Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Inomhusfotografering av tränande äldre människor - med eller utan blixt?

Produkter
(logga in för att koppla)

MartinaE

Avslutat medlemskap
Jag behöver tips om hur jag med bra skärpa bäst gör en inomhusfotografering i en träningsanläggning med stora fönsterytor. Jag har redan gjort en vända, men de var bara att kassera allihop för jag lyckades inte med att få till skärpan över huvud taget.

Jag försökte med befintligt ljus och vad jag antar förmodligen för kort tidsexponering. ISO 400. Ingen idé att bifoga bilder, bara ödslar tid, de är jättefina i ljus, men totalt oskarpa med viss rörelseoskärpa på tränanade armar, ben etc.

Jag undrar om jag måste fotografera med blixt, tycker det kan förstöra ljuset lite, alternativt skaffa någon form av bärbar blixtutrustning för att få riktigt skarpa resultat. Bilderna är en tjänst tåt en vän och ska tryckas.

Canon 350D, objektiv; canons 15-85mm samt 50mm.

Du kan alltid prova med att köra i Av-läget med lägsta bländartal och dra upp ISO ända tills du får en "vettig" slutartid. För att minska på bruset i bilderna så rekommenderar jag Neat image, som finns att ladda ner från http://www.neatimage.com.

Håll ett öga på slutartiden i sökaren när du tar bilderna.

Använd ditt 50mm som är mycket ljusstarkt hellre än ditt 15-85 - kör bländarvärde på runt 2,0.

Kan tänka mig att du då behöver ISO 800-1600 för att få bra tider.

Vill du få väldigt lite rörelseoskärpa bör du sikta på tider runt 1/500s.

Sen så skall du följa Tages rekomendation om Neat Image.

ANNONS
Götaplatsens Foto