Annons

Köpa begagnat: NIKKOR AI 300/4.5?

Produkter
(logga in för att koppla)

J-Bq

Aktiv medlem
Jag har hittat ett begagnat Nikkor AI 300/4.5 för 200€, ungefär 2.100 kronor. Jag har en på en D70 och om jag förstått det rätt så passar objektivet men jag måste ställa in slutartid, bländare manuellt, och naturligtvis manuell focus.

Jag vet inte ännu från vilket år det är och så, väntar på svar från köparen.

Vad ska man titta på när man köper AI objektiv förutom repor i linsen och rosslande ringar?
Har någon erfarenhet av detta objektiv?
Kan jag stöta på problem?

Det låg ett ute på Blocket för 900:- för en månad sen. Jag skulle nog inte betala två papp för ett objektiv som kommer att vara såpass svårjobbat med en D70.
Något du ska kika efter är repor på den bakersta linsen. Den främre däremot är det inte så noga med. Olja på bländarlamellerna är inte heller kul, men ganska ovanligt. Kraftiga slagmärken på utsidan kan indikera att objektivet fått sig en rejäl smäll, vilket kan pajja skärpan i kanterna eftersom en eller flera linser kan ha ställt sig snett några tiondelar. Ren nötning däremot är inget att oroa sig för, annat än på kosmetisk väg.

Tack för tipsen!
Det kosmetiska skulle jag inte ha brytt mig i, men olja på lamellerna var något nytt för mig.

Objektivet på blocket, vet du vilket det var av följande?

300 mm f/4.5 ED [AI]
300 mm f/4.5 Nikkor ED-IF [AIS]
300 mm f/4.5 Nikkor-H, [non-AI, AI, AIS]

Jag har ett 300/4,5 som är Ai-modifierat. 60-tal? Tungt, välbyggt. Passar bäst på stativ. Har endast använt det analogt och sparsamt på konserter, fågelfoto ed.

Jag har ett 300/4,5 som är Ai-modifierat. 60-tal? Tungt, välbyggt. Passar bäst på stativ. Har endast använt det analogt och sparsamt på konserter, fågelfoto ed.

Du har H modellen, som är "sämst" av de tre enligt naturfotograf.com
Om man bortser från det, är det ett bra objektiv för just konserter och fågelfoto?

Om det är bra för konserter kan jag inte uttala mig om, kan tänka mig att det är lite för ljussvagt.
För fåglar är det dock alldeles utmärkt under rätt ljusförhållanden. Utöver alldeles utmärkta optiska egenskaper är det otroligt lätt och smidigt att bära med sig. Den låga vikten är dock inte enbart en fördel, mer vikt ger bättre stabilitet och mindre skakningsoskärpa. I praktiken fungerar det dock bra handhållet.
En av mina absoluta favoriter. Har haft även MF 300/2.8 men det blir alldeleles för tungt. Har idag även MF 400/5.6, MF 400/3.5 och MF 600/5.6 dock hänger 300/4.5 ED-IF Ais oftast på kameran p.g.a. just vikten och smidigheten.

Om jag förstår Björn Rörslett rätt så skall varianten utan IF vara ett snäpp bättre, jag har dock aldrig prövat den.

Beträffande automatiska/manuella inställningar få får du faktiskt bländarstyrd tidsautomatik med denna typ av manuella objektiv (om inte D70 utgör ett undantag, D80 är väl lite problematisk med detta har jag för mig?).

Senast ändrad:
Beträffande automatiska/manuella inställningar få får du faktiskt bländarstyrd tidsautomatik med denna typ av manuella objektiv (om inte D70 utgör ett undantag, D80 är väl lite problematisk med detta har jag för mig?).

Nä det är faktiskt helt manuellt utan ljusmätning som gäller på D70 med allt utom AF-gluggar.

Jag tror jag mest kommer använda objektivet just till viltfoto, och då sommartid för då har jag mest tid.

Jag tolkar era svar som att det inte är ett dumt köp (förutom maktens svar). Jag väntar på svar från affären som säljer för att se vilken modell det är och utvärderar.

Jag glömde en sak, jag har hittat några på tyska ebay:
Nikkor- H 300 4.5 Ai - 20 € - 200 kr
Nikon Ai 300/4.5 ED - 307€ - 3000 kr
Nikon Ais 300/4.5 EDIF - 140€ - 1400 kr

Det ger väl en ungefärlig riktning på vad jag ska/kan ge?

Senast ändrad:
Uppdatering

Jag har nyss ringt och pratat med fotoaffären och fick veta serienummern.

Det är ett "Ai 300/4.5", inget ED eller IF.

Jag åker dit och tittar på det på lördag, är det någon som vill avråda köp så gör det innan det.

Ärligt talat har jag erbjudit en kompis att köpa mitt Nikkor H-auto 300/4,5 för 1000 spänn, men det bidde ingen affär.

En uppdatering

En uppdatering från min sida:

Det blev inget 300/4.5 till överpris för min del, och tur är det!

Dagarna innan jag skulle åka kontaktades jag av en medlem från fotosidan (han får själv träda fram om han vill). Han hade följt med tråden och tyckte att jag var på väg att göra en mer eller mindre dum affär eftersom han hade ett 300/4.5 till salu för en mycket billigare peng. I samma veva erbjöd han också ett paket med ett Nikon AIS 300/2.8 IF ED, 122mm UV-filter och en Nikon 14A Teleconvertern för den ynka summan 5000 kr.

Efter många kringelkrokar så fick jag objektivet i måndags och det är helt fantastiskt. Det går över alla förväntningar, det är ett kalasobjektiv!

Fotosidans community har hjälpt mitt fotograferande mycket, och nu också med min utrustning!

Jag kan tyvärr inte uttala mig om 300/4.5 ett AIS 300/2.8 är ett mycket bra objektiv. Det funkar precis som väntat på en D70:
- ingen ljusmätning (2-3 bilder och histogramkoll så är kameran inställd)
- ingen autofokus, inga problem man ser direkt motivet är i focus.

ANNONS
Götaplatsens Foto