Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Imperial Stahlbox 6x9?

Produkter
(logga in för att koppla)

J. S-g.

Aktiv medlem
Hej!

Någon som har erfarenheter eller uppgifter om Imperial Stahlbox 6x9 lådkamera?

Har tittat lite på en sådan och tycker det vore kul att prova.

Tar den 120-film? Inuti såg det ut så i alla fall ...

Vad gäller för bländaren? Man kan vrida på 'objektivet' - men vad händer då?

Slutaren fungerade. Ej inställningsbar.

Det fanns ett vred för filmframdragning. Hur många varv för att inte överlappa exponeringarna?

Hur ska jag exponera om jag har noll koll på hur mycket ljus kameran släpper igenom till filmen?

Alla tips mottages med gläjde!

Senast ändrad:
OK. Ingen som vet.

Finns det då någon som kan råda mig hur jag ska exponera med en sådan kamera? Jag vill ju inte att allt blir helsvart eller helvitt ...

Det kan nog bli svårt med diafilm men med svartvitt borde det inte vara något problem. Man borde kunna ta en serie bilder med stigande exponering med diafilm i en vanlig kamera med ljusmätare och sedan ta en diabild med stahlboxen och jämföra hur den exponerar. Då vet du ju ungefär hur den liggger i tid och bländare. Om du sen kör svartvit 400film och framkallar i en utjämnande framkallare typ Diafine så borde du få kopierbara negativ. Negativ färgfilm borde också funka men då bör man nog välja en snabb så att man överexponerar i stället för underexponerar.

Hur man mäter exakt bländare och tid har jag ingen aning om.

Enkla och handfasta råd. Tack för dem, Markus.

Tror jag går in i den där lumpboden igen efter helgen och köper kameran.

Den skulle ju vara så fin i bokhyllan dessutom!

Nej, inte vad jag vet. Den kan nog beställas från usa dock. Man kan ju alltid prova med andra framkallare först och se om det duger.

J. Patric skrev:
Är den som kameran till vänster?

I så fall: Liten bländare om det är starkt solljus och stor om det är mulet.

Borde fungera med en 100 ASA-film på sommaren. Då är Efke 100 en perfekt svartvit film, som nog är den s/v-film som är minst känslig för felexponeringar.
:)

Det ser oneligen ut som samma kamera!

Alldeles särskilt tack för tipset om bländaren.

Hur tror du den skulle bete sig med negativ färgfilm?

Samma gäller med negativ färgfilm. Det krävs ett par stegs underexponering för att bilderna ska märkbart börja bli sämre (dålig teckning i de mörkare partierna, klenare färger och dassigt korn)

Jag kan tänka mig att största bländaren är 11, och den mindre 16. Slutartiden torde ligga på 1/30 - 1/50.

Med en 100 ASA-film torde det bli korrekt exponerat med största bländaren när det är lätt mulet/slöjad sol. Vid starkt solsken använder du den mindre bländaren.

J. Patric skrev:
Jag kan tänka mig att största bländaren är 11, och den mindre 16. Slutartiden torde ligga på 1/30 - 1/50.

Det ska jag undersöka vid tillfälle genom att, som Markus skrev, jämföra med bilder tagna med annan kamera.

Nu står stålboxen i bokhyllan, väntandes på ett tillfälle då jag kan testa den. Återkommer säkert med bilder längre fram.

ANNONS
Götaplatsens Foto