Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpråd Nikonobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Lejsing

Avslutat medlemskap
Hej på er.
Jag har en fråga ang nytt objektiv till min Nikon d7100.
Valet står mellan 35/1.8g eller 50/1.8g eller 50/1.4.
Jag har några gamla som tex 28/2.8d ,35-70 d 85/1.8d och 70-300 d.
Är det nån jätteskillnad på 35mm och 50mm.
Prismässigt så skiljer det inte nåtvidare.
Jag fotar mest sport och hästar.

Med vänlig hälsning, lejsing

Jag tycker att det skiljer ganska mycket på de två brännvidderna. Du har ju en zoom som täcker båda så ta några bilder med zoomen inställd på 35 respektive 50mm så ser du snart vad det är du vill ha. Optiskt är det ingen större skillnad, alla är riktigt bra och jag skulle inte betala extra för ett halvt stegs högre ljuskänslighet på 50mm-objektiven. /Frode

Hej på er.
Jag har en fråga ang nytt objektiv till min Nikon d7100.
Valet står mellan 35/1.8g eller 50/1.8g eller 50/1.4.
Jag har några gamla som tex 28/2.8d ,35-70 d 85/1.8d och 70-300 d.
Är det nån jätteskillnad på 35mm och 50mm.
Prismässigt så skiljer det inte nåtvidare.
Jag fotar mest sport och hästar.

Med vänlig hälsning, lejsing

Hallå, jag har testat alla de tre objektiven du pekat ut.
När det gäller 50 1.8 eller 50 1.4 så skulle jag valt 50 1.8. Det är billigare, känns snabbare och pålitligare. Åtminstonne de exemplar jag provat. 35mm f1.8 är mycket skönare på en crop kamera än 50 i mitt tycke då det blir som ett 50mm i och med crop faktorn. I stället för 50 så skulle jag valt 85mm f1.8 G, då det blir mer som ett tele på crop kamera, sen är den otroligt skarp också.

Hallå, jag har testat alla de tre objektiven du pekat ut.
När det gäller 50 1.8 eller 50 1.4 så skulle jag valt 50 1.8. Det är billigare, känns snabbare och pålitligare. Åtminstonne de exemplar jag provat. 35mm f1.8 är mycket skönare på en crop kamera än 50 i mitt tycke då det blir som ett 50mm i och med crop faktorn. I stället för 50 så skulle jag valt 85mm f1.8 G, då det blir mer som ett tele på crop kamera, sen är den otroligt skarp också.

Hej och tack för ditt inlägg.
Jag tackar för ditt tips och ska prova ett 35 /1.8 då priset är väldigt bra.

Jag tycker att det skiljer ganska mycket på de två brännvidderna. Du har ju en zoom som täcker båda så ta några bilder med zoomen inställd på 35 respektive 50mm så ser du snart vad det är du vill ha. Optiskt är det ingen större skillnad, alla är riktigt bra och jag skulle inte betala extra för ett halvt stegs högre ljuskänslighet på 50mm-objektiven. /Frode

Hej och tack för tipset.
Det var ju ett mycket bra och enkelt sätt.Tänkte inte på det :)

50/1.4 har dessutom lite långsammare autofokus än 1.8G versionen.

ANNONS
Götaplatsens Foto