Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Installerar Ubuntu

Produkter
(logga in för att koppla)

Kalle_B

Aktiv medlem
Lite snabbt, har tankat hem senaste Ubuntu, tänkte ge det en chans igen.

Har i dagsläget Vista 64, har inte gjort någon partion utan klickade på en fil som heter "Wubi" direkt i Ubunti mappen. Nu kommer en ruta upp med lite rullgardinsfrågor, kontonamn, lösen, storlek för installation osv.

Nu till min fråga, om jag klickar på "installera" kommer då Ubuntu installera operativsystemet och slå ut windows booten så att ubuntu alltid startar, eller kommer ingenting hända, jag måste installera från CD, eller kommer jag kunna få förslag på om jag vill partionera lite längre fram i processen?

har inte vågat göra något ännu,,,

Har i dagsläget Vista 64, har inte gjort någon partion utan klickade på en fil som heter "Wubi" direkt i Ubunti mappen. Nu kommer en ruta upp med lite rullgardinsfrågor, kontonamn, lösen, storlek för installation osv.

Nu till min fråga, om jag klickar på "installera" kommer då Ubuntu installera operativsystemet och slå ut windows booten så att ubuntu alltid startar, eller kommer ingenting hända, jag måste installera från CD, eller kommer jag kunna få förslag på om jag vill partionera lite längre fram i processen?

Jag har inte provat själv men:
"Wubi is Safe

You keep Windows as it is, Wubi only adds an extra option to boot into Ubuntu. Wubi does not require you to modify the partitions of your PC, or to use a different bootloader, and does not install special drivers. "
från < http://wubi-installer.org/ >

Vilket jag tolkar som att den lägger in ubuntu som en fil på windows vanliga partition och det enda som händer är att du får möjlighet att välja mellan windows och ubuntu när du startar datorn.

Om jag vore du skulle jag boota från CD-skivan. Då får du möjligheten att testa Ubuntu utan att ögra någon som hät förändring av din hårddisk. Om/när du senare vill installera väljer du det alternativet från Ubuntu-menyn du får under bootningen.

Tackar för svaren, lite pinsamt att jag inte fann infon, men ibland blir man paralyserad... men tack båda för hjälpen!

Eller så installerar du VPC, Microsoft Virtual PC. Då kan du testa olika operativsystem, program med mera utan att på något sätt äventyra din befintliga installation. Läs mer här: http://www.microsoft.com/Downloads/...02-3199-48a3-afa2-2dc0b40a73b6&displaylang=en

ANNONS
Götaplatsens Foto