Annons

Identifiera Nikkormat

Produkter
(logga in för att koppla)

C-nord

Aktiv medlem
Jag skulle behöva hjälp att identifiera en gammal Nikkormat, det står FT 3643360 på den om det är till nån hjälp?

Skulle vilja veta vilken typ av FT det är samt vilket år den är ifrån :)

Bifogar bild, tack på förhand!

Bilagor

• nikkormat400px.jpg
    nikkormat400px.jpg
    55.7 KB · Visningar: 402
FTN

Hej

Du det är är nog en Nikkormat FTN för den första FTN´n hade serienummer 3500001. Den första tillverkades om jag förstått det hela rätt 1967 så man kan väl gissa att ditt ex är från slutet av 1960-talet (men tillverkades fram till 75 så det kan vara början av 70-talet också).

Om jag får gissa så är det ett Nikkor 50 f/2 som sitter på och att döma av uteseendet är det säkert orginaluppsättningen.

Kul - fungerar säkert utmärkt så det är bara att stoppa in en film och köra!
Jon

Senast ändrad:
Hej å tack för upplysningarna, det är faktist ett 35/2,8 som sitter på.

AI antar jag eftersom det är hål i kaninöronen?

Köpte den i paket med lite andra nikon prylar med avsikt att sälja den men jag börjar luta mer åt att behålla den eftersom den är så snygg :)

Dock lirar inte ljusmätaren å det är väl ett ganska vanligt problem tror jag? tips hur man fixar det så man kan få ljusmätning också?

Pinsamt...

Om jag hade läst på lite innan jag började pilla med kameran så hade jag noterat att ljusmätaren faktist fungerade.

Man ska ja vid montering av objektiv ställa den på bländare 5,6 för gaffeln ska koppla i sen skall man vrida till minsta bländare och sedan till största bländare för att kameran skall veta vilken minsta bländaren är för objektivet, sen avancera filmen och inte trycka in spaken helt... å se där nålen rörde på sig :-D

Imorrn åker det i en rulle film i den, intressant utveckling för mig, jag började hobbyn med en d70s å sen blev det en F90x å sen en nikkormat FTn... kommer sluta med en lådkamera alá vilda västern haha

Lycka till!

Lycka till!
Mitt fotande började med en Nikkormat på sjuttiotalet och den tar jag fortfarande fram då och då.... fungerar utmärkt än idag!

Låt oss veta hur resultatet blir!
Jon

Titta, Jag har också en. Fick den av min farbror på 70-talet. Den fick mig att börja fota "på riktigt". Den funkar fortfarande. Den heter FT3886822.

Bilagor

• _dsc4178.jpg
    _dsc4178.jpg
    85.7 KB · Visningar: 146
ANNONS
Götaplatsens Foto