånd kan du välja 180 dpi och öka ytterligare några cm.

Men din kamera sätter vissa begränsningar pga sensorns litenhet och för få mp när vi pratar väldigt stora förstoringar.

I riktig fotokvalitet (300 dpi brukar krävas) talar vi om att du kanske max kan få en snygg, detaljerad utskrift på motsvarande ett A4 med vita kanter. Eller bättre översatt motsvarande ett fotopapper på 20x25 cm.

Beroende på hur känsliga blixtarna är så kanske du kan minska skuggan genom:

Antingen sätta en papperslapp framför blixten på kameran eller sätt en spegel som först låter ljuset studsa i väggen bakom fotografen innan studioboixtarna tänds.

Billigt & enkelt om det funkar.

Modefotografen skrev:
För att kunna använda studio blixtarna så måste jag ha denna inbyggda blixt utfälld för att studioblixtarna skall fungera trådlöst. Jag förmodar att det är den inbyggda blixten som orsakar skuggan bakom modellen! Vad skall jag göra för att slippa skuggan?

Det ska visst finnas en mojäng som man sätter framför den inbyggda blixten som bara släpper igenom den infraröda våglängden i blixtljuset. Det är vad jag förstår just den våglängden slavblixtarna svarar på. Det infraröda ljuset kan vi inte se och det orsakar inga skuggor.
/jer.

Ps. Nån som känner till detta närmare kan kanske rätta eller förtydliga. Ds.

Vet inte om den passar till Minolta, förmodligen inte, eftersom blixtskon är olika, men jag har en sådan "mojäng" till min D200 som man fäster i blixtskon som skärmar av den inbyggda blixten och bara släpper igenom det infraröda. Kostar bara 80-90 spänn och fungerar utmärkt!

ANNONS
Götaplatsens Foto