Annons

Hur utnyttja Rysshackets möjligheter på 300D

Produkter
(logga in för att koppla)

Christer1

Aktiv medlem
Har nu efter mycket tvekan installerat Rysshacket trots att det inte finns någon användarhandledning medlevererad till hacket.
Sedan har jag fått göra avancerad sökning i Forumet för att hitta diverse beskrivningar hur man kan använda det.

Hittills har jag hittat och testat:
1 Blixtkompensation som man får fram i sökaren genon att trycka på Jumpknappen
2 ISO 3200 som visas som H i ISO-menyn

Båda dessa funktioner fungerar bra och när man tvättar 3200-bilder tagna i nästan mörker med Noisware blir dom riktigt fina. Det var en höjdare att känna till.

Men det finns ju fler funktioner som jag inte vågat gå in och peta i. Det har ju tillkommit "Egen programmering" Cn i sista verkygsmenyn. Finns det någon användardokumentation om detta? (inte på ryska förståss) eller finns det fler bra funktioner att känna till?

Läste någonstans i forumet att man kan slippa få med JPG också när man kör RAW. Hur fixar man det?

Tack Michael.
Nu förstår jag hur det fungerar och har lyckats ändra några funktioner till.
Blev förvånad att texten t.o.m. är på svenska
Christer

Christer1 skrev:
Har nu efter mycket tvekan installerat Rysshacket trots att det inte finns någon användarhandledning medlevererad till hacket.
Sedan har jag fått göra avancerad sökning i Forumet för att hitta diverse beskrivningar hur man kan använda det.

Hittills har jag hittat och testat:
1 Blixtkompensation som man får fram i sökaren genon att trycka på Jumpknappen
2 ISO 3200 som visas som H i ISO-menyn

Båda dessa funktioner fungerar bra och när man tvättar 3200-bilder tagna i nästan mörker med Noisware blir dom riktigt fina. Det var en höjdare att känna till.

Men det finns ju fler funktioner som jag inte vågat gå in och peta i. Det har ju tillkommit "Egen programmering" Cn i sista verkygsmenyn. Finns det någon användardokumentation om detta? (inte på ryska förståss) eller finns det fler bra funktioner att känna till?

Läste någonstans i forumet att man kan slippa få med JPG också när man kör RAW. Hur fixar man det?

Kolla i EOS 10D manualen.. det gjorde jag, och nu känns det som att jag har bra grepp om Cn funktionerna. Kontakta mig så kan jag maila manualen till dig. Annars lär du ju hitta den om du googlar lite.. :eek:)

är det någon som vet om det går att ställa olika focusmöjligheter när man installerat hacket? Saknar verkligen dessa funktioner nu som AI servo. Vart hittar jag hacket idag??
/Stefan

Hultan47 skrev:
är det någon som vet om det går att ställa olika focusmöjligheter när man installerat hacket? Saknar verkligen dessa funktioner nu som AI servo. Vart hittar jag hacket idag??
/Stefan
AF-läget går inte att ändra...eller ja..det dyker upp ett alternativ där man kan låsa den i servon, men det funkar inte, så det går inte att fota så ändå.

Sök på forumet för länk.

Det går att få AI-Servo med rysshacket. Dock går det inte med avtryckaren ta en bild med AI-Servo. Tricket är att fokusera med avtryckaren helt nedtryckt och sedan ta bilden med hjälp av omkopplaren för fokuseringsnedtod MF/AF på objektivet som slås om till MF.

De funktioner som jag använder mest som jag fick med hacket är spegeluppfällning (MLU), möjligheten att ändra funktionen på SET-knappen (nu ändrar den parametrar på min), möjligheten att låsa slutartiden till 1/200 s i Av-läget om man fotar med blixt samt möjligheten att styra kvalitén på JPEG-bilden som sparas i RAW-bilden.

En snabb fråga medans vi är inne på ämnet...
När man ändrar parametrar på SET knappen... vad betyder PA-5? Denna finns ej med i 10D manualen.

Rätta mig om jag har fel...
PA-0 = "Normal"
PA-1 = "Set 1"
PA-2 = "Set 2"
PA-3 = "Set 3"
PA-A = "Adobe RGB"
PA-5 = ???

PA-1 Ställ in 1
PA-2 Ställ in 2
PA-3 Ställ in 3
PA-A Adobe RGB
PA-0 Parameter 1
PA-5 Parameter 2

Parameter 1 är Skärpa +1 och Mättnad +1
Parameter 2 är allt neutralt

Jag får inte RAW+JPG att funka på min 300D. Det blir bara RAW i RAW-läge. Vad göra?

JPEG-bilden är inbakad i RAW-bilden. Det krävs ett speciellt program för att bryta ut JPEG-bilden.

Jag använder minsta möjliga inbäddade JPEG. Det går då att klämma in ytterligare några RAW-bilder på minneskortet. Fattade aldrig vitsen med JPEG i RAW.

Jag tycket det är skitbra med jpg+raw om man snabbt vill sortera ut användbara bilder.
Om man fotar något viktigt under besvärliga förhållanden och man kör JPG för att det är bråttom är det bra att ha en RAW-fil som backup iaf. Vad är det för program man ska använda då?

ANNONS
Götaplatsens Foto