Med risk att jag sticker ut hakan…
Jag vill väldigt gärna vara engagerad i en sådan här tråd, mest för att lära mig och för att jag tycker det är intressant med fotografering som konstform. Jag vill lära mig förstå bildspråk, form, komposition och vad är det som gör en bild att gå från ett ”vardagsfoto” till outstanding mm. Jag har väldigt mycket att lära trots 35 år från och till med kamera i handen och ser mig som högst medelmåttig… jag lär mig mer än gärna av alla kunniga, duktiga talangfulla och engagerade fotografer här.
Tyvärr spårar dessa trådar väldigt snabbt ur och kommer handla om allt annat än diskussion om bilder (vilket jag tyvärr bidrar själv med nu… trist och förlåt!). Inte sällan kommer diverse mer eller mindre påhopp om diverse ting, ifrågasättande och hur man själv skulle göra bilden bättre på ditten och datten sätt. Inte mycket som driver diskussionen framåt enligt mitt sätt att se på det…
Har funderat på om man aktivt vill missförstå eller handlar det om att framhäva sin egen förträfflighet eller förstår man verkligen inte, varför blir det ständigt så? Jag vet inte men det får mig att tröttna, tyvärr!
Jag tycker Terje gör ett utmärkt försök att få igång en diskussion kring en bild!
Kanske formatet inte är det bästa, när man måste läsa igenom en hel tråd för att kunna hänga med och kommentera? Eller behöver vi ett mer strukturerat sätt att diskutera kring en bild? Kan man utgå från stödord, som känsla, komposition, association osv?
Hjälper det om vi utgår ifrån att ”snälltolka” varandra, att alltid tolka varandras inlägg som snälla och vänliga?
Hoppas jag inte klampar någon på tårna nu och hoppas på intressanta diskussioner om och kring fotografier!