Annons

Identifiera gamla Nikonobjektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lealos

Avslutat medlemskap
Jag har hittat ett par gamla nikonobjektiv. Köpta någon gång sent sjuttiotal till tidigt åttiotal tror jag. Då jag är total amatör vet jag inte vad jag ska titta efter för att utröna vilken sorts objektiv det är och om de passar till nya dslr kameror. Hur går jag tillväga, är det gängan man tittar på?

Efter att ha kikat närmare på en av dom är detta den information jag får ut:
Nikkor 50mm 1:1.8
Manuell fokusering upp till 0,45 meter
Manuell bländare 1.8-22

Tusen tack!

Oerhört användbar sida, eloge till den stackare som orkat knepa ihop hela tabellen

För den intreserade är det dessa linser jag har:

Ai-S 50/1.8 Jul81 - Sep85

Ai 105/2.5 - Sep81

Ai 35/2 - Aug81

Jag stod och velade mellan Nikon d80, canon 30d och sony a200. Tror just att valet blev lite lättare även om jag måste använda manuell zoom till linserna.

Fina objektiv alla tre! Men du får ingen ljusmätning med en D80. Överväg en begagnad D200 eller kanske något äldre proffshus (typ D1X) om du vill kunna använda dem fullt ut. De funkar på D80, men du måste gissa dig till slutartid och bländare, eller ta massa testbilder och kolla histogrammet.
Jag använder själv D200 med lite manuella trevligheter:

35/2 AI (till salu)
35/1,4 AI-S
105/1,8 AI-S
200/4 AI

...och om en stund ska jag köpa ett 50/1,8 AI-S.
Förresten heter det "manuell fokus". Zoom är varierbar brännvidd, vilket ju dessa objektiv inte har. Manuell fokus är ganska lurigt, men det går rätt bra att ta hjälp av autofokusens indikering i sökaren. Jag bytte mattskiva till en anpassad för manuell fokus, och det hjälpte väldigt mycket.

Menar du att det är automatisk slutartid och bländare på d200 eller en sensor som känner av vilken slutartid och bländare som är lämplig? Får väl kanske överväga d200 istället för d80, men priset går ju upp lite då.

Antar att jag måste köpa ett objektiv med autofokus ändå om jag ska ta actionbilder, men för porträtt hoppas jag att de duger bra.

Lealos skrev:
Menar du att det är automatisk slutartid och bländare på d200 eller en sensor som känner av vilken slutartid och bländare som är lämplig? Får väl kanske överväga d200 istället för d80, men priset går ju upp lite då.

Antar att jag måste köpa ett objektiv med autofokus ändå om jag ska ta actionbilder, men för porträtt hoppas jag att de duger bra.
Det man får är ljusmätning, vilket innebär att man kan använda tidsautomatik. Man bestämmer bländaren med ringen på objektivet och kameran bestämmer slutartiden. Med D80 går det bara att fota helt manuellt utan något som helst att gå efter. Bara att gissa hejvilt.

Makten skrev:
Med D80 går det bara att fota helt manuellt utan något som helst att gå efter. Bara att gissa hejvilt.

Riktigt så illa behöver det ju inte vara, Martin, man får ju väldigt mycket hjälp av histogrammet.

Andreas, det jag syftar på är att du visserligen inte får mätning på en D80 i den meningen att kameran föreslår en tid när du ställer in bländare, men att du kan göra en grov gissning och sedan efter ett par exponeringar ser att allt är OK med hjälpa av histogrammet.

Men visst, en D200 är bekvämare.

Per.

ANNONS
Götaplatsens Foto