Annons

Kalibrerare

Produkter
(logga in för att koppla)

LKW

Medlem
Hej!

Jag har just insett att det finns något som heter kalibrerare och att jag är i stort behov av en sådan. (Bilderna jag beställde blev mycket mörkare än de ter sig på min skärm.)

För det första, kan jag kalibrera min skärm? Jag har en bärbar Dell, Latitude D820, med grafikkortet nVidia Quadro NVS 120M, 512MB.

Hur fungerar det rent praktiskt?

Hur ofta bör en skärm kalibreras?

Vilka kalibrerare (märken/modeller) rekommenderas?

Något annat jag bör känna till i sammanhanget?

Orange07 skrev:
Hur fungerar det rent praktiskt?
Du sätter en dosa mot skärmen och startar ett program. Programmet visar olika färger och dosan mäter hur dom visas. Sen gör programmet en profil till skärmen och installerar den.
Man brukar också kunna se hur skärmen såg ut innan och jämföra med den efter. Om man inte kalibrerat på länge så är det rätt stor skillnad ibland.

Hur ofta bör en skärm kalibreras?
Varje vecka tror jag rekommenderas. Tar inte mer än några minuter att göra det.

Vilka kalibrerare (märken/modeller) rekommenderas?
Gretag MacBeth Eye One har jag använt, den funkar bra.

Själv kör jag på en Colorvision Spyder2Express. Den får du under 1000-lappen (på Scandinavianphoto) och funkar alldeles utmärkt (och tillräckligt) åt en amatörfotograf. Mina framkallade bilder hos Crimson blev som direkttagna från min skärm. :) Är hur nöjd som helst!

Kalibrering har jag gjort på både stationär (CRT-skärm) och bärbar så din Dell ska inte alls vara några problem att kalibrera.

Lycka till!
//Andreas

Jag tror inte att du måste skaffa en kalibrerare.
Du kanske kan ställa in din skärm ändå.

Kolla denna artikel:

http://www.fotosidan.se/cldoc/2982.htm

Mitt förslag är att du ställer om din skärm så att den blir lite mörkare och sedan skickar in en ny beställning. Det räcker ju med några få bilder för att utvärdera resultatet.

Skillnaden i ljusstyrka och färg kan skilja en hel del mellan olika lab.

Andy-Pandy skrev:
Själv kör jag på en Colorvision Spyder2Express. Den får du under 1000-lappen (på Scandinavianphoto) och funkar alldeles utmärkt (och tillräckligt) åt en amatörfotograf. Mina framkallade bilder hos Crimson blev som direkttagna från min skärm. :) Är hur nöjd som helst!

Kalibrering har jag gjort på både stationär (CRT-skärm) och bärbar så din Dell ska inte alls vara några problem att kalibrera.

Lycka till!
//Andreas

En kalibrerare för tusenlappen. Ser onekligen intressant ut.

JanOlofHärnström skrev:

Kolla denna artikel:

Mitt förslag är att du ställer om din skärm så att den blir lite mörkare och sedan skickar in en ny beställning. Det räcker ju med några få bilder för att utvärdera resultatet.

Att kalibrera med Adobe Gamma eller liknande visuella kalibreringsprogram är ett betydligt sämre alternativ än att använda en kalibrator. Visst blir det bättre med en visuell kalibrering än med ingen kalibrering, men slutresultatet är så beroende av en mängd externa faktorer att det är lite av en slump om det blir bra eller inte.

Så har man råd med en kalibrator är det en av de viktigaste delarna i utrustningen för en digital fotograf.

Stefan

JanOlofHärnström skrev:

Kolla denna artikel:

Lätt att tro att man har en rätt kalibrerad skärm med hjälp av Adobe Gamma men den dagen du kalibrerar skärmen med en riktig kalibrator kommer du att inse hur fel du har haft. :D När de dessutom går att få för under en 1000-lapp tycker jag verkligen att det är en investering som är färd pengarna (speciellt med tanke på vad all annan kamera-utrustning kostar).

//En som pratar av egen erfarenhet

Re: Re: Kalibrerare

andreasc89 skrev:
Du sätter en dosa mot skärmen och startar ett program. Programmet visar olika färger och dosan mäter hur dom visas. Sen gör programmet en profil till skärmen och installerar den.
Man brukar också kunna se hur skärmen såg ut innan och jämföra med den efter. Om man inte kalibrerat på länge så är det rätt stor skillnad ibland.

Varje vecka tror jag rekommenderas. Tar inte mer än några minuter att göra det.

Gretag MacBeth Eye One har jag använt, den funkar bra.

Du behöver inte mäta upp din skärm varje vecka om det är en tft skärm.
Det var crt skärmarna som behövdes ses över med jämna mellanrum
Mikael

PS sedan ett tillägg.
En bärbar flyttar man runt och har därmed olika infallande ljus på skärmen, har du mätt och profilerat din skärm så var noga med i vilken miljö du sedan betraktar skärmen i.
Ett annat är-kolla att din win-maskin klarar av att läsa LUT data. Det är inte alla bärbara Pc som gör det och den interna drivrutinen för grafikkortet tar därmed inte till sig den profil du har skapat.

Kan bara instämma - Adobe gamma verkar bra tills man hårdvarukalibrerar skärmen och ser hur mycket som återstod att göra!

Att köra bildbehandling på en bärbar är kanske inte det bästa. Jag vet inte hur en Dell Latitude D820 är men den är nog inte gjord med tanke på fotobearbetning? Många platta skärmar interpolerar färgerna och kan inte riktigt visa det man påstår i reklamen. Det skulle kunna vara så att det är värt att köpa en extern skärm för fotoändamål, antingen CRT som är billiga nu eller en TFT. TFT-skärmar som lämpar sig för bildbehandling tycks dock fortfarande vara relativt dyra, men det beror kanske på vilka krav man har.

En titt på denna bild kan ge en vink om hur man ligger till med sin skärm: http://www.ev.se/arkiv/kalibrera_skarm1.jpg. Kan du se bokstaven A i både svarta och vita fältet? Dpreviews gråskalekil är också bra för att få en grov uppfattning: http://www.dpreview.com/images/grayscale.gif - du ska helst få separation mellan de ljusaste resp mörkaste fälten.

Använder själv Colorvision Spyder med programmet Optical 3.7.8. Min kalibrator är en äldre version och den är lite långsam. Gretags produkter ser tilltalande ut. Här ett kalibratortest, tyvärr ett år gammalt: http://www.drycreekphoto.com/Learn/monitor_calibration_tools.htm.

Stefan har på www.profiler.nu bättre bilder att ladda ner
Återigen det är betraktningsljuset som är viktigast-hur väl du sedan har mätt och profilerat din skärm spelar det ingen roll om du sitter i felaktigt ljus..
Mikael

Stort tack för alla kloka svar hittills!

www.ev.se/arkiv/kalibrera_skarm1.jpg ser jag dessvärre knappt ens B i varken det ljusa eller mörka fältet... Jaha, jag som trodde att en kalibrerare skulle lösa mina problem men det lutar alltså åt att även en skärm måste införskaffas.

Det är som vanligt här på Fotosidan - ju mer jag läser och lär mig, desto dyrare blir det - och desto bättre bilder blir det också förstås.

Lisa

Jag kan med nöd och näppe se B både i det mörka och det ljusa. Svårast är att få till det mörka.
Så frågan är ju då om en hårdvarukalibrering gör att skärmen blir bättre?

Hos Crimson kan man ladda hem provbilder och kolla sina inställningar.
http://www.crimson.se/info.html?setB=undefined

Den understa bilden med gråkil ser fin ut på min skärm.

(Jag beställde nyligen bilder från ett lågprislab Pixaco. Där var det inga problem med svärtan. Bilderna var relativt mjuka men godkända tycker jag. Lite svagt grönstick jämfört med min skärm.)

Enligt testet Niklas länkar till så är Spyder2 OK. Tydligen fattas det en del kvalitet i högdagarna.
Synpunkter?

Inget för bröllopsfotografen står det.
He he, jag har just lite bröllopsbilder. Jag vill hemskt gärna få ut de silkeslena och subtila detaljerna som finns i klänning och krås. Det är ju liksom meningen med hela showen.

Korrigering

Nu har jag ställt skärmen med hjälp av grafikkortets mjukvara. Innan dess så ställer jag skärmen på "fabriksinställningar".

Sen kan jag ändra ljusstyrka, kontrast och gamma med grafikkortets "färgkorrigering"

Bilagor

• nvidia.jpg
    nvidia.jpg
    45.6 KB · Visningar: 996
Re: Korrigering

JanOlofHärnström skrev:
Nu har jag ställt skärmen med hjälp av grafikkortets mjukvara. Innan dess så ställer jag skärmen på "fabriksinställningar".

Sen kan jag ändra ljusstyrka, kontrast och gamma med grafikkortets "färgkorrigering"

Ja visst kan du ändra på alla dessa parametrar, men när har du rätt färg? Jag rekommenderar att man ställer dessa inställningar neutralt och sedan gör en kalibrering som skapar en profil. Denna profil hittar du sedan i Bildskärmsinställningar.

Stefan

OK.

Men att lägga en tusing på en kalibrerare som kanske inte räcker till känns osäkert.
Pantone huey ser i och för sig intressant ut enligt recensioner i macworld.

Det bör gå att jämföra skärmen med t.ex Crimson's provbild "skärmtest" om man får den hemskickad. Förhoppningsvis blir man sedan nöjd med bilderna från det labbet. Värt att prova tycker jag.

JanOlofHärnström skrev:
Men att lägga en tusing på en kalibrerare som kanske inte räcker till känns osäkert.
Pantone huey ser i och för sig intressant ut enligt recensioner i macworld.

Jag har inte provat den, men har svårt att tänka mig att GretagMacbeth släpper ut något som är uruselt. Återigen, det är jätteskillnad mellan en visuell kalibrering och en uppmätt bild. Särskilt om du fibblar med skärmkortsinställningarna, eftersom du då inte har en kommunikation med Photoshop om vad du har för färgåtergivning på din skärm.

Stefan

ANNONS
Götaplatsens Foto