Annons

Isopropanol, klart obra för rengöring

Produkter
(logga in för att koppla)

Makten

Aktiv medlem
Jag följde rådet att köpa Apotekets isopropylalkohol (eller "isopropanol" som det också kallas) för rengöring av linsytorna på objektiv. Jag kan bara säga; gör för helvete inte det! Maken till runtkletande, smetande och torkfläckar är svårt att åtstadkomma. Objektivet ifråga blev klart skitigare än det var innan rengöring. Först trodde jag att antireflexbehandlingen tagit stryk, men det är tydligen propanolen som är för "fet". Den dunstar inte, utan lämnar massa eländigt guck kvar på linsen.

Jag undrar nu stilla vilka jädra nötter det är som rekommenderar denna skit? Vanlig etanol är betydligt bättre och lämnar mindre fläckar. För att inte tala om vatten.

Alkohol löser inte fett utan bara mjukar upp det en smula vilket vi är glada för, annars skulle det gå åt h-e vid första supen och det gör det ju inte. :)Y

Fingeravtryck smetas bara omkring med isopropanolen men den dunstar på tre sekunder ungefär som etanolen. Kvar finns en fetthinna som kan torkas bort med en mjuk ren trasa som vänds eller byts så att man inte sprider fettet från trasan.

Att man använder alkohol överhuvudet taget är därför att det löser ungefär samma saker som vatten men lämnar inga torkfläckar och dunstar betydligt snabbare.

Själv använder jag sällan några vätskor utan använder mest fina trasor från t-shirts som nästan faller sönder, och andas på ytorna om det behövs. Men först borstar jag bort det som är löst.

Jag tycker att det var mera rengöring förr med filter som skulle av och på, särskilt som jag mest fotade dia. Filter får lätt lite fingrar på sej eftersom de ska hanteras, ofta med en hand, och tas upp och ner ur burkar och askar, men filter kan man ju diska med undantag för polfilter.

I fält använder jag en Kodak Lens Pen. Den har en slags dyna i ena änden för mera hårdhänt puts. Tyvärr har den inget skydd för borsten, den kan bara dras in i skaftet. Jag har lyckats hitta plastlock som passar men en annan lösning är att ha den förvarad i en plastpåse med stänganordning precis som putsdukarna.

Makten skrev:
Jag följde rådet att köpa Apotekets isopropylalkohol (eller "isopropanol" som det också kallas) för rengöring av linsytorna på objektiv. Jag kan bara säga; gör för helvete inte det! Maken till runtkletande, smetande och torkfläckar är svårt att åtstadkomma. Objektivet ifråga blev klart skitigare än det var innan rengöring. Först trodde jag att antireflexbehandlingen tagit stryk, men det är tydligen propanolen som är för "fet". Den dunstar inte, utan lämnar massa eländigt guck kvar på linsen.

Jag undrar nu stilla vilka jädra nötter det är som rekommenderar denna skit? Vanlig etanol är betydligt bättre och lämnar mindre fläckar. För att inte tala om vatten.

Jag kan förstå att du har fått fläckar efter den behandlingen du har gjort.

Eftersom jag har användt det i alla år både på uv filter och sensor med digipads, så sitter jag just nu med ett uv filter som är 100% rent när jag speglar det mot en lampa, tänkte jag måste testa om du har rätt.

Du har använt alldeles för mycket vätska.

Tag en microfiberduk som är anpassad till glas, alltså inte vilken microfiberduk som helst. Doppa en snabb gång mot flaskan, rengör uv filtret och omedelbart innan vätskan har torkat vänder du duken och torkar torrt, skinande blankt blir det utan ränder och torkfläckar, torkfläckar kan inte uppkomma om vätskan anlägsnas helt med en eftertork.

När det gäller optiken räcker det oftast med imma från utandningsluften och snabbt fiberduken. Jag använder aldrig några konstiga medel till mina optik.

När det gäller sensorn så brukar jag hälla ca 2 droppar isopropylalkohol i korken från flaskan så digipadsen inte flyter av vätska utan bara är lätt fuktad, då blir det inga torkfläckar. Med 40.000 bilder tagna har jag bara behövt använda digipads 2 gånger, ofta räcker en blåstuta.

Re: Re: Isopropanol, klart obra för rengöring

inge skrev:

När det gäller optiken räcker det oftast med imma från utandningsluften och snabbt fiberduken. Jag använder aldrig några konstiga medel till mina optik.

Håller med hela vägen; men månne liiite alcohol i utandningsluften är en bra idé vid svåra tillfällen:)
Till filter använder jag vatten och lite Yes, men är noga med sköljningen.
Polfilter unntaget; där bara god anda.......

M.a.o. hellre Systemet enn Apoteket!
/Erik J

inge skrev:
Jag kan förstå att du har fått fläckar efter den behandlingen du har gjort.
Lustigt att du vet vilken behandling jag gjort utan att jag skrivit det:-O

Eftersom jag har användt det i alla år både på uv filter och sensor med digipads, så sitter jag just nu med ett uv filter som är 100% rent när jag speglar det mot en lampa, tänkte jag måste testa om du har rätt.

Du har använt alldeles för mycket vätska.

Tag en microfiberduk som är anpassad till glas, alltså inte vilken microfiberduk som helst. Doppa en snabb gång mot flaskan, rengör uv filtret och omedelbart innan vätskan har torkat vänder du duken och torkar torrt, skinande blankt blir det utan ränder och torkfläckar, torkfläckar kan inte uppkomma om vätskan anlägsnas helt med en eftertork.
Det var ganska exakt så jag gjorde. Klart kletigare resultat än att bara andas på linsen och torka av med en duk. För övrigt var linsytan i stort sett helt ren redan från början, så det var inte massor av fett som smetades ut över ytan direkt.

Jo, det är så jag tänker göra i fortsättningen. Sensorn har jag hittills aldrig behövt rengöra.

Annars kan man göra som min gamla mor gjorde förr i tiden.
Hon gick till systemet och köpte en kvarter att användas till fönsterputs, när det var storstädning. Skulle nog funka ypperligt till linser.

Vad farsan tyckte om det? Tja va tror ni

;-)

ANNONS
Götaplatsens Foto