Annons

Köpte mig en blixt, frågor

Produkter
(logga in för att koppla)

BugEyes

Aktiv medlem
Idag köpte jag en blixt till min 300D, det blev den Sigma EF 500 Super ETTL II som jag frågade om här förut. Sedan har jag tagit blixtbilder hela kvällen, den ena värre än den andra. Förmodligen är det jag som inte fattar vad jag ska göra men skräp blir det. Har några frågor jag hoppas att någon kan och vill svara på...

Fokusering, den verkar bakfokusera lite med blixten. Då provade jag alla mina tre gluggar och märkte att problemet var värst med den ljustarkaste och minst med den ljussvagaste, där var det inte ett problem alls. Har inte med den infraröda fokusbelysningen att göra utan det händer även när ljus finns nog för fokusering i rummet. Någon som vet något om vad det kan bero på?

ETTL, funkar det bara i auto läget? Det verkar så men det hade inte jag fattat. Blixten följer inte zoomningen i något av dom "kreativa" lägena eller har jag missat något?

Exponering, när jag använder den i auto läget exponerar den så att histogrammet slutar på halva vägen för det mesta, ska det vara så? Har ingen exponeringskompensation eller FEC aktiverad.

Bländare, finns det något sätt att få den att använda en högre bländare, den tenderar att välja lägsta tillgängliga med jättekort skärpedjup som följd.

Slutligen, hur bär ni er åt ni andra som använder en liknande blixt? Kör ni på auto hela tiden eller hur bär man sig åt? Finns det några tricks?

Tack på förhand

FEC på 300D fixas lättast med det "ryska hacket", alternativt ställer du in kompensation på blixten, vilket är ett par handgrepp. Handboken visar hur detta går till.

E-TTL fungerar bara i E-TTL läget, d v s att kamera och blixt kommer överens om lämplig exponering med hjälp av en förblixt.

Vid motiv på mycket nära hålla är min erfarenhet att blixtstyrkan behöver justeras ned något.

Blixten zoomar när blixten visar på "ETTL" och inte har ett "M" framför "zoom" och blixten är riktad rakt fram, i annat fall blir det 50 mm. Drar du ut vidvibkelskivan ställer blixten alltid in sig på 17 mm. Zoomningen följer objektivet och flyttar sig när vissa brännvidder paseras, min har 28,35,5070,85 ovh 105 som automatiska lägen blixten kan anpassa ljuskäglan för. Manuellt kan du ställa blixten i valfritt läge.

Bländare ställer du in på kameran och beroende på vilket objektiv du har inom vilka områden den kan ställas.

Bäst kontroll över exponeringen får du om du använder "M"-läget på kameran.- Ställ in önskad bländare och önskad slutartid längre än 1/201 s. Om kortare slutartid önskas får du ställa blixten i "High-speed-synk" läget som visas med "FP" på dispalyen i blixten, en serie knapptrycknigar leder dig dit.

Jag utgår ifrån att du använder mittensensorn när du fokuserar. Blixten har en röd lampa som sänder ut en hjälpbelysning med ett mönster i som kameran fokuserar mot. Beroende på var mönstret hamnar på motivet kommer kameran att fokusera där. Fokussensorn är större än kvadraten i sökaren.

Senast ändrad:
Den mest avancerade kamera någon av mina kompisar har är en IXUS 30 så det blir svårt att låna en annan kompatibel blixt. Läste också en tråd om detta, men det hade blivit likadant med Canons blixar då.

Rolands råd förde mig framåt och jag har nu lyckats ta några riktigt hyggliga blixtbilder i M läget. ISO 200, 1/80 och F5,6 gav riktigt bra resultat och fokus ser ut att vara där det ska dessutom. Verkar inte vara objektivet i sig utan det låga bländartalet som ställde till det.

Gladare nu och tackar för råden. Ska labba vidare med att lära mig det här och tuna in tekniken.

Och vidvinkelläget var ju rent av fantastiskt, lyste upp hela rummet utan mörka hörn vid 24 mm.

Jag har samma blixt som du och har märkt att fokuseringen inte vill fungera ibland med min 20D. Men det som är konstigt är att det inte är i dom extrema förhållandena där det skär sig. På en krog i stan med mörka (ja ni vet väl hur det brukar vara kanske) förhållanden fungerade den utmärkt men hemma i halvdåligt inomhusljus så missar den fokus vissa gånger. Då håller jag ju kameran stilla okcså. Märkligt, men jag har inte haft så mycket så jag har börjat fundera på att byta blixt inte, nej nej, jag gillar min Sigma blixt!

Jag fick min Sigma 500 DC super II idag och har precis som Björn brännt av en 60-70 provblixtar i kväll för att lära mig den. Jag hamnade så småningom i ETTL läget med kameran i TV-läge som det stod i boken.
ISO 200 och 1/200 dels sek. Då började bilderna bli någorlunda hyfsade.
Zoomen fungerar bra men jag har problem med brännvidden som är 18-200 på mitt Sigmaobjektiv. Så fort jag kommer utanför 28-105 så blir bilderna för ljusa resp. för mörka.
Men jag får väl lära mig gränserna.

Jag köpte med en Omnibounce och den gör rätt bra jobb att mjuka upp men min blixt har svårt att stå kvar när jag ställer den någonstans mellan rakt fram och 90 grader upp. Glappar era också lite grann? Det finns ingen justeringsskruv att dra åt.

Jag har laddat hem det där Rysshacket från världens långsammaste site men det fanns ingen installationsanvisning med så jag har inte vågat försöka installera det. Är det någon som vet EXAKT vad man skall göra? Och vad gör hacket för nytta för blixten? Vad betyder FEC?

Ska prova Björns M-läge också i morgon. Det känns ju bra om man kan få bländaren upp till 5,6
Christer

Jag har labbat vidare sedan jag skrev det här och får nu för det mesta bra bilder med blixten. Fokuseringsproblemen jag antydde var falskt alarm och fokusering med hjälpljuset fungerar mycket bra.
Kör numera oftast på 1/200 i M läget och ställer bländaren efter önskat skärpedjup, ISO 200. Att köra på kortaste blixtsynktiden ger mindre färgstick från befintligt ljus. Tar jag bilder på nära håll ( mindre än 3-4 meter studsar jag blixten eller använder diffuser. Kör mina studsade blixtbilder i RAW för att ha bättre möjlighet att efterjustera vitbalans och exponering.
Har inte märkt att min inte står kvar i läge mellan uppfälld och framåt.

Här är några bilder...
Takstuds där befintligt lampljus fått störa vitbalansen...
http://www.sorkin.se/familj/pages/Johan1.html
Blixten rätt i nyllet...
http://www.sorkin.se/familj/pages/Johan2.html
Blixten snett upp med min diffuser (en plastburk jag hittade i kökslådan) på...
http://www.sorkin.se/familj/pages/Ungarna.html

Jag har inte rysshackat ännu, det kommer säkert. Det senaste hacket verkar vara den senaste versionen av "Undutchables" som man kan hitta här...
http://www.syeager.org/300d/forum/index.php

Senast ändrad:
Christer1 skrev:
Jag hamnade så småningom i ETTL läget med kameran i TV-läge som det stod i boken.
ISO 200 och 1/200 dels sek. Då började bilderna bli någorlunda hyfsade.
Zoomen fungerar bra men jag har problem med brännvidden som är 18-200 på mitt Sigmaobjektiv. Så fort jag kommer utanför 28-105 så blir bilderna för ljusa resp. för mörka.

Alltså detta låter för mig helt sjukt. Köper man en blixt med riktig ljusmätning och TTL då ska ju kameran/blixten faktiskt kunna kommunicera och ge TTL oavsätt om du kör 50mm f1.8 iso 1600 1/10 sekund eller 600mm f16 1/200 iso 100.

Reklamera!

Kristoffer,
Det är möjligt att det fortfarande är "skit bakom spakarna"
Igår, efter att åter ha läst i manualen, har jag igen ändrat inställningar men har inte haft tid att testa ordentligt.
Jag trodde att det skulle vara enkelt när man skaffat en blixt med alla Bells and Whissels och att den då skulle klara sig själv men det är tydligen för mycket begärt.
Christer

ANNONS
Götaplatsens Foto