Annons

Hur stor utskrift?

Produkter
(logga in för att koppla)

Pettsson

Aktiv medlem
Jag gör just nu lumpen, och min pluton genomförde högvakten för några månader sedan. Då jag hade med mig min kamera fick jag ta en gruppbild som nu ska skrivas ut på fotopapper. Dock så gjorde jag en enorm miss, jag felställde stativet och fick således fokus några meter bakom gruppen. (Skyller på att det var mycket ont om tid, och har man en rätt sur kapten efter sig så betyder det verkligen ont om tid) Länkat nedan är ett utsnitt ur bilden, original resp. uppskärpt av mig. Min fråga är nu dels om man kan skärpa upp den med bättre resultat än vad jag lyckats med, och om det räcker till en 30*45 cm utskrift?

Uppskärpt
Oskärpt
Ca. 1 Mb stora bilder

Så jätte oskarp var den ju inte tycktej ag, men visst var det ju en satans otur att det skulle bli som det blev ändå. Tycker att så mycket som du har skärpt upp den var på tok för mycket. Orginalet är faktiskt inte så tokigt ändå och jkag tror det skulle kunna funka vid utskrift ändå.

Du kan klicka en eller två gånger på Sharpen i PS om du har det och det är nog allt du bör göra.

Sen så tror jag inte det kommer bli allt för mycket gryn om du gör en 30x45 utskrift på den bilden. Men helt perfekt kommer den nog inte bli.

du har skärpt med lite för stor radie.

även om selektiv skärpa oftast ser lite konstig ut på utskrift/fotopapper så kan det ju vara lämpligt här.
din bild är inte så farligt suddig så visst går den att få bra på utskrift.
ta inte i så mycket i radie när du skärper bara, och se till att bara lägga skärpan på folket.
(själv har jag överdrivit skärpan lite för att påvisa den betydligt mindre radien, "glorian", runt alla konturer)

Bilagor

• hv2[1].jpg
    hv2[1].jpg
    39.4 KB · Visningar: 223
Christel och Daniel, vilka inställningar har ni använt? Har inte använt oskarp mask förut egentligen, utan drog bara runt med reglagen. Era resultat såg bra mycket bättre ut :)

Angående utskriften glömde jag en rätt viktig detalj: Gruppbilden är inte hela bilden, utan ca hälften, rejält förminskad ser bilden ut så här

kör oskarp mask med 0 tröskelvärde och mellan 0.3-1.5 i radie. absolut inte mer.
kika på bilden i sisådär 50% när du lägger på skärpa. bilden kommer ju inte vara lika stor på papper sen.
justera sen mängd tills det ser bra ut.

ANNONS
Götaplatsens Foto