Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa blixt till D5D.

Produkter
(logga in för att koppla)

murdoc

Aktiv medlem
Vill ha en bättre blixt än den inbyggda till min D5D och undrar vad ni har för råd om detta?

Är student och har taskigt med pengar så vilken blixt ger mest för stålisarna?
Klarar blixtar hur många exponeringar som helst?
Vad ska man kolla om man köper en begagnad blixt?

/Tommy

www.tommyjansson.se

Sigmas EF-500 DG Super är bra, och billig, kostar runt 2000kr ny. Den eller någon Metz ger nog mest blixt för pengarna, Minoltas/Sonys blixtar är även dom riktigt bra och framförallt mycket bättre byggda, men så är dom ju dyrare med.

Har faktiskt ingen aning om hur pass mycket blixtar slits, men jag gissar att du kan köra på rejält länge med en modern blixt.

När du köper en begagnad blixt bör du väl kolla om den har några synliga skador, sprickor eller skrapmärken som antyder att den är tappad eller liknande, och att den funkar ordentligt förstås.

Sen när du har skaffat en blixt bör du läsa mina tips i diverse trådar här om hur man bäst använder extern blixt med 5D och 7D, den här tråden t.ex:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=65814

Det kan ju vara lite vanskligt att köpa en begagnad blixt på postorder (läs eBay) eftersom det inte går att testa ordentligt. Annars kan det ju vara ett alternativ. Då kan du få en orginalblixt till bra pris.

Lite om handhavandet av blixt till Minolta hittar du här:

http://www.mhohner.de/minolta/flashcomp.php

Vill du jämföra blixtar hittar du en lista över de olika alternativen här:

http://dyxum.com/flashes/index.asp

Där finns också några länkar till nyttiga blixtsidor.

Det är roligt med blixt som inte sitter på kameran. Lycka till!

Tack för svaren!

Har kikat runt lite och det verkar som att en begagnad 3600HS(D) skulle passa min plånbok bra.

Har dock några frågor...=)
Den saknar nåt som kallas modelljus, vad är det?
Är 3600:an vridbar i sidled?
Skillnad på "Wireless remote" och "Wireless controle" och vad använder man det till? (trådlöst, det förstår jag men ge nåt bra exempel på användning)

/Tommy

murdoc skrev:
Har dock några frågor...=)
Den saknar nåt som kallas modelljus, vad är det?
Är 3600:an vridbar i sidled?
Skillnad på "Wireless remote" och "Wireless controle" och vad använder man det till? (trådlöst, det förstår jag men ge nåt bra exempel på användning)
Modelljus är att blixten kan strobba ut ljus för att man ska kunna se hur skuggor faller.

Wireless Remote och Wireless Control vet jag faktiskt inte om det är någon skillnad på, om det är olika saker kan jag tänka mig att det skulle kunna vara det vanliga trådlösa och att den kan styra en annan trådlös blixt.

Jag är inne på att skaffa sonys 36a någon gång nästa år.. Har en 5D nu och kommer nog byta till sonys "7D" när den väl kommer ut ur bageriet. Men går man miste om något med 36an istället för 56an? Kommer antagligen inte behöva en blixt mer än att leka med och använda när det är mörkare men det kanske är bättre att slå på stort om värstingen är "betydligt" bättre?

Patrik Palombo skrev:
Jag är inne på att skaffa sonys 36a någon gång nästa år.. Har en 5D nu och kommer nog byta till sonys "7D" när den väl kommer ut ur bageriet. Men går man miste om något med 36an istället för 56an? Kommer antagligen inte behöva en blixt mer än att leka med och använda när det är mörkare men det kanske är bättre att slå på stort om värstingen är "betydligt" bättre?

Jag kör själv på Metz så jag är ingen expert på de här 2 modellerna men jag hade ju helt klart saknat att kunna vinkla blixten i sidled. Är det en ekonomisk fråga så hade jag hellre kört på sigmas blixt än sonys 36:a, mer vinklingsbar och starkare.

ANNONS
Götaplatsens Foto