Annons

Irfilter På Sensorn??

Produkter
(logga in för att koppla)

JimSlim

Avslutat medlemskap
HEJ!

Detta har säkert diskuterats förut men jag undrar om det går att på egen hand ta bort IR filtret som sitter på sensorn på Min D70, jag tror jag vill ha den enbart som en IR kamera. Och ett Hoya R72 Ir filter har jag men ack så jobbet när man inte ser ett skvatt.. Plus den minimala 1,3 gångers värdelösa skit sökaren
( ursäkta min franska men förstår inte varför man tillverkar så små sökare/ sensorer)
Kanske känner ni till ngt företag som tar bort filtret och vad kan det kosta??
Helst i Sverige då

Bästa fotohälsn/ Jim
Bifogar en liten snöig vinterbild, tagen på "Hawaii" som ligger mellan mellan Tjörn och Stenungsund

Bilagor

• yea yea.jpg
    yea yea.jpg
    47.4 KB · Visningar: 334
IR

Yes det var samma procedur men jag ska inte göra det själv, 250 dollar för att dom ska göra det kan det vara värt, så det ska jag göra.

/ Jim

Det skulle vara intressant att se hur "normala" bilder ser ut med IR-filtret bortplockat. Lägg gärna upp några när kameran är modifierad.

Öppen eld lär se kul ut...

Det finns väl en del såna bilder på den länken du själv postade?

Här kan du se hur "normala" bilder ser ut utan hotmirror och IR-filter med en 300D:
http://ghonis2.ho8.com/rebelmod.html

Det är väl främst sidorna 7 och framåt som är intressanta i det avseendet.

Proceduren som lifepixel har skiljer åxå något. De sätter in ett filter motsvarande Hoya R72 framför sensorn, vilket gör att man kan ta IR-bilder utan att skruva på något filter på objektivet och man kan därför se genom sökaren.
En astrofotograf är ju intresserad även av synligt ljus och därför sätter de in "vanligt" glas framför sensorn istället för hotmirrorn (vad heter det på svenska?).

Med "hetspegeln" borttagen så svara kameran åxå på mycket längre våglängder, som är HELT blockade annars, vilket gör att man kan fota ett varmt strykjärn i ett "mörkt" rum, tex. (varierar kanske lite med kamera men det borde inte skilja så mycket).

Re: IR

JimSlim skrev:
Yes det var samma procedur men jag ska inte göra det själv, 250 dollar för att dom ska göra det kan det vara värt, så det ska jag göra.

/ Jim

Jag tycker det såg väldigt enkelt ut, om du skriver ut instruktionen och följer den till pricka så är det väl inga problem att göra det där ingreppet sjäv, om du inte har tummen mitt i näven dvs :)

Gör det själv och spar pengarna.

IR

mm, men jag är inte så tålomodig, små pytteskruvar kan få mig att flippa som charles manson, SKojabara, men ja får se, det är inte aktuellt just nu iallafall Har mkt annat för mig just nu.

/ Jim

Kolla om du inte kan lägga vantarna på en Sony med NightShot. Har själv just skaffat en DSC-V3 enbart för att ta IR-bilder med.

Eftersom filteradaptern sitter utanpå objektivet kan man gänga på ett R72 samt två IDx8 gråfilter utan vinjettering. Detta för att lura kaneran att tro att det när natt.

ANNONS
Götaplatsens Foto