Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpråd stativ - fällbar mittpelare (macro/närbilder)

Produkter
(logga in för att koppla)

stregnil

Aktiv medlem
Hej,

Jag tänkte införskaffa en vettigt stativ och hoppas på lite råd. Min fru fotograferar mycket close ups med ett 105mm macro och jag själv har en Nikon 200-500mm (alt T 150-600mm G2) på ingång.

Jag har haft funderingar på ett stativ med fällbar mittpelare som t.ex. detta: https://www.scandinavianphoto.se/produkt/1013132625/benro/stativ-fgp18c-goplus-travel-serie-1-kolfiber som framförallt skulle kunna gynna macro eller närbilder. Jag ser framför mig när bilder tas på t.ex. en blomma inne i en rabatt där man kan ställa stativet utanför på plan yta. I teorin verkar detta vettigt, men jag vet inte hur det fungerar i praktiken? Finns det någon med erfarenhet av detta stativ, eller manfrottos liknande modeller?
Stativet ska även kunna fungera och vara stabilt nog med t.ex. ett 200-500mm när jag försöker mig på djurfotografering i skog och mark. Dock så kommer då stativet användas på sedvanligt sätt...

Tänker jag fel, eller finns det någon möjlighet att jag är på rätt spår?
 

Oquist

Avslutat medlemskap
Hej,

Jag tänkte införskaffa en vettigt stativ och hoppas på lite råd. Min fru fotograferar mycket close ups med ett 105mm macro och jag själv har en Nikon 200-500mm (alt T 150-600mm G2) på ingång.

Jag har haft funderingar på ett stativ med fällbar mittpelare som t.ex. detta: https://www.scandinavianphoto.se/produkt/1013132625/benro/stativ-fgp18c-goplus-travel-serie-1-kolfiber som framförallt skulle kunna gynna macro eller närbilder. Jag ser framför mig när bilder tas på t.ex. en blomma inne i en rabatt där man kan ställa stativet utanför på plan yta. I teorin verkar detta vettigt, men jag vet inte hur det fungerar i praktiken? Finns det någon med erfarenhet av detta stativ, eller manfrottos liknande modeller?
Stativet ska även kunna fungera och vara stabilt nog med t.ex. ett 200-500mm när jag försöker mig på djurfotografering i skog och mark. Dock så kommer då stativet användas på sedvanligt sätt...

Tänker jag fel, eller finns det någon möjlighet att jag är på rätt spår?
Jag använder ett stativ som funkar som du beskriver (Vanguard Altapro) så det är inte samma tillverkare, men jag tror ju inte att Benro gör sämre stativ(?).

Det är nog helt möjligt att du kan vara inne på rätt spår. :)

Ett exempel hur jag använt mittpelaren är på bilden som jag bifogar..
 

Bilagor

Jag har ett liknande (Manfrotto 055 XPROB) med fällbar mittpelare.
Jag använder mig av den funktionen väldigt ofta (i alla möjliga situationer) och skulle känna mig begränsad utan den.
 
ANNONS