Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Inköp av ny kamerautrustning!!!11

Produkter
(logga in för att koppla)

Naomi

Aktiv medlem
Hej, lite villrådighet råder kring vårat inköp av ny kamera så alla som kan sprida ljus i i detta är mer än välkomna att deltaga.

Vi har för avsikt att köpa en Nikon F75 och sen var det lätta slut. Vi fotograferar mest närbilder + portätt så vi har fastnat för ett litet zoom. Nu är det kapitalet som styr och Nikon orginal avvaktar vi med så vår fråga till er är...

Hur pass bra eller dåligt är Sigma DL 28-135/3,8-5,6 till Nikon AF-D ?????

Finns det rekommendationer till andra varianter och objektivv så mottages detta med varm hand.

Mvh,

Naomi med Familj

Budgeten styr alltid och svåraste valet är nog objektivet. Begagnat är ett alternativ som jag själv har bra erfarenhet av.

Vet inte hur mycket kännedom du har om bländarens funktion men det är bländarvärdet som styr framför "zoom-omfång". Ex ger lågt bländarvärde både möjlighet att plåta i sämre ljusförhållande och kortare skärpdjup (=> snyggare porträtt).

Tamron 90/2.8 är ett bra objektiv men nog lite dyrare än Sigma objektivet. Jag köpte själv Tamron 90/2.8 för 3500 kr begagnat.

Hur kommer det sig tro att ingen kan hålla sig ifrån att rekomendera saker som ligger långt över frågeställarens budget?
Visst, Tamronet är en superglugg.. jag har den själv.. men den kostar å andra sidan 4.800:-

Vilket är rätt mkt mer än objektivet som Naomi frågade efter..

ja, det kanske gick lite snett... och råd var det som behövdes. Ett alternativhus: F70. Kostar begagnat dryga 2000 kr vilket ger mer budget till objektiv.

Bra källa för info om F70 och andra äldre prylar: http://www.nikonlinks.com/

Om inte zoom är viktigt, kombinera en normalobjektiv (ca 1000 kr begagnat) och en porträtt zoom du gillar.. Ex finns på CyberPhoto en 85mm med 1.8 bländare för 2.500 kr eller Tamron objektivet som nämts ovan för 2.700 kr.

ANNONS
Götaplatsens Foto