Annons

Inställningar med epson 2100?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jerkan

Aktiv medlem
Ni som skriver ut med epson 2100, vilka inställningar använder ni och hur blir resutatet tycker ni?
Är det någon som använder quadtone med 2100?

/Jari

Jerkan skrev:
Ni som skriver ut med epson 2100, vilka inställningar använder ni och hur blir resutatet tycker ni?

När jag använder Epsons drivrutin ställer jag in färghanteringen i Photoshop. Jag väljer den profil som beskriver pappret och skrivaren. Om jag inte har alldeles för häftiga färger väljer jag Relativ kolorimetrisk. Sedan ställer jag in Epsons drivrutin på den papperstyp som jag använder i Printer Setting, väljer Advanced Options och väljer sedan Color Management och ställer den på No Color Adjustment.

Med en bra profil blir resultatet bra. För svartvitt räcker det inte, men för för färgbilder blir det bra.

Stefan

Re: Re: Inställningar med epson 2100?

stefohl skrev:
När jag använder Epsons drivrutin ställer jag in färghanteringen i Photoshop. Jag väljer den profil som beskriver pappret och skrivaren. Om jag inte har alldeles för häftiga färger väljer jag Relativ kolorimetrisk. Sedan ställer jag in Epsons drivrutin på den papperstyp som jag använder i Printer Setting, väljer Advanced Options och väljer sedan Color Management och ställer den på No Color Adjustment.

Med en bra profil blir resultatet bra. För svartvitt räcker det inte, men för för färgbilder blir det bra.

Stefan
Ursäkta Stefan, men varfor räcker det inte för Svart/vitt. Vad i det gamla svabbander med kemikalier var bättre för en icke expert? Det var ju änuu svårare.
Låt oss inte jämföra en erfaren kopist med en amatör som försker få ett hyfsat resultat på em skrivare.
För mig ger skrivaren betydligt bättre resultat också i svart/vitt men jag var aldrig särskilt duktig i mörkrummet och kan inte se varför jag skulle gå tillbaka till kemikalier som ahde bäst före datum och behövde exakt temperatur.

Re: Re: Re: Inställningar med epson 2100?

Flash Gordon skrev:
Ursäkta Stefan, men varfor räcker det inte för Svart/vitt. Vad i det gamla svabbander med kemikalier var bättre för en icke expert? Det var ju änuu svårare.

Jag har problem när jag skriver ut svartvitt med metamerin, d v s att bilden ser grön ut under vissa ljus och magenta under andra ljus. Går inte att lösa i Epsons drivrutin.

Med Epson 2400 har de lyckats minska metamerin mera.

Stefan

Re: Re: Inställningar med epson 2100?

stefohl skrev:

Stefan

Ok...får till utskrifterna nu. Fast epsons profiler är som konstaterat under all kritik! Använder jag de speciella pappersprofilerna blir den enda magenta smörja...kör jag den generella 2100 profilen så blir det ok!??

Tack än en gång Stefan;)

Re: Re: Re: Inställningar med epson 2100?

Jerkan skrev:
Ok...får till utskrifterna nu. Fast epsons profiler är som konstaterat under all kritik! Använder jag de speciella pappersprofilerna blir den enda magenta smörja...kör jag den generella 2100 profilen så blir det ok!??

Tack än en gång Stefan;)

Det finns bättre profiler på Epsons amerikanska hemsida, eller så gör du (låter göra) egna profiler. Men även då lämnar skrivaren svartvita resultat som är långt från det som man kan få ut ur den p g a Epsons drivrutin.

Stefan

Hejsan Jari,

Om det blir en enda magenta sörja med profilerna så låter det som om du har gjort något fel och använder profilerna två gånger. Jag har gjort det någon gång och det ser för j...ligt ut.

Låt Photoshop ta hand om profilen och se till att drivrutinen till skrivaren inte gör något med färghanteringen alls. Jag kör en hel del Archival Matte och använder Epsons egna profiler och det blir hur bra som helst, så direkt dåliga är inte profilerna.

Jonas

Jag trodde själv det förut innan jag skaffade imageprint.Utskriftrerna i sv är inte i närheten vad du får ut med imageprint.Innan jag skaffade imageprint använde jag ett tag gjorda profiler o det funkar med färgbilder men om du ska använda många olika papper så blir det rätt dyrt.

Jag har kört på alla 3 sätten o ska du ha ut svartvita bilder utan grönstick/magenta så lyckades jag aldrig det innan jag skaffade imageprint.

Ibland kan det vara svårt att se att man har ett färgstick i bilden o ett utmärkt hjälpmedel att upptäcka det är att använda kodac color print viewing filter kit.
Det är enkelt uttryckt ett filter set i alla färger i såsom magenta ,red,green osv i olika styrkor fungerar så att du lägger bilden i rätt betrakningsljus(viktigt) om du tror att bilden har ett magentastick då använder du filtret med färgen tvärtemot alltså green o sätter den mellan den printade bilden o då kommer du se om det ska in mer grönt för att du har ett magentastick.

snap skrev:
Jag trodde själv det förut innan jag skaffade imageprint.Utskriftrerna i sv är inte i närheten vad du får ut med imageprint.

Det stämmer säkert när det gäller svartvita bilder, har du provat QuadToneRip till 2100? Den är riktigt bra och är gratis eller $50 om man så vill. ImagePrint är säkert än bättre men det kostar väl en del, och finns det till 2100?

Varför skulle det bli så hemskt dyrt att använda profiler om man använder många papper? De flesta papperstillverkare har ju egna profiler man kan tanka ner gratis, visst är det bättre om man gör egna men man kommer bra långt med papperstillverkarens profil.

Jerkan skrev:

Är det för svartvita utskrifter eller färg som det blir magenta smörja? Är det för SV så kan nog en RIP göra susen men är det för färg tror jag du strulat till färghanteringen. Vad menar du med den generella 2100 profilen? Känns som om det är något lurt här.

Jonas

Om du beställer gjorda pro profiler så kostar det en slant.Fabrikantprofiler skiftar väldigt i kvalite.

Jag har kört (racet) ifrån ladda ner profiler till köpa profiler o imageprint o tro mig jag köper inte imageprint för att jag tycker det är kul det kostar 17500+moms till 7800 skrivarn jag har.

Finns även till Epson 2100 för om jag inte minns fel 5000+moms.

jonasandersson skrev:
Det stämmer säkert när det gäller svartvita bilder, har du provat QuadToneRip till 2100? Den är riktigt bra och är gratis eller $50 om man så vill. ImagePrint är säkert än bättre men det kostar väl en del, och finns det till 2100?

Ja, den finns till 2100. Och ja, jag har provat QuadtoneRIP och det är ju en OK lösning för utskrifter av svartvita bilder. Ska de bli bra bör du dock göra egna profiler till den.

Varför skulle det bli så hemskt dyrt att använda profiler om man använder många papper? De flesta papperstillverkare har ju egna profiler man kan tanka ner gratis, visst är det bättre om man gör egna men man kommer bra långt med papperstillverkarens profil.

Om det vore så väl. Vissa är bra, andra är urusla. Mycket märkligt att tillverkarna släpper sådant skit ifrån sig, det gör det ju mycket svårare att använda deras papper.

Sedan är det väl så att om man vill nå maxresultat, då är det en egen profil som gäller.

Är det för svartvita utskrifter eller färg som det blir magenta smörja? Är det för SV så kan nog en RIP göra susen men är det för färg tror jag du strulat till färghanteringen. Vad menar du med den generella 2100 profilen? Känns som om det är något lurt här.

Visst kan det ofta bero på missar i färginställningarna, men även om allt är rätt finns det mycket att hämta i de extrema skuggorna och högdagrarna som man inte fixar med hjälp av hur bra profil som helst.

Stefan

stefohl skrev:
Ja, den finns till 2100. Och ja, jag har provat QuadtoneRIP och det är ju en OK lösning för utskrifter av svartvita bilder. Ska de bli bra bör du dock göra egna profiler till den.

Hur gör men egna profiler till QuadtineRIP? I vanliga fall använder man ju en färgkart och läser av denna, finns det även SV "färg"kartor? Eller har QuadtoneRIP egna inställnignar man kan justera?

stefohl skrev:

Om det vore så väl. Vissa är bra, andra är urusla. Mycket märkligt att tillverkarna släpper sådant skit ifrån sig, det gör det ju mycket svårare att använda deras papper.

Sedan är det väl så att om man vill nå maxresultat, då är det en egen profil som gäller.

Som med allt specialanpassat är ofta bäst men med t.ex. Epsons papper och profiler tycker jag att resultatet blir helt okey. Värre då med Ilfords profiler, där vann jag mycket på egen profil.

jonasandersson skrev:
Hur gör men egna profiler till QuadtineRIP? I vanliga fall använder man ju en färgkart och läser av denna, finns det även SV "färg"kartor? Eller har QuadtoneRIP egna inställnignar man kan justera?

Som med allt specialanpassat är ofta bäst men med t.ex. Epsons papper och profiler tycker jag att resultatet blir helt okey. Värre då med Ilfords profiler, där vann jag mycket på egen profil.

Det finns svartvita färgkartor, ja. Beträffande Epsons och Ilfords profiler är min erfarenhet den motsatta. Det är väl detta som gör det svårt, skrivare av denna nivå har en sådan individuell variation att det är svårt att göra bra generella profiler.

Stefan

ANNONS
Götaplatsens Foto