Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

köpa kalibrator, vilken?

Produkter
(logga in för att koppla)

AlexaAndersson

Aktiv medlem
Har precis inhandlat en ny dator + skärm och skulle därför nu innan arbetet sätter igång kalibrera så allt stämmer.
Fick med någon skiva till skärmen och den visade tydligen att alla färger är korrekt återgivna, hur säkert är detta? Är skärmarna verkligen kalibrerade vid köp?

Min budget ligger på +-1000kr.
Fotar främst konsertbilder men även bandbilder som går i tryck.

Vilken kalibrator passar min budget och min typ av fotografering?

Kan tilläggas att jag har Windows 7 och en BenQ skärm.

Se där ja, den har äntligen dykt upp på riktigt alltså :)

Man kan väl sammanfatta skillnaderna så här:

Huey kan kompensera för omgivningsljuset, den fuktionen saknas i Spyder 3 Express vad jag kan se.

Huey låter dig kalibrera EN skärm med den licens som följer med. S3Express låter dig kalibrera obegränsat antal.
(Å andra sidan kosta mjukvaruuppgraderingen Huey -> Huey Pro under $50, och den mjukvaran låter dig även kalibrera mot en viss färgtemperatur och en viss Gamma. Dessa funktioner verkar du inte heller få med i S3Express)

Huey är _mycket_ mindre rent fysiskt än Spyder3

Senast ändrad:
Hur ofta behöver du kalibrera mer än en skärm? Ja, jag vet att många kör med dubbla skärmar men hur ofta jobbar du verkligen med bilder på bägge? Trådskaparen skriver "en BenQ skärm", det tolkar jag som en enda ensam skärm.

Hur stor roll spelar den fysiska storleken på en kalibrator? Den skall hänga på skärmen i fem minuter var annan till var fjärde vecka, då spelar det inte mig någon roll om den är stor som en fotboll eller ett knappnålshuvud.

Vad är användningsområdet egentligen? Hur ofta behöver en hemmapulare egentligen kalibrera (eg profilera) mot något annat än 6500K/2,2?

Hur ofta behöver du kalibrera mer än en skärm? Ja, jag vet att många kör med dubbla skärmar men hur ofta jobbar du verkligen med bilder på bägge? Trådskaparen skriver "en BenQ skärm", det tolkar jag som en enda ensam skärm.

Hur stor roll spelar den fysiska storleken på en kalibrator? Den skall hänga på skärmen i fem minuter var annan till var fjärde vecka, då spelar det inte mig någon roll om den är stor som en fotboll eller ett knappnålshuvud.

Vad är användningsområdet egentligen? Hur ofta behöver en hemmapulare egentligen kalibrera (eg profilera) mot något annat än 6500K/2,2?

Jag har tre skärmar till min stationära dator, jag har dessutom tre laptopar som (beroende på vart jag skall och hur mycket jag vill bära) är trevliga att ha kalibrerade i det fallet så ÄR det en begränsning att bara få kaliberera EN skärm. Naturligtvis finns det inget som fysiskt HINDRAR mig från att kalibrera övriga skärmar, men enligt licensen så får jag inte.

Eftersom Huey kan kompensera för omgivande ljus så är storleken en faktor, eftersom den konstant måste stå i närheten av din arbetsyta.

Jag säger inte att man nödvändigtvis HAR nytta av funktionerna, jag ville bara påpeka vad som faktiskt skilde enheterna åt.

ANNONS
Götaplatsens Foto