Annons

Hur välja bildskanner ?

Produkter
(logga in för att koppla)

jharmala

Avslutat medlemskap
Har någon av ER erfarenhet av Microtek FilmScan 35 USB.

Denna filmskanner finns på technik-direkt.de för 166 euro, och ligger som "top seller" på deras site.

Jag tror att denna ska klara mitt behov av att kunna skanna in från negativ till nätet t.ex. för att få bedömning på bilder av fotosidan. Alltså inga avancerade förstoringar.

Några fakta:

1800x1800 optisk upplösning
36 bit djup
CCD sensor
3.0D Max density
mm.

Tacksam för kommentarer
Jörgen

Fakta säger att det inte är en topskanner, men att den är hyfsad. Upplösningen räcker för A4 utskrifter, och även A3 om man inte är allt för kräsen. 36 bitars A/D omvandlarer räcker för det mesta. Det dynamiska omfånget kan tyckas som lite, men 1995 gav Kodaks Photo-CD D-max på 2,8 enligt Kodak.

Det som inte fakta säger är kvaliteten på objektiv och andra komponenter. Detta gör säkert att en Photo-CD med samma upplösning och lite lägre D-max kan bli bättre, men det var inte frågan.

Jag har inte läst några testet, men för det priset verkar den lockande. Försök dock leta lite tester på nätet. Har du lite mer pengar så finns tillexempel Minoltas Dimage Scan Dual II för 3 600 på Scandinavina Photo. Den har fått bra kritik i tester.

Vill du veta mer om skanrar och filmskanrar så rekomenderar jag: http://www.scantips.com

ANNONS
Götaplatsens Foto