Annons

Köpråd: Studioblixtar!

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag vill köpa studioblixtar till min 5D.

Krav:
Jag kommer att använda dem mest hemma. De får gärna ta liten plats och vara lätta att ta med/fälla ihop.

Kan väl nämnas också att jag gärna ser potential till att "växa" i min utrustning.

Tacksam för tips! Jag är helt grön på detta område!

Senast ändrad:
silversaga skrev:
Jag vill köpa studioblixtar till min 5D.

Krav:
Jag kommer att använda dem mest hemma. De får gärna ta liten plats och vara lätta att ta med/fälla ihop.

Tacksam för tips! Jag är helt grön på detta område!

När du säger "ta med", tänker du köra dem där det inte finns el? Isåfall kommer det kosta en slant med batteriblixtar. Vill du komma undan billigt/prova på så rekommenderar jag http://www.kaffebrus.com annars så kan du kolla på Elinchroms grejjer hos http://www.aifo.se . Det finns hur mycket grejjer som helst och man kan lägga ner hur mycket pengar som helst också :) Fundera på vad du vill ta för bilder med grejjerna så kommer det nog ännu mer förslag.

Jag skulle nog vilja tipsa om Interfits paket "Stellar 300" som ocksp finns på Photax. Den verkar i princip ha det som jag ibland saknar på mitt Electra-paket, dvs kortare uppladdningstid och möjlighet att ställa ner längre i effekt. Mitt electra-paket klarar bara 3 steg medan Stellar klarar 5 steg. I övrigt är jag nöjd med mina grejor..

/Micke

Förutom Elinchrom kan det vara värt att titta på Bowens Travel-Pak kit om det är batteriblixtar du är ute efter: http://www.dito.se/index-2.html

Har personligen ingen erfarenhet av dem, men det är ju ett känt märke och till ett bra pris.

Om du vill ha ett system att växa i bör du välja ett stort system som t.ex. Elinchorm och Profoto. Då får du ett gigantiskt utbud av tillbehör och väldigt bra service om prylarna krånglar.

Jag valde Elinchrom främst för att deras batteriblixtar är väldigt portabla och pålitliga. Dessutom är förhållandet pris/prestanda klart bättre än Profoto. Man får väldigt mycket blixt för pengarna.

Jag har även ett par kompakter (400BX) från Elinchrom. Allt fungerar kanon och dom är enkla att arbeta med.

Vi hade Pro-grejer i skolan och jag blev aldrig riktigt kompis med dom, tycker inte om handhavandet. Men det är ju jag det.

Som jag ser det så är största fördelen med Pro-systemet att det finns många som hyr ut deras utrustning. Och så är deras riktigt stora generatorer grymt bra, väldigt flexibla. Och löjligt dyra. Runt 60-80 papp bara för generatorn. Lååångt utanför min budget... :)

Jag kör med Elinchroms grejer och är riktigt nöjd. Visst tar det lite tid att plocka upp/ner allt varje gång. Man sparar mycket tid om man har någonstans där man kan förvara softboxarna uppfällda. För även om de är ganska smidiga att fälla upp så tar det sin lilla tid.

Smidigast av dem jag har är helt klart Octa 195cm som jag fäller upp på 10sek. Numera packar jag den i sin väska med synckabel, fjärrkontroll och elkabel indraget.

En viktig sak att tänka på om du köper kompaktaggregat och vill kunna montera dem i stora bouncers där hela aggregatet sitter innuti är just möjligheten att ansluta en fjärrkontroll. Det är otroligt irriterande om måste in med en hand och söka efter reglage i bouncern.

Ring herrarna på Aifo och berätta vad du vill använda grejerna till så hjälper de dig sätta ihop ett bra paket.

Tack för alla nyttiga svar!

Det är onekligen mkt att tänka på. Men viktigast för mig just nu är att köpa ett set som är litet men ändå stabilt. Jag kommer mest att fota hemma eller på andra små locations. Kanske ev. i någon liten studio också - men platsbristen är ett faktum.

Poängen med Bowens batteriblixtar är att de inte kostar speciellt mycket jämfört med andra batteridrivna lösningar. Vill man inte ha batteriet går paketet att köpa utan batteri och så kan man komplettera när man har behovet. Fram tills dess går blixtarna att köra som vanliga kompaktblixtar. Man får så att säga två typer av blixtar i samma aggregat.

Detta till ett pris som enbart batterigeneratorn kostar i vanliga fall.

Numera Kamera & Bild testade ett av dessa paket förra sommaren, tror jag, och Bowens tillsammans med ProFoto fick bäst i test.

Mvh
Maverick

ska du fota i ett vanligt rum, (mitt vardagsrum är 4x6m) så är det väldigt viktigt att du antingen kan ställa NER effekten på blixtarna rejält eller köper ett kraftigt gråfilter (ND8).

Jag har 2 st Interfit Stellar 300 inköpta i höstas (mina går dock av någon anledning bara att ställa ner till 1/8, reklamen säger 1/32).

Om jag fotar med 1 blixt nerställd i botten och den medföljande softboxen (som ska stjäla "en hel del" ljus), 1/250 sekund, ISO100 samt pol-filter (-2 steg) kommer jag aldrig under bl5.6 om softboxen står inom 1 m från objektet - nu är jag nybörjare på blixtfoto och det var bara menat som ett exempel, andra kommer säkert att ha åsikter om lämpligare avstånd etc

ett problem som jag läst någonstans är att det är svårt att få samma färgtemp på 1/1 och 1/32, kanske ett mindre problem om man fotar digitalt, men det beror ju också på vad bilderna ska vara till

BOWENS regerar!

Har själv precis som du upptäckt behovet av portabla aggregat. Efter noggrant övervägande valde jag ett paket från Dito (www.dito.se).

Bowens Esprit Gemini 2ggr 500w med tillhörande stativ, paraply och box. Ett super kit som kommer i en robust väska (med hjul) anpassad för att släpas med ut på olika locations. Ett stort plus i kanten är även att dessa aggregat går att köra BÅDE med vanliga nätsladdar men även med ett kompletterande batteriaggregat. Ett system att växa i så att säga. Visst, det kostar en liten slant mer än Elinchrome grejjer men så är det mycket hög kvalitet på utrustningen!

Aggregaten är mycket robusta och användarvänliga, hölje av metall (någonting som känns en aning säkrare än Elinchrome´s motsvarigheter i plast) och stora inställningsmöjligheter.

Killarna på Dito är fruktansvärt bra att ha att göra med och ordnar leverans i stort sett momentant. Erbjuder även finansieringslösningar om det är aktuellt.

Som sagt: BOWENS Esprit Gemini Location-Kit (2ggr 500w) är tipset från mig!

/M

ANNONS
Götaplatsens Foto