Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ilford Rapid Fixer / Ilford Hypam Rapid Fixer

Produkter
(logga in för att koppla)

Goupil

Aktiv medlem
Har hittat två 5-liters dunkar med ovanstående fix. Den ena dunken är 5 år gammal (2000) och den andra dunken vet jag inte hur gammal den är. De är obrutna.

Min fråga blir då: Hur länge håller sig fix? Om jag bryter en av dunkarna så är det kanske bäst att hälla över innehållet i kanske 10st halvlitersflaskor, då jag inte gör av med 5L outspädd fix i en handvändning precis.

Undrar också vad det är för skillnad mellan dessa fix? Funkar båda sorterna både till film och (plast)papper?

Det har jag redan gjort. Det står dock inget om hållbarhet där, varför jag postade en fråga här.

Alltså, någon som vet?

Jag använder Hypam Rapid Fixer både till film och papper (spädning 1+4). Det fungerar givetvis för bråde plast- och barytpapper. Eftersom Hypam är ett snabbfix (ammoniumtiosulfat) är fixertiden kort, 30 respektive 60 sekunder.

Ta ut ett prov, späd och testa med en filmsnutt. Om den klarnar på ca 30 s är fixet OK. Hållbarheten i oöppnad dunk är lång, tioslfater är inte oxidationskänsliga, så du behöver inte hälla över på mindre flaskor. Däremot kan de brytas ner av bakterier, så man ska inte långtidsförvara utspädda, oanvända lösningar. När man har börjar använda fixet blir det ingen bakterietillväxt (de fögiftas av silvret).

Att testa med film är nog helt rätt. Själv kom jag över en obruten förpackning Kodak F24 pulverfix på loppis. Den är antagligen ca 25 gammal. Det skulle inte förvåna mig det minsta om den är användbar!

Låt mig komplettera mitt tidigare inlägg. Filmsnutten ska komma från en "klassisk" svartvit film som Tri-X eller HP5 för 30 s klarningstid. T-Max-filmerna fixeras normalt i 5 min och klarnar antagligen efter ca 2 min.

Ah. Tack så mycket för informationen!

Vad jag förstår så är det ingen skillnad i fixeringstiderna mellan de båda fixen (enligt Ilfords hemsida) Så vad är då skillnaden mellan fixen? Varför saluför Ilford två olika fix som mig veterligen fungerar på samma sätt?

ANNONS
Götaplatsens Foto