Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köp av dataprojektor

Produkter
(logga in för att koppla)

kaje

Medlem
Jag ska köpa en portabel dataprojektor i budgetklass, inte över 15.000:-. Den ska använda till powerpointpresentationer, men jag vill också kunna visa digitala foton med så bra kvalitet som möjligt, tagna med digitalkameror (Canon G3 och Pentax ist) eller scannade diafoton. Projektorn ska kopplas till min bärbara Ibook G4 och kan komma att användas i rum som inte är nörklagda. Jag antar att aluvärdet ska vara så högt som möjlig. SVGA eller XGA? LCD eller DLP? Finns någon som kan ge tips på vilken projektor jag ska köpa?

Det är lite olika tekniker.
DLP använder en slags spegelteknik som ger bättre svärta än LCD. Dock om det är en 1x och inte en 2x och du visar rörliga bilder kan du få en slags regnbågseffekt.

Ska du visa bilder vill du ha så hög upplösning på den som möjligt. Desto högre desto bättre. Dock springer dom upp i pris då. Absolut inget under 1024x768 iaf.

Högre Ansilumen medger bara visning i ljusare rum(längre avstånd, etc). Dock blir svartpunkten(altså den mörkaste tonen som projectorn kan visa) sämre vid högre ansilumen, speciellt på LCD.

Hoppas detta hjälper något.

Helt riktigt med regnbågseffekten - Men det är inte alla som upplever den och färghjulen snurrar numera med 4x och 6x. Detta innebär egentligen fler färgsektorer på hjulen. DLP ger bättre svärta och har betydligt mindre benägenhet att råka ut för sk döda pixlar. Det kan dock bli svårt att hitta en bra DLP i den prisklassen som du efterfrågar. Det bästa är att gå och titta på lite olika projektorer.

Tack för era svar! Utifrån dem verkar det som att det kan finnas två projektorer som skulle kunna vara alternativa möjligheter för mig i rätt prisklass:
BenQ PB2220 och BenQ PB6200
Som jag kan se (bl.a. på Inwarehouse.se) så är det bara vikten som skiljer de båda modellerna åt. Finns det någon som har några synpunkter på någon av dessa projektorer? Eller finns det fler alternativ som jag inte hittat?

ANNONS
Götaplatsens Foto