Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

K20 underexponerar och autofokuserar illa

Produkter
(logga in för att koppla)
Är det rena handhavandefel eller har Pentax K20 problem med både autofokus och underexponering? Jag får både med kitobjektivet på 18-55 och med med Sigma 75-300 påfallande ofta underexponerade bilder. Ställer jag in ca 0,5-1,0 överexponering går det bättre. Dessutom får jag ofta bilder där autofokusen missat en aning, den tenderar att sätta max skärpa 15-50 cm hitom motivet... Eller är jag särskilt klantig? Tycker inte heller, för att nu verkligen klaga loss, att skakdämpningen gör en dramatisk skillnad. Eller så är jag till skillnad mot den förmodade klantigheten vid ljusmätning, en överdängare på att hålla stilla.

Var betydligt mer imponerad när jag köpte min förra, en sony dsc 717...
 
Sälj K20, och kör med Sonyn!
Jag har funderat på ett hus till.
Men med så mycket fel på kameran kan jag inte ge så mycket.

Micke.
 
Vad för mätning har du användigt dig av? Spot, centrum, eller "full" ?

Anti skak på k10d kunde få ner mina tider på 50mm från 1/50 - 1/40 till 1/15 - 1/8. Andas in, andas ut.

Tjipp!
 
Sony 717

Jag hade också en sådan kamera och det var nog den största Aha upplevelse i samband med något kameraköp. Den hade i princip allt om det inte hade varit för den otroliga långsamheten. En suverän blixt framförallt. Och autofokus!

När jag sedan köpte min DL blev den liggande vilket måste berott på att jag inte tyckte den var lika häftig längre...

Och nu när jag har en K20d uppfattar jag min DL som en pocket.

Ack ja, tiderna ändras..
lm
 
I fall du missat det så tänkt på att invänta KLARSIGNAL i sökaren för stabiliseringen.

AF kan missa någon gång vilket nog gäller för de flesta kameror men i ditt fall låter det mer som ett fel, provra att justera kameran för optiken. Som skrivíts i tråden, valet av ljumätningsmetod har stor inverkan på exponeringen. Hur ser histogrammen ut?
 
Tycker det verkar som att din K20D behöver justeras. Det man dock bör komma ihåg är att AF-punkterna är klart större än markeringarna i sökaren, så de täcker alltså en större yta - och kameran fokuserar på det som är närmast. Fokuserar man något på håll och det kommer in exempelvis kanten av ett löv eller ett grässtrå i bilden, som man inte ser i sökaren därför att det är för litet, så fokuserar kameran på det.

Ljusmätningen varierar lite på olika objektiv och så har det alltid varit eftersom bländarrörelsen är mekaniskt kopplad och det kan finnas spel i objektivens mekanism. Detta innebär att exponeringen kan variera något inom 1/3 - 1/2 EV steg.

Något som gäller alla Pentax är att ljusmätningen är gjord för att inte bränna ut högdagrar, detta innebär att i högkontrast situationer så ger den fortfarande teckning i högdagrarna, till skillnad från många konsumentkameror som bränner ut dem till förmån för mellandagrarna.

Kompakta konsumentkameror tar i praktiken väldigt bra bilder, de är designade med många auto-funktioner och mycket bildbehandling i kameran. En systemkamera är gjord för att ge mer möjligheter till fotografen, och rent generellt kan sägas att ju dyrare systemkamera - desto mindre auotmatisk bildbehandling i kameran. Detta därför att kameror som vänder sig till avancerade användare, vänder sig till användare som gärna pillar med bilden själva.

Skakreduceringen tar inte bort skak helt och fullt, utan idén är att skaket reduceras till den nivå som det skulle vara med snabbare slutartid. Det ersätter alltså inte ett stativ.

För handhållna bilder så bör man, utan skakreducering, hålla sig till en slutartid som är minst 1,5 x brännvidden. Skakreduceringen fungerar som så att den ger liknande resultat, fast med 2-4 stegs längre slutartid.

Om man kör med skakreducering på och har en slutartid som är snabbare än 1,5 x brännvidden, ja då kan det förekomma att skakreduceringen gör mer skada än nytta.

Det är rätt vanligt att de som är vana vid auto-kompaktkameror byter till en systemkamera och tycker att bilderna har blivit sämre, därför att systemkameran överlåter mer åt användaren. Bildbehandling reducerar informationsdatan i bilderna, därför gör systemkamerorna mindre bildbehandling än de kompakta konsumentkamerorna och de mer avancerade systemkamerorna gör mindre bildbehandling än de mer konsumentinriktade - just för att ge möjlighet till fotografen att skapa bättre bilder än vad som är möjligt med en kompaktkamera - men det bygger alltså på fotografens kunskap och vana här.

Att välja en systemkamera handlar inte om att kameran tar bättre bilder än en kompaktkamera, det handlar om att fotografen får möjlighet att ta bättre bilder än med en kompaktkamera, om fotografen har erforderlig kunskap och vana.
 
Senast ändrad:
För bästa resultat, prova med att länka AE till AF (görs i C-Specialinställningar) och kör alltid på manuellt val av AF-punkt. Genom detta så undviker du en del påverkan av väldigt ljusa områden omkring själva huvudmotivet och exponeringarna blir säkrare.

Kör inte center-punkt och sedan omkomponering, eftersom om du gör det så flyttar du avståndet mellan kameran och motivet och därmed kan flytta kameran ur fokus. Du har 11 AF-punkter att välja mellan, så ta den som är närmast och gör så minimal omkomponering som möjligt.

Kom också ihåg att AF-sensorerna är ungefär dubbla storleken jämfört med vad sökaren visar, så den kan ställa fokus på det som är utanför AF-markeringen, och den ställer fokus på det som är närmast. Dvs - om du är på en del avstånd och tar ett porträttoch ställer in på ögat (eller egentligen ögonbrynen för de är närmare kameran) så kan det vara så att AF sensorn touchar näsan och då är det näsan som blir skarp.
(lösningen är då att gå närmare motivet).

Kom också ihåg att den mindre sensorn på en kompakt digital innebär ett större skärpedjup än på en APS-C systemkamera, och det större skärpedjupet maskerar en del fokusfel.
 
alltid bra med en bild med exif,för så fort man går ifrån automatiken så blir det lite att tänka på eftersom den då gör som den blir tillsagd och inte är ute efter en korrekt exponerd bild.
kollar du det aktuella exponeringvärdet innan bilden tas för att sen se att bilderna blir underexponerade,
 
FotoZ skrev:

och den ställer fokus på det som är närmast. Dvs - om du är på en del avstånd och tar ett porträttoch ställer in på ögat (eller egentligen ögonbrynen för de är närmare kameran) så kan det vara så att AF sensorn touchar näsan och då är det näsan som blir skarp.

Är det så med autofokusobjektiven?, kör själv mest med manuella och får då fokuskonfirmation på det som är närmast/längst bort beroende på från vilket håll jag skruvar in fokus. Så om inte autofokusobjektivet alltid skruvar från närfokus och utåt så borde det ju bli samma fenomen där. Dvs den stannar när den ser fokus, kommer den bakifrån så blir det kanske örat och inte näsan som får fokus först.
 
ANNONS
Götaplatsens Foto